چرا نیمی از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان با وجود بحران کمبود معلم در کشور بلااستفاده است؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

چرا نیمی از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان با وجود بحران کمبود معلم در کشور بلااستفاده است؟

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دلایل عدم استفاده مناسب از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را تشریح کرد و از نشست کمیسیون مبتوعش با مسئولان دولت در این خصوص خبر داد.
سید حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت خالی دانشگاه فرهنگیان، گفت: متاسفانه نیمی از ظرفیت این دانشگاه خالی است و مجوزهای لازم برای اخذ دانشجو به دانشگاه فرهنگیان داده نمی‌شود.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان این ظرفیت را دارد که تمام کمبود نیروهای آموزش و پرورش را جبران کند، افزود: در گزارشی که رئیس دانشگاه فرهنگیان به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه داد، مشخص شد این دانشگاه چه ظرفیت‌ها، امکانات و قابلیت‌های بلااستفاده‌ای دارد.
ردیف‌های استخدامی؛ هرسال کمرنگ‌تر از پارسال
وی دلیل اصلی صادر نشدن مجوزهای لازم برای اخذ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را عدم در نظر گرفتن ردیف‌های استخدامی برای جذب دانشجویان تربیت معلم عنوان و اضافه کرد: متاسفانه پس از تغییر دانشگاه تربیت معلم به فرهنگیان هرسال ردیف‌های استخدامی در نظر گرفته شده برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کمتر از سال‌های گذشته می‌شود و این مسئله به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش دامن زده است.
میرزاده ادامه داد: روند به این شکل است که سازمان اداری و استخدامی کشور، ردیف‌هایی را برای جذب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در نظر می‌گیرد و سازمان سنجش بر این اساس آزمون برگزار می‌کند.
علل ظرفیت خالی دانشگاه فرهنگیان
وی عدم پیگیری وزارت آموزش و پرورش از سازمان اداری و استخدامی کشور، هماهنگ نبودن این وزارتخانه با وزارت علوم و عدم پیگیری مسئولان دانشگاه فرهنگیان به منظور اخذ دانشجوی بیشتر را به عنوان علل خالی ماندن ظرفیت بالای دانشگاه فرهنگیان برشمرد.
عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تصریح کرد: چنانچه این پیش‌بینی‌ها انجام می‌شد و تربیت معلم در دستور کار مجموعه دولت قرار می‌گرفت، آموزش و پرورش امروز با این بحران نیروی انسانی مواجه نبود و هر روز پیشنهادهای مختلف و بعضاً عجیب برای اخذ نیروی انسانی در آموزش و پرورش مطرح نمی‌شد.
وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان، یادآور شد: یکی از مفاد مهم سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش تقویت دانشگاه فرهنگیان است و مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله بسیار تاکید دارند؛ دانشگاه فرهنگیان به قدری گسترده است که می‌تواند نیازهای آموزش و پرورش را تامین کند ضمن آنکه در سراسر کشور امکانات لازم برای تربیت معلم را دارد.
وی افزود: زمانی که کشور ۲۰ میلیون دانش‌آموز داشت نیز همین دانشگاه بود که نیاز کشور به معلم را تأمین و تعداد بالایی معلم را راهی کلاس‌های درس کرد و مدارس بدون معلم نماندند؛ امروز نیز چاره نهایی بکارگیری و استفاده از ظرفیت‌های همین دانشگاه است.
نشست دولت و مجلس برای استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به همین منظور کمیسیون آموزش و پرورش قصد دارد با دعوت از مسئولان وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان اداری استخدامی علت عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را پیگیری و نتیجه آن را منعکس کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار