پروژه جدید گوگل: با "سولی"، حقیقت مجازی را لمس کنید

دسته ها: اخبار

گوگل علاوه بر حفظ هویتش بعنوان بزرگترین موتور جستجوگر در جهان که مدام در حال پیشرفت و هوشمند تر شدن نیز هست، دائما با انجام آزمایشات مختلف سعی در وارد شدن به حوزه های مختلف دانش و فناوری نیز میکند. در ادامه پروژه های تحقیقاتی سابقش، این شرکت هم اکنون آخرین دستاورد هایش را در قالب جدید ترین پروژه اش یعنی پروژه سولی بصورت تئوری به علاقه مندان ارائه کرده است.

پروژه سولی (Soli) قرار است امکان استفاده از دستور العمل ها و ترکیبات لمسی را در هر مکان و موقعیتی فراهم کند. در نتیجه این عمل شما و شرکتتان از استفاده از هرگونه مانیتور در نمایش محتوای دیجیتال بی نیاز خواهید شد. البته این تنها اول کار است، زیرا گوگل قصد دارد جزییات کاملی پیرامون نحوه دسترسی به API این سیستم را در اختیار طراحان سوم شخص قرار دهد تا بتوانند اپلیکیشن های خود را برای این پلت فرم تولید کنند. لذا در آینده بسیار نزدیک شما در منزل خود نیز از استفاده از موس و کیبرد برای تعامل با رایانه و همچنین مانیتور بی نیاز خواهید شد. 

نمونه های اولیه این سیستم از پیش ساخته شده و ساختار بسیار ساده ای هم دارد. حرکت دست در هوا سیگنال هایی را به گیرنده مخصوص ارسال کرده و نوع تعامل را به رایانه میفهمانند. این بخش از کار از پیش توسعه پیدا کرده اما آنچه گوگل بیش از همه بر روی آن مانور داده است نمایش محتوا بر روی هوا میباشد که در واقع همانچیزی است که این پروژه را بسیار جذاب میکند. عملا شما در هر موقعیتی قادر خواهید بود با نرم افزار های موجود بر روی رایانه تعامل داشته باشید. دست خود را بر روی هوا تکان میدهید و منو ها و گزینه های مختلف را انتخاب و یا مرور میکنید. ساختار این پروژه در صورت نهایی شدن محیط پیرامون ما را بسیار شبیه فیلم های علمی تخیلی خواهد کرد. 

گوگل در ساخت این پروژه یک همکار بسیار قدرتمند در زمینه تولید صفحات نوری نیز دارد. ATAP یا همان Advanced Technology and Projects Group که بیشتر در زمینه ساخت صفحات نوری فعالیت میکند قرار است در توسعه این پروژه همکاری کند. شایان ذکر است بعلت رقابتی بودن حوزه فناوری برای ساخت و یا کپی برداری از ایده های نوینی چون این مورد، گوگل از ارائه جزییات این پروژه خود داری کرده و پروژه را تا حدودی مخفی نگه داشته است. اما هر منتقدی میتواند پیش بینی کند که توسعه نهایی این پروژه میتواند گوگل را از رقیبان تا حدود زیادی جلو بی اندازد به طوری که آن را به بی رقیبی در دنیای تکنولوژی بدل خواهد کرد. ساخت گجت های تعاملی میان رایانه و کاربر همچون مانیتور، کیبرد و موس اگرچه یکی از حوزه های مهم در فناوری است اما در طول زمان با توسعه های کمتری نسبت به علوم سخت افزار و نرم افزار مواجه بوده است. این پروژه گوگل علاوه بر ایجاد انتقلابی در این صنعت، یک توسعه عمده در تولیدات حقیقت مجازی نیز هست!

اخبار