پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به ۵ هزار نفر از ابتدای امسال/ ۶ هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیرکار با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار نفر برای ایجاد اشتغال در مشاغل خانگی از تسهیلات مربوط به این بخش استفاده کردند گفت: در این بخش بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،مشاغل خانگی از جمله کسب و کارهایی هستند که با سرمایه اندک و بدون نیاز به فضای فیزیکی قابل توجه از سوی افراد خانواده در داخل منازل و یا فضاهای محدود دیگر به اجرا در می‌آیند.

هدف از ایجاد این مشاغل درآمدزایی برای افرادی است که به دلایلی مانند کمبود سرمایه یا عدم امکان دوری از خانه نتوانسته‌اند شاغل شوند. به گفته کارشناسان، کسب مهارت لازم برای تولید کالاهای مورد نیاز جامعه، سرمایه اندک و پشتکار کافی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی کفایت می‌کند. از این رو با برنامه‌ریزی و حمایت مناسب از اقشار کم‌درآمد و به‌ویژه زنان می‌توان مشاغل خانگی را گسترش داد و به افزایش اشتغالزایی و تقویت وضعیت معیشتی خانواده‌ها و رونق اقتصادی کمک کرد.

محمد شریعتمداری,وزیرکار خبر از تدوین شیوه نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی خبر داد و گفت: در راستای بند 24 سیاست های اقتصاد مقاومتی، شیوه نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شده است و بیش از 3 میلیون نفر، تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر در آیین رونمایی از شیوه نامه و موافقت نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی که با حضور معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و معاون توسعه اشتغال وزارت کار به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون بیش از 3 میلیون نفر، تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند که قطعا آمار حقیقی فعالین مشاغل خانگی بسیار بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به صورت غیر رسمی در این حوزه فعالیت دارند .

 وی پیرامون اثرات مثبت استاندارد سازی مشاغل خانگی گفت : اگر فعالان حوزه مشاغل خانگی  اثرات مثبت استاندارد سازی مشاغل خانگی را ببینند قطعا مشوق دیگران خواهند شد  و این امر حتی می تواند اشتغال زایی بیشتری را هم به دنبال داشته باشد.

 شریعتمداری افزود : استانداردسازی و ارتقای محصولات برای ورود به بازار و ایجاد اعتماد در مصرف کننده قطعا اندازه بازار مصرف و تولید را افزایش خواهد داد.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور هم اکنون بین 4 تا 6 درصد است که به راحتی می توان این رقم را افزایش داد. همین سهم در تولید ناخالص داخلی بین 2 تا 5.2 درصد است که با توجه به شرایط پیش رو  و وضعیت کرونا در کشور با توسعه مشاغل خانگی  این سهم می تواند افزایش پیدا کند.

 وی تصریح کرد : امروز  دنیا از فرصت کرونا برای توسعه مشاغل خانگی استفاده کرده و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم ، در همین زمینه تولید ماسک ، گان و کفش های مخصوص در دوران کرونا می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 شریعتمداری همچنین درباره عملکرد مشاغل خانگی برای سال های 98 و 99 نیز گفت: در سال 98 بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد ، بیش از 20 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و برای بیش از 35 هزار نفر شغل ایجاد شد .

به گفته وی، همچنین برای سال 99 نیز مبلغ 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی مصوب شدکه از ابتدای سال 99 تا آبان ماه سال جاری  بیش از 5 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند که در این بخش نیز بیش از 6 هزار و 700 شغل ایجاد شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار