پیگیری کاهش استخدام رشته علوم سیاسی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پیگیری کاهش استخدام رشته علوم سیاسی

تعدادی از متقاضیان شغل در سامانه«فارس من» نسبت به وضعیت استخدام در رشته علوم سیاسی اعتراض داشتند که این موضوع از نهاد متولی برگزاری ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی پیگیری شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود آنکه آرزوی استخدام در دستگاه‌های دولتی با افزایش کسب وکارهای خانگی و استارت آپ ها کمتر شده است، اما همچنان این دغدغه در بین اقشار مختلف جامعه وجود دارد که بتوانند با شرکت در آزمون های استخدامی، جایگاه شغلی کسب کنند.
اسفندماه سال گذشته ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار شد و پس از برگزاری چندین دوره آزمون استخدامی این سوال در ذهن برخی افراد ایجاد شد که چرا جای بعضی از ردیف های شغلی در لیست نیازمندی دستگاه‌های اجرایی خالی است؟
برهمین اساس تعدادی از متقاضیان شغل در سامانه«فارس من» نسبت به وضعیت استخدام در رشته علوم سیاسی اعتراض داشتند. در درخواست بررسی این افراد اعلام شده است: «قبلا در همه سازمان ها و ادارات دولتی به رشته علوم سیاسی نیاز بود و ردیف استخدامی برای این رشته وجود داشت اما متاسفانه در آخرین ماه‌های دولت دهم یعنی در مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۱۴ طی بخشنامه ای از طرف معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری سازمان اداری استخدامی فعلی رشته علوم سیاسی از شرایط احراز شغل حراست و شغل گزینش حذف شد.»
برای پیگیری این موضوع با سیدعزیز آشنا رئیس مرکز آزمون جهاد دانشگاهی که متولی برگزاری ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی نیز بود، گفت وگو کردیم.
دستگاه‌ها براساس صندلی‌های خالی، درخواست نیرو می‌دهند
آشنا درباره عدم تمایل دستگاه‌ها به پذیرش فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی، گفت: به طور قطع،متولی انتخاب و ساماندهی رشته‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی، مراکزی که آزمون را برگزار می‌کنند نیستند، اما دستگاه‌ها براساس صندلی‌های خالی که در نهاد وجود دارد، اقدام به پذیرش متقاضیان می‌کنند.
وی افزود: یکی از عواملی که باعث می‌شود سازمان‌ها نیاز زیادی به رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل پیدا نکنند این است که همه نهادهای دولتی به این مشاغل احتیاج ندارند، به عنوان مثال؛‌ سازمان‌هایی نظیر محیط زیست و کشاورزی نیازی به کارشناس علوم سیاسی ندارد و همین امر باعث می‌شود میزان تقاضا برای پذیرش فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها کاهش پیدا کند.
همه دستگاه‌ها به یک رشته خاص نیاز ندارند
رئیس مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در ادامه بیان کرد: به دلیل آنکه آزمون استخدامی برای همه مشاغل تعریف می‌شود و دستگاه‌های مختلف، آماری از نیازمندی های خود را ارائه می‌دهند، نمی توان انتظار داشت که همه این نهادها نیازمند یک رشته خاص باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسات برنامه‌ریزی، موضوعاتی نظیر میزان پذیرش متقاضیان کار در ردیف‌های شغلی مختلف بررسی می‌شود، اما این جلسات در سازمان اداری و استخدامی برگزار می‌شود و آنها به دنبال سیاستگذاری برای این موضوع هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار