چند نفر از جویندگان کار سال گذشته توسط مراکز کاریابی‌ شاغل شدند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بررسی آمار اعلامی وزارت تعاون نشان می‌دهد که سال گذشته ۳۹۱ هزار و ۲۸۰ نفر در کاریابی‌ها ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۸۹ هزار و ۵۱۵ نفر وارد بازار کار شدند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، جوینده کار (کارجو) به فردی گفته می‌شود که یا بیکار است یا شاغلی است که در جست‌وجوی شغل است.  این افراد برای جست‌وجوی شغل به مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی به عنوان بنگاه‌های جست‌وجوی شغل هستند مراجعه می‌کنند.

مرکز خدمات اشتغال (کاریابی دولت) واحدی سازمانی به شمار می رود که تحت پوشش وزارت تعاون است و خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را به صورت رایگان به جویندگان ارائه می‌کند.

دفتر کاریابی (کاریابی خصوصی) کارگزاری خصوصی است که با مجوز از وزارت تعاون، در ازای دریافت حق‌الزحمه از جوینده کار، خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی ارائه می‌کند. دفتر کاریابی ممکن است در داخل کشور فعالیت کند و یا حوزه فعالیت آن محدود به کشورهای تعیین کننده از سوی وزارت تعاون بوده و اقدام به اخذ روادید مرتبط با کار و اعزام نیروی انسانی کند.

فرآیند ثبت‌نام به این شغل است که افراد جویای کار با مراجعه به مرکز خدمات اشتغال یا دفتر کاریابی و برابر نیاز کارفرما به هم معرفی می‌شوند و چنانچه با هم به توافق برسند مشغول به کار می‌شوند.

برابر آمار سال گذشته در گذشته یک هزار و ۱۳ واحد کاریابی در کشور فعال بودند که ۵۸ واحد دولتی و بقیه خصوصی بودند. دفاتر کاریابی به عنوان حلقه واسط جوینده کار و کارفرماست و نقش موثری در معرفی آنها به یکدیگر دارد که در سال ۹۸ تعداد این دفاتر در مقایسه با سال قبل از آن ۳۸ واحد کاهش یافته است و این خود جای بررسی دارد. تهران با ۱۶۵ واحد بیشترین و خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد با ۹ واحد کمترین دفتر کاریابی را داشتند.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون در آخرین سالنامه آماری اطلاعاتی از وضعیت نیروی کار در سال گذشته منتشر کرده است. براساس این اطلاعات سال گذشته ۳۹۱ هزار و ۲۸۰ نفر جوینده در کاریابی دولتی و خصوصی به عنوان متقاضی شغل درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

براساس این گزارش از میان ۳۹۱ هزار و ۲۸۰ جوینده کار، تعداد ۳۶۷ هزار و ۶۱۶ نفر در دفاتر کاریابی خصوصی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۱ درصد معادل ۷۷ هزار و ۱۹۹ نفر وارد بازار کار شدند.

همچنین ۲۳ هزار و ۶۶۴ نفر جویندگان کار در مراکز خدمات اشتغال ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۲ هزار و ۳۱۶ نفر از آنها (۵۲.۰۴ درصد) به کار گمارده شده‌اند.

نکته جالب در آمار وزارت تعاون این است که تعداد جویندگان کاری که در سال ۹۸ به مراکز خدمات اشتغال مراجعه کردند در مقایسه با سال قبل از آن به ۳۰ هزار و ۳۷۹ نفر کاهش یافته است.

بررسی جداول نشان می‌دهد که در سال ۹۶،  ۶۷ هزار و ۴۵۳ نفر به مراکز خدمات اشتغال معرفی و ۱۸ هزار و ۴۰۶ نفر شاغل شدند. سال بعد از آن ۵۴ هزار و ۴۳ نفر به این مراکز مراجعه و ۲۱ هزار و ۲۰۱ نفر وارد بازار کار شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار