پست سازمانی برای استخدام مربیان فنی و حرفه ای نداریم

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

پست سازمانی برای استخدام مربیان فنی و حرفه ای نداریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نداشتن پست سازمانی را علت عدم استخدام مربیان حق التدریس سازمان فنی و حرفه ای اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال مشترک جلال محمودزاده نماینده مهاباد و عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص عدم اجرای قانون برای تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
در ابتدای جلسه علی ربیعی در دفاع از عملکرد این وزارتخانه گفت: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی باید برای مهارت های فنی و حرفه ای برنامه ریزی کرد. گزارش مجمع جهانی اقتصاد در مورد سرمایه انسانی و همچنین گزارش های وزارتخانه کار، نشان دهنده این امر است که نسبت بین دانش فارغ التحصیلان و برنامه اشتغال در مناطق مختلف کشور ۲۰ درصد است. این آمار فاجعه است.
وزیر رفاه با بیان اینکه طی چند سال اخیر با پدیده ترک تحصیل رو به رو هستیم، گفت: با توجه به مشکلات جدید مهارت های فنی و حرفه ای و آموزش های غیررسمی و مهارت آموزی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
وی با انتقاد از بودجه کم سازمان فنی و حرفه ای گفت: از کل بودجه آموزشی کشور ۱.۴ دصد به سازمان فنی و حرفه ای اختصاص می یابد. رتبه ایران از میان صد کشور در استفاده از کارگر ماهر رتبه ۴۷ است این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته آموزش های فنی و حرفه ای و کسب صلاحیت حرفه ای و مهارت الزامی است و پایه توسعه در این کشورها سازمان فنی و حرفه ای بوده است.
ربیعی:میانگین بهره وری افزایشی نداشته است
وزیر رفاه اظهار داشت: آمارها حکایت از این دارد که در رده های شغلی میزان تحصیلات افراد افزایش یافته اما میانگین بهره وری افزایش نداشته است.
وی خطاب به نمایندگان گفت: برای حل مشکل بیکاری باید آموزش های فنی و حرفه ای افزایش یابد.
ربیعی پروژه «هر ایرانی یک مهارت»، «روستا، مزیت، مهارت» را از پروژه های مهم این وزارتخانه دانست و از نمایندگان خواست در بودجه ۹۷ اعتبارات بیشتری به سازمان فنی و حرفه ای اختصاص دهند.
انتقاد از تعلل دو سال و نیمه در تدوین آیین نامه استخدام مربیان حق التدریسی فنی و حرفه ای/ وزارت رفاه اعتقاد ی به اجرای این قانون ندارد
در ادامه جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد گفت: در سال ۱۳۹۱ قانون تبدیل وضعیت مربیان حق التدریسی فنی و حرفه ای ابلاغ گردید و مقرر شد مربیان با سابقه تدریس از سال ۱۳۹۱ و پیش از آن با مدرک فوق دیپلم به بالا تبدیل وضعیت شوند.
وی ادامه داد: تعداد مربیان حق التدریسی سازمان فنی و حرفه ای در سطح کشور به بیش از چند هزار نفر می رسد. برخی از این افراد حتی اجازه حضور در آزمون استخدامی را پیدا نکردند و به مصاحبه دعوت نشدند.
محمودزاده تاکید کرد: سازمان فنی و حرفه ای طبق قانون متعهد به تبدیل وضعیت ۴ هزار و ۸۷۶ نفر از مربیان شده بود اما این امر محقق نشده است.
وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای با ضایع کردن حق مربیان فنی و حرفه ای روند قانون برای استخدام مربیان را طی نکرده است، گفت: طبق قانون مدت زمان تدوین آیین نامه استخدام مربیان سازمان فنی و حرفه ای سه ماه بود اما تدوین این آیین نامه ها دو سال و نیم طول کشید. حتی شنیده شد مسئولان وزارت ر فاه اعلام کردند این قانون را قبول ندارند.
نماینده مهاباد ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای اعلام کرد ۳ هزار و ۵۶۹ نفر را با آزمون استخدام می کند از میان این افراد هنوز هزار و ۲۴۰ نفر تعیین تکلیف نشده اند علاوه بر این هزار و ۳۰۷ نفر به صورت غیرقانونی کنار گذاشته شده اند.
تلاش جانکاه و طاقت فرسا برای استخدام مربیان حق التدریس!
در ادامه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت رفاه آیین نامه ای را به موقع به کمیسیون های دولت ارائه داد اما فرآیند تصویب آیین نامه ها در کمیسیون های دولت طولانی بود چرا که همزمان آیین نامه های برنامه پنجم توسعه باید تدوین می شد.
وی اظهار داشت: طبق قانون دولت باید کوچک سازی شود اما مجلس با این مصوبه استخدام های جدیدی را رقم زد.
ربیعی تاکید کرد: جذب این تعداد مربی سخت است، پیدا کردن پست های سازمانی برای استخدام این افراد بسیار دشوار می باشد.
وزیر رفاه اظهار داشت: تمام پست های بلاتصدی سازمان را بررسی کردم تا این افراد را به جایی منتقل کنیم، همه کسانی که تا امروز بر سر کار رفتند با تلاش جانکاه و طاقت فرسا مشکل شان حل شده است.
افشاگری محمودزاده در مورد تخلفات قانونی در جذب مربیان فنی و حرفه ای
در ادامه جلال محمودزاده در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اظهارات ربیعی مبنی بر اینکه دولت ملزم به اجرای قانون است، گفت: ۵ سال است تصویب این قانون گذشته و سازمان فنی و حرفه ای هنوز آن را اجرا نکرده است.
وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای به دلیل کمبود اعتبار، کلاس در اختیار مربیان قرار نداد و این مشکل باعث شد مربیان باسابقه حذف شده و مربیان بدون سابقه به سازمان وارد شوند.
محمودزاده تصریح کرد: در زمان تصویب قانون تعدادی از مسئولان فنی و حرفه ای اقدام به جذب نزدیکان خود کردند و در بسیاری از استان ها از جمله اصفهان، بوشهر و آذربایجان مربیانی با سابقه دو سال جذب شدند و مربیانی با سابقه ۱۰ سال حذف گردیدند.
در پایان مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: وزیر قول دادند مشکل را حل کنند و با پیدا کردن پست های سازمانی، استخدام صورت گیرد. آیا شما قانع شده اید؟
جلال محمودزاده اعلام کرد که از پاسخ های وزیر قانع نشده و سوال به رای نمایندگان گذاشته شد و وکلای ملت با ۱۰۵ رای موافق، ۵۲ مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع شدند.
دومین کارت زرد دولت دوازدهم با رای ناپلئونی ربیعی صادر نشد؛ در صورتی که ۱۰۷ نماینده رای مثبت می دادند و سوال را وارد می دانستند دومین کارت زرد دولت دوازدهم صادر نشد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار