پیگیری پرونده بورسیه هادر وزارت علوم/بورسیه ایثارگران قانونی بود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پیگیری پرونده بورسیه هادر وزارت علوم/بورسیه ایثارگران قانونی بود

رئیس مرکز دانش پژوهان بنیاد شهید، آخرین وضعیت پیگیری شکایت دانشجویان ایثارگر در رابطه با پرونده موسوم به پرونده بورسیه های غیر قانونی را تشریح کرد.

علی عباس کمری در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که برخی از دانشجویان به صدور احکام متناقض از سوی دیوان عالی در پرونده بورسیه های غیر قانونی معترض هستند، چه تعداد از این دانشجویان ایثار گر بوده و بنیاد شهید چه اقدامات حمایتی را برای این افراد داشته است، گفت: گروه ها و کمیسیون های خاص پیگیر این موضوع هستند و مراوداتی را نیز در این زمینه داشته ایم.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید به طور جدی این موضوع را پیگیری می کند، افزود: برای ما قابل قبول نیست چون افراد دانشگاهی از جامعه ایثارگر که به دانشگاه ها برای فراگیری ادامه تحصیل رفتند، با توجه به ساز و کار قانونی که تعریف شده بود معرفی شده بودند.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های بنیاد شهید اظهارداشت: ما این مسئله را منوط به دولت ها نمی دانیم، بلکه منوط به توانمندی خود جامعه هدف می دانیم.

کمری تصریح کرد: آن گروه از ایثارگران که وارد دانشگاه شده و از بورسیه استفاده کردند از حق قانونی خود که مصوبه مجلس بود، استفاده کردند به همین دلیل تا به نتیجه رسیدن موضوع را پیگیری می کنیم، حتی در هفته گذشته یکی از پیگیری های جدی با وزیر علوم همین مسئله بود.

وی با بیان اینکه ایرادات قانونی هم در این خصوص مطرح است، اظهارداشت: از قوه تعامل و همکاری استفاده کردیم، البته ایرادات قانونی هم وجود دارد که برای آنها باید فکری کرد به همین منظور بر حسب چارچوب های موجود به دنبال این هستیم که جامعه هدف ما کمترین ضربه را ببیند. ما مانع مانع تراشی ها هستیم چرا که معتقدیم مجلس مصوبه کرده است و ربطی به این دولت یا دولت های قبل ندارد به همین دلیل با مجلس در این رابطه در حال تعامل هستیم.

به گزارش مهر، سال ۹۳ بود که برای اولین بار موضوع تخلف در بورسیه شدن سه هزار دانشجو مطرح شد و از همان سال تا سال ۹۴ مجلس در قالب بازرسی های کمیسیون اصل ۹۰ موضوع را پیگیری و موارد اندکی را را به عنوان تخلف تایید کرد. وزارت علوم در ۴ آبان ۱۳۹۳ درباره تخلفات صورت گرفته در پرونده بورسیه‌ها اعلام کرد: «یک گروه بورسیه‌های خود را تبدیل به داخلی کرده‌اند که باید شرایطی مانند شرکت در آزمون زبان و پذیرش از سوی دانشگاه که مورد تأیید وزارت علوم باشد را می‌گذراندند که هیچ‌کدام از این فرایندها طی نشده است. بر اساس بررسی‌ها ۱۸۶۰ نفر تخلف انجام داده‌اند و از این عده ۵۰۸ نفر حتی شرایط اولیه آیین‌نامه را نداشته و ۳۶ نفر نه تنها شرایط را نداشته‌اند بلکه اطلاعات دروغ ارائه داده‌اند که همگی آنان هم اینک از دانشگاه اخراج شده‌اند.وزارت علوم تعداد بورسیه ها تبدیل به داخل را ۱۸۶۷ نفر اعلام کرد که بورس ۸۴۰ نفر لغو و باید مبالغ دریافتی را بازگردانند و در مورد بورسیه ایثارگران هم تعداد را ۱۶۵ نفر اعلام کرد که ۲۳ نفر لغو بورس و ما بقی در حال تصمیم گیری هستند.

در حال حاضر شکایت دانشجویان بورسیه در دیوان عدالت اداری در جریان است و برخی از آنها منجر به صدور حکم شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار