چرا دوره تحصیلی پسادکتری در دانشگاه ها ایجاد نمی شود؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

برخی کاربران فارس من می پرسند که «چرا دوره تحصیلی پسادکتری در دانشگاه ها ایجاد نمی شود؟» پیگیری های خبرنگار فارس حاکی از این است که دوره پسا دکتری در هیچ دانشگاه و کشوری دوره تحصیلی نیست و کاربرد و هدف متفاوتی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواسته اند که «دوره پسادکتری به عنوان دوره تحصیلی در دانشگاه‌ها ایجاد شود».

*کاربران می پرسند: چرا دوره تحصیلی پسادکتری در دانشگاه ها ایجاد نمی شود؟ 

این کاربران می گویند: «دوره پسادکتری به عنوان دوره تحصیلی در دانشگاه ها ایجاد شود تا دانشجویان خبره در هر رشته تربیت شود و در سازمان ها و ارگان به کار گرفته شود و از اساتید هر رشته از دانشجویان پسادکتری آن رشته در دانشگاه جذب شوند.»

پس از مطرح شدن این مطالبه، خبرنگار فارس این مطالبه را از مسوولان مربوط پیگیری کرده است.

 

*دوره پسا دکتری در هیچ کجا دوره تحصیلی نیست

خبرنگار فارس این مطالبه کاربران را از بالاترین مسوول آموزشی در وزارت، علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرد.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت، علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که چرا دوره پسادکتری به عنوان دوره تحصیلی در دانشگاه ها ایجاد نمی شود؟ گفت: دوره پسا دکتری در هیچ جا دوره تحصیلی نیست و کاربرد و هدف آن متفاوت است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر در رویه فعلی وجود دارد، گفت: امکان تغییر در رویه فعلی وجود ندارد و منطقی برای این کار نیست.

خاکی صدیق تصریح کرد: پیشنهادی هم درباره تغییر در رویه فعلی مطرح نیست.

 

*پسا دکتری صرفا اشتغال موقت یک دانش آموخته دکتری در یک گروه یا مرکز تحقیقاتی است

خبرنگار فارس این مطالبه کاربران را از یکی از دانشگاه های برتر کشور هم پیگیری کرد.

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار فارس، این مطالبه کاربران فارس را عملیاتی ندانست.

وی توضیح داد: پسا دکتری به عنوان یک دوره تحصیلی نیست و صرفا اشتغال موقت یک دانش آموخته دکتری در یک گروه یا مرکز تحقیقاتی است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: ماهیت هر یک از مقاطع تحصیلی تعریف شده و منطقی است و با توجه به ماهیت دوره پسا دکتری، تغییر آن به یک دوره تحصیلی منطقی نیست.

*هدف از پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید همان ابتدا مشخص باشد

خبرنگار فارس برای بیشتر مشخص شدن جوانب این موضوع به سراغ یکی از روسای دانشگاه های دولتی کشور هم رفته است.

یعقوب محمدی رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان در این باره توضیح داد: در حال حاضر هم به روش های فعلی انتخاب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی نقدهایی وارد است و پیشنهاداتی برای بهبود این روش ها مطرح می شود.

وی گفت: مطالعه نحوه گزینش و انتخاب دانشجویان مقاطع تحصیلی در بسیاری از کشورها نشان می دهد که دانشجوی تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکترا باید برای هدف و پژوهش مشخصی انتخاب شود. همان چیزی که در انتخاب دانشجویان پسادکترا شاهد هستیم. به این معنی که دانشجو در زمینه ای دارای سابقه فعالیت است و در ادامه تحصیلات خود هم در همان حیطه کاری وارد می شود و فعالیت می کند.

 رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: با توجه به اینکه هم اکنون هم به نظام فعلی که براساس آزمون، دانشجویان در دوره دکترا پذیرفته می شوند، نقد جدی وارد است، دامنه دار کردن این رویه به پسادکترا توجیهی ندارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار