چرا قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی‌شود؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

چرا قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی‌شود؟

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: دلیل اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همچنان نبود منابع مالی است.

محمدشریفی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیگیری منابع مالی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: بررسی این قانون در دستور کار شورایعالی بیمه بود. این شورا قبلا در وزارت رفاه مستقر بود و تا آخرین جلسه نوبت به آن نرسید. بعد از آن هم که به وزارت بهداشت منتقل شد و این جابجایی تاخیر ایجاد کرد. در حال حاضر نیز منتظر هستیم بررسی شود.

وی ادامه داد: ما برای اجرای این قانون ۱۰۰۰ میلیاردتومان پیش بینی کردیم و به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم. این وزارتخانه نیز با نظر موافق آن را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرستاد. این سازمان نیز با اجرای قانون موافقت نکرد و اعلام کردند منابع آن را نداریم. در نهایت برای بررسی به مجلس رفت. ما نامه‌ای به کمیسیون بهداشت نوشته‌ایم و تلاش می‌کنیم با نمایندگان مجلس بویژه کمیسیون تلفیق در این زمینه صحبت کنیم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با جابجایی بخشی از اعتبارات، بودجه آن را تامین کنیم. اگر منابع آن تامین شود، مشکلی برای اجرای قانون وجود ندارد. با ریاست جمهوری نیز در حال رایزنی در این خصوص هستیم.

شریفی مقدم با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قابلیت تبدیل به نظام پرداخت DRG یا گروه تشخیصی مرتبط را دارد، بیان کرد: ما طوری برنامه ریزی کرده‌ایم که تعرفه‌های خدمات پرستاری قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد؛ بنابراین علاوه بر نظام پرداخت DRG می‌توان آن را به قانون پرداخت مبتنی بر نظام کالیفرنیا نیز تبدیل کرد. بحث این نظام پرداخت امروز در وزارت بهداشت نیز مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این نظام، پرداخت‌ها گلوبال می‌شود؛ بیمه‌ها برای درمان هر بیماری مدت زمانی را مشخص می‌کنند که حق‌العمل جراحی، پرستاری، آزمایشگاه و … در آن مشخص شده‌ است. هزینه‌ها بابت همین میزان روز بستری به بیمارستان داده می‌شود. اگر به دلیل بی‌دقتی در جراحی، تعداد روزهای بستری افزایش پیدا کند، بیمه هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند. این کار باعث می‌شود کیفیت درمان بالا رود و بیمارستان تخت خالی داشته باشد. وزارت بهداشت، بیمه‌ها و مجلس در حال حاضر این طرح را بررسی می‌کنند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: از نظر ما نوع نظام پرداختی که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر مبنای آن طراحی شده است با DRG (گروه تشخیصی مرتبط) تفاوتی ندارد، اما DRG به نفع نظام سلامت خواهد بود و می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. سیستمی که بر مبنی کتاب کالیفرنیا و پرداخت مبتنی بر عملکرد است، خدمات القائی را زیاد می‌کند و تعرفه‌ها را بالا می‌برد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار