چه شامپویی به موها بزنیم؟

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

شستن و تمیز نگه داشتن موها اهمیت زیادی دارد و شست‌وشوی موها به اندازه مسواک‌زدن دندان‌ها و شستن صورت مهم است و از مهم‌ترین نکاتی که برای حفظ سلامت و درخشندگی موها باید مورد رعایت کرد، توجه به نوع موهاست. به‌عنوان مثال، هر فرد با توجه به ویژگی‌های ژنتیکی جنس موی خاصی دارد. موهای خشک، چرب، معمولی و ترکیبی، انواع مختلف مو است که هرکدام مراقبت خاص خود را می‌طلبد.

یکی از نکات مهم در حفظ و نگهداری موها و جلوگیری از آسیب به آن نوع شامپویی است که برای موها انتخاب می‌شود. شامپوهای مختلف ویژگی‌ها و خواص متفاوتی دارند. ساده‌ترین راهی که برای انتخاب شامپوی متناسب با ساختار موهایتان وجود دارد، توجه به کلمات نوشته‌شده روی برچسب شامپوست. روی هر نوع شامپو، بسته به نوع مویی که با آن تناسب دارد، کلمات خشک، چرب، نازک (ظریف) و مجعد نوشته شده است.‌

موهای نازک و ظریف: پزشکان توصیه می‌کنند اگر موهایی نازک و ظریف دارید برای شست‌وشو، از شامپوهای حجم‌دهنده استفاده کنید. با این کار، موهای شما پرپشت‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند.

موهای مجعد: افرادی که موهای فرفری و مجعد دارند به‌دلیل این‌که چربی تولید شده در کف سر براحتی به سمت ساقه مو حرکت نمی‌کند، معمولا از خشکی آن شکایت دارند و موها حالت طبیعی خود را از دست داده‌اند و آسیب‌دیده هستند. این افراد باید از شامپوهای مخصوص موهای خشک یا از شامپوهایی برای موهای آسیب‌دیده استفاده کنند. درواقع، شامپوهایی که افراد دارای موهای مجعد باید استفاده کنند، با نرم کردن موها و کاهش حالت مجعد بودن مو، راه را برای جریان یافتن چربی‌های طبیعی پوست سر به سمت ساقه فراهم می‌کند. شامپوهایی که کرم و مرطوب‌کننده دارند، بهترین شامپو برای این گروه به شمار می‌روند.

در شامپوهای مخصوص موهای مجعد به‌دنبال روغن ریشه گندم و روغن دانه‌های خوراکی باشید. سیلیکون و گلیسیرین هم آبرسان‌های عمیقی هستند که رطوبت مو را تأمین می‌کند لایه پوششی را روی مو ایجاد می‌کند و از خشک شدن آن جلوگیری می شود.

موهای خشک و آسیب‌دیده: مناسب‌ترین شامپو برای موهای خشک، استفاده از انواعی است که بتواند رطوبت بالایی را برای موها تأمین کند. بهترین نوع از این شامپوها، باید در ترکیب خود دارای روغن‌های طبیعی باشد که از طریق مو جذب می‌شوند. روغن نارگیل ازجمله مفیدترین و مناسب‌ترین نرم‌کننده‌هایی است که در مراقبت از مو می‌توان از آن استفاده کرد. دیگر نرم‌کننده‌ها و روغن‌های طبیعی روغن آووکادو و روغن هسته انگور است.

علاوه ‌بر این، سال‌ها استفاده از سشوار و اتوی مو می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی موها شود، بنابراین باید از شامپوهایی برای شست‌وشو استفاده کنید که مواد مغذی لازم را به موها رسانده و غنی از مواد پروتئینی باشد تا نیاز موها برطرف شود.

موهای چرب: در این نوع موها نیز بهترین شامپو، حاوی موادی است که مناسب و سازگار برای موهای چرب باشد از شامپوهای صرفا مرطوب‌کننده یا حالت‌دهنده دوری کنید، زیرا موهای چرب به اندازه کافی چربی دارد و دیگر نیازی به افزودن رطوبت بیشتر به آن نیست. افرادی که موهای چربی دارند بیشتر از مشکل شوره سر رنج می‌برند و باید با شامپوهای ضدشوره آن را درمان کنند. شامپوهای ضدشوره حاوی موادی مثل کتوکونازول، پریتیون روی یا سولفید سلنیوم است.

بیشتر افراد تصور می‌کنند شوره سر نوعی بافت پوسته شده و خشک است، ولی پوسته سر عامل اصلی تولید چربی است و بیش از هر نقطه‌ای از سر چربی تولید می‌کند. مخمری که روی پوست سر و روی روغن کف سر زندگی می‌کند، محصولات محرکی تولید می‌کنند که باعث پوسته شدن کف سر می‌شود.

موهای رنگ شده: بهترین شامپو برای موهای رنگ ‌شده، نوعی است که باعث ثابت ماندن رنگ مو شود و شما را از رنگ کردن مداوم خلاص کند. استفاده از شامپوهایی که حاوی عصاره ارکیده سفید و روغن بادام باشد، می‌تواند آسیب‌دیدگی ناشی از رنگ شدن موها را جبران کند.

موهای معمولی: در موهای معمولی که افراد ملزم به استفاده از شامپوی خاصی نیستند، بهتر است از شامپوهای آبرسان استفاده شود که حاوی ترکیبات فعالی چون روغن‌های حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و علاوه بر بهبود بافت مو، درخشندگی لازم را نیز به موها می‌بخشد.
استفاده از نرم‌کننده تا چه حد لازم است؟

شامپو تا پیش از دهه 1950 چیزی جز صابون مایع نبود. پس از آن، مواد شوینده سطحی دیگری به بازار آمد که با قیمت ارزانی که داشت، حجم طبیعی موها را حفظ می‌کرد. این مواد شوینده خشک و خشن بودند. سپس، موادی به اسم نرم‌کننده تولید شد تا رطوبت از دست رفته موها را بازگرداند. نرم‌کننده‌ها نه‌تنها رطوبت موها را تأمین می‌کنند، بلکه با نرم کردن موها، حالت‌پذیری آن را نیز راحت‌تر می‌کند. ولی استفاده بیش از حد از نرم‌کننده، موها را بسیار نرم و بی‌حالت می‌کند.

امروزه انواعی از شامپوهای مرطوب‌کننده‌ و نرم‌کننده‌ به بازار آمده‌اند که شامپوهای امروزی هر دو کار را باهم انجام می‌دهد. باوجود این‌که شامپوهای مرطوب‌کننده معمولا می‌توانند به تنهایی رطوبت موها را حفظ کنند، هیچ اثری روی پاکیزگی کف سر ندارند، اما در این میان، افرادی که موهای خشن و مجعدی دارند بهتر است در هر بار شامپو زدن، از نرم‌کننده نیز استفاده کنند. در موهای بسیار خشک بهتر است هر دو هفته یک‌بار از مرطوب‌کننده‌های قوی استفاده شود.

چندبار موها را بشوییم؟

بسیاری از افراد موهای خود را هر روز می‌شویند، ولی متخصصان معتقدند که نیازی به این کار نیست و شسستن موها 3 تا 4 بار در هفته کافی است. شست‌وشوی سر، روغن‌های طبیعی را از بین می‌برد. روغن‌های موجود روی کف سر طبیعتا چیز بدی نیست و به شکل‌گیری بافت در موها کمک می‌کند. اگر موهای شما چربی بالایی دارد، می‌توانید در فواصل نزدیک‌تری به عنوان مثال، هر روز یا هر دو روز در میان موها را بشویید. ولی در این میان، شست‌وشوی کمتر موها در موهای خشک به نسبت مؤثرتر است. البته بهترین روش ممکن، استفاده از روش‌های مختلف و برگزیدن یکی از آنها برای شست‌وشوی صحیح موهاست.

دقت داشته باشید برای شستن موها فقط نباید مقدار زیادی شامپو را روی سر ریخته و شروع به سابیدن آن کنید. این کار به پوست سر آسیب می‌زند و فر شدن موها را به دنبال دارد. به جای این کار، بهتر است مقداری شامپو به اندازه یک سکه کوچک را در مرکز سر بریزید و آن را با کف دست پخش کنید تا کف کند. سپس شست‌وشوی موها را از فرق سر شروع کنید و بعد قسمت‌های عقبی موها را بشویید و به آرامی کف شامپو را روی بقیه قسمت‌های مو پخش کنید. هنگام شست‌وشوی موها، پوست سر ممکن است به دنبال سابیدن‌های بیش از حد آسیب ببیند؛ در این میان بهترین کار ماساژ ناحیه پوست سر با نوک انگشتان دست است.

حتی موقع استفاده از نرم‌کننده هم این روش را به کار ببرید. نرم‌کننده را ابتدا بین کف دست بریزید و سپس از انتهای موها شروع کنید. در استفاده از نرم‌کننده‌ها، بیش از هر چیز تمرکز خود را روی چند سانتی‌متر انتهایی موها بگذارید و موها را ماساژ دهید. انجام صحیح این کار به طور قطع تأثیر بسیار زیادی روی شادابی و درخشندگی موها دارد. به‌خاطر داشته باشید که موهای نزدیک به پوست سر مقدار کافی روغن طبیعی کف سر را دریافت می‌کنند و به همین دلیل، موهایی که از پوست سر دورتر می‌شوند، به نسبت خشک‌تر هستند.

اخبار سلامت اخبار