پرستاری که کارآفرین شد؛ سود ماهانه ۵ میلیونی از یک زیرزمین

دسته ها: مطالب آموزشی

پرستاری که کارآفرین شد؛ سود ماهانه ۵ میلیونی از یک زیرزمین

یک خانم پرستار در تهران با خشک کردن میوه و سبزیجات مختلف با روش‌های مختلف سنتی، خانگی و صنعتی در زیر زمین خانه پدری خود ماهانه بین ۳ تا ۵ میلیون سود دارد و ۳ نفر را هم شاغل کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،مهسا سیفی،پرستار یکی از بیمارستان های تهران است اما برای اینکه کمک هزینه دیگری برای خود تعریف کند رو به کار تولیدی و کارآفرینی آورده است. وی یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی است که چندماهی به همراه خواهرش مشغول به کار بوده و در حال حاضر اقدام به راه‌اندازی کارگاهی در زیرزمین خانه پدری‌اش کرده و به دنبال آینده‌ای روشن در زمینه تولید میوه خشک است.

*هدفم اشتغالزایی و تولید بود

خانم پرستار تولید کننده میوه خشک گفت: در یکی از بیمارستاهای تهران پرستار هستم و از شغل پرستاری با وجود خستگی فراوان لذت می‌برم زیرا خدمت رسانی به مردم خودش یک نوع عبادت است. با خرید یک دستگاه میوه خشک‌کن و راه‌اندازی کارگاهی کوچک که در زیرزمین خانه‌مان ایجاد کرده‌ام، میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، انجیر، هلو، لواشک، انگور، کشمش، گلابی و همه میوه جات که می‌توان خشک کرد، در دستگاه خشک کرده و در بسته‌های 5 الی 10 کیلویی بسته بندی و روانه بازار می‌کنیم. برای خواهرم و دونفر دیگر توانستم اشتغالزایی کنم که البته با گسترش کارم دوست دارم هم بیشتر اشتغالزایی داشته باشم و هم بیشتر تولید کنم تا در خودکفایی کشورم بیشتر سهیم باشم. من وقتم خیلی خالی نیست اما وقتم آزاد باشد به بچه‌های کارگاه کمک هم می‌کنم.

پرستار با بیان اینکه روزانه در این کارگاه 100 کیلو انواع میوه خشک می‌شود، قیمت هر کیلو آلوچه خشک برای عمده خریداران را 11 هزار تومان عنوان کرد و افزود: محصولات باغی بعد از ورود به کارگاه و خشک شدن در دستگاه میوه خشک کن بسته‌بندی و روانه بازار مصرف می‌شود.

*کارآفرینی با دستگاه میوه خشک کن در خانه

راه‌اندازی کارگاه خانگی تولید چیپس میوه با استفاده از دستگاه خشک‌کن می‌تواند بهترین راه برای کارآفرینی باشد.دستگاه خشک‌کن دارای ظرفیت‌های مختلفی است و به صورت خانگی نیز عرضه می‌شود. به طور مثال اگر می‌خواهید روزانه 100 کیلو میوه تازه خشک کنید، داشتن دستگاهی که در هر شیفت کاری 30 کیلو ورودی محصول داشته باشد برای شما مناسب است، چرا که دستگاه می‌تواند روزانه چندین شیفت کار کند.

امروزه شرایط اقتصادی جامعه و علی الخصوص قشر متوسط و ضعیف به گونه ای است که نیاز است زن و مرد در اقتصاد خانواده با یکدیگر همکاری نمایند. در رابطه با مشاغل خانگی نیز چنین بحثی کاملا مشهود است.

سیفی معتقد است که کالا و جنس هایش در بین همسایگان و مغازه‌های محله مسکونی خودش شناخته شده است و قصد دارد که کارش را گسترش دهد و میوه خشک هایش را به استان‌های دیگر نیز ارسال نماید.

*خشک کردن میوه سود خوبی دارد/ میوه خشک شده روی دست نمی‌ماند

سیفی اظهار داشت: میوه خشک کردن یکی از مشاغل خانگی است که می‌تواند مزایا و فواید فراوانی را برای یک یا چند خانوار به همراه داشته باشد. این شغل هزینه بسیاری از مشاغل را ندارد و در یک مکان حداقلی می‌تواند راه‌اندازی شود. به طوری که بسیاری از کار آفرینان معتقدند که در میوه خشک‌کنی نیاز به اجاره مغازه نیست. البته برخی از کسانی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند بر بازار گسترده و فروش آسان آن نیز تاکید دارند و بر این باورند که میوه خشک شده را به سادگی می‌توان به همسایگان و آشنایان سریع فروخت و به اصطلاح بازار میوه خشک شده به هیچ عنوان روی دست نمی‌ماند.

*با مصرف میوه خشک باهوش شوید/ با پنکه در پشت‌بام میوه خشک کنید

همگان می‌دانند که هر کدام از میوه‌ها خاصیت و ویژگی‌ها و مشتری خاص خود را دارد و هر یک از مردم به یک نوع میوه خاص خشک شده علاقمند هستند. به طور مثال، آلبالوی خشک شده از فشار خون جلوگیری کرده و برای سلامت قلب و عروق مفید است. برگ زردآلو و انگور خشک شده برای هوش به شدت مفید و انجیر خشک شده در افزایش حافظه موثر است . این‌ها بخشی از فواید میوه‌های خشک شده است که مردم با آگاهی روز افزون نسبت بدان‌ها گرایش پیدا کرده اند و هر روز بیشتر از دیروز اقدام به خرید این محصولات می‌کنند. به همین دلیل راه اندازی چنین کار و شغلی می‌تواند هزینه کم و سود زیادی به همراه داشته باشد. امروزه بازار میوه‌های خشک شده به دلیل تاکید پزشکان در تاثیر این نوع مواد خوراکی بر هوش کودکان داغ شده و مردم بیش از پیش میوه‌های خشک شده را در سبد غذایی و تغذیه خود قرار می‌دهند.

یکی از کارهایی که می‌توان با سرمایه اندک و مکان کوچک و حداقلی در منزل راه‌اندازی گرد تاسیس کارگاه میوه خشک‌کنی و میوه خشک شده با دستگاه‌های ارزان قیمت و حتی با پنکه در پشت بام منزل است.

*راه‌اندازی کارگاه با 10 میلیون تومان/ بسیج سازندگی وام می‌دهد

راه‌اندازی کارگاه میوه خشک‌کنی از جمله مشاغل در خانه است که هزینه بسیار کمی برای شروع آن لازم است. مهسا سیفی که خودش ابتدا در خانه شروع به کار خشک کردن میوه کرده در این باره می‌گوید: برخی از مغازه‌دارها میوه‌های بی‌کیفیت را خشک کرده یا میوه‌های چند ساله را به مردم ارایه می‌دهند به همین دلیل مردم استقبال کمی از میوه‌های خشک در برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌کنند.

بانوی تولیدکننده میوه خشک با اشاره به اینکه تجهیزات خشک‌کردن میوه شامل دو دستگاه خشک‌کن و خردکن (اسلایسر) میوه است، وجود این دستگاه را برای سرعت گرفتن کار ضروری می‌داند.

وی ادامه می دهد:قیمت یک دستگاه میوه خشک کن خانگی با ظرفیت 150 کیلوگرم بر ساعت، حدود 5.5 میلیون تومان است. قیمت دستگاه اسلایسر نیز متناسب با همین ظرفیت بین 2 تا 3 میلیون تومان است. البته خرید یک یخچال صندوقی نیز برای این کار ضروری است. در نهایت همه هزینه‌های راه اندازی این کارگاه 10 میلیون تومان می‌شود. اندازه این دستگاه بسیار کوچک است و در کنار اتاق یا در پارکینگ محل مسکونی و یا در انبار منزل قابل جا گیری است.

این بانوی کارآفرین بیان داشت: البته می‌توان کار را به صورت دستی و بدون اسلایسر شروع کرد و پس از سود دهی به سراغ خرید این دستگاه رفت. بسیج سازندگی نیز برای راه اندازی عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین میوه خشک کردن، شخص را به بانک مهر اقتصاد معرفی می‌کند تا فرد وام بانکی را برای راه‌اندازی کارگاه خود دریافت کند.

سیفی سود خود را ماهیانه بین 3 تا 5 میلیون اعلام می‌کند. یعنی ماهانه بین 30 تا 50 درصد سوددهی خالص در این کار برایش وجود دارد.

*بازاریابی مهم‌ترین مسئله است

مهم‌ترین بحث در این موضوع، بازاریابی برای محصول است. خانم عباسی دراین باره اینگونه است که ابتدا به مکان‌های مختلف تماس می‌گرفتم و جنسم را معرفی می‌کردم.اگر مغازه ای میوه خشک شده می خواست می‌فرستادم.ابتدای کار کسی را نمی‌شناختم. برای فروش تماس می‌گرفتم و آن‌ها می‌گفتند نمونه بیاورید، اگر فروش داشتیم از شما خریداری می کنیم. من نیز در ابتدای کار میوه ها را می‌بردم بعد از فروش مشتری‌ها پیدا شدند.

مطالب آموزشی