چشم امید ۱۵۰ هزار جوان بیکار به طرح «اعاده اموال نامشروع»

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

چشم امید ۱۵۰ هزار جوان بیکار به طرح «اعاده اموال نامشروع»

در حالی طبق طرح “اعاده اموال نامشروع مسئولین” مقرر شد تا اموال نامشروع پس گرفته شده صرف اشتغال جوانان شود که پیش بینی می شود حداقل ۱۵۰ هزار شغل با این دارایی ها ایجاد گردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرحی با عنوان “اعاده اموال نامشروع مسئولین” در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که بر اساس آن قرار شده کمیته ای 7 نفره اموال و دارایی تمام مسئولان را از 40 سال گذشته را بررسی کند و هر گونه اموال نامشروع را به نفع بیت المال ضبط و صرف 2 کار یعنی رفع فقر و اشتغالزایی جوانان کند.

هدف اصلی این طرح دو فوریتی که برپایه اصل 49 و 142 قانون اساسی تدوین شده، بررسی اموال مسئولان طی 40سال گذشته است و با سناریوهایی پیش بینی می‌شود که حدود 15هزار میلیارد تومان به خزانه کشور بازگردد که این میزان می تواند آغاز منابع جدیدی در اشتغالزایی و کاهش فقر باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای طرح “اعاده اموال نامشروع مسئولان” امکان بازگشت حداقل 15هزار میلیارد تومان به خزانه کشور وجود دارد که می تواند صرف کاهش فقر و اشتغال جوانان شود.

بیشتر بخوانید: طرح «اعاده اموال نامشروع»| امکان بازگشت حداقل 15هزار میلیارد تومان به خزانه با 4 سناریو + جدول

ایجاد یک شغل در ایران بین 100 میلیون تا 300میلیون تومان هزینه می برد و در برخی شغل‌های تخصصی نظیر نفت و پتروشیمی این رقم تا 2 میلیارد تومان هم می‌رسد.در صورتی که طرح “اعاده اموال نامشروع مسئولین” اجرایی شود با فرض در نظر گرفتن هزینه ایجاد هر شغل 100 میلیون تومان، حدود 150هزار شغل ایجاد می شود.

طبق آخرین آمار بیکاری پاییز 96 از سوی مرکز آمار ایران از کل جمعیت شاغلین کشور، بالغ بر 19 میلیون و 107 هزار نفر را مردان و حدود 4 میلیون و 224 هزار نفر بانوان هستند. همچنین از مجموع سه میلیون و 141 هزار و 667 بیکار در سطح کشور، 2 میلیون و 142 هزار و 522 نفر از مردان و 999 هزار و 145 نفر از جمعیت بانوان هستند.

در چنین شرایطی که تعداد بیکاران در جامعه بیش از 3 میلیون نفر هستند و تعداد مشاغل غیر رسمی و کاذب در جامعه بسیار است آزاد شدن حداقل 15 هزار میلیارد تومان از طرح «اعاده اموال نامشروع» به اعتقاد برخی از موافقان این طرح گامی در جهت کاهش نرخ بیکاری در کشور است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار