چه کسانی جزو مشمولان غایب سربازی هستند؟

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

به نقل از خبرگزاری ایسنا تعدادی از مشمولان سربازی به دلیل بی اطلاعی از قوانین و مقررات وارد غیبت سربازی شده و به دلیل همین غیبت امکان بهره‌مندی از یک‌سری خدمات را از دست می‌دهند، شاید برای بسیاری از مشمولان این سوال ایجاد شده باشد که غیبت از سربازی شامل چه مواردی می‌شود؟
به گزارش ایسنا، بر اساس قانون تمامی افراد ذکور دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران که به سن ۱۸ سالگی می رسند در مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی قرار دارند و باید وضعیت خدمت وظیفه عمومی خود را مشخص کنند، این افراد چنانچه خود را در مهلت‌های تعیین شده از سوی سازمان برای تعیین تکلیف سربازی معرفی نکنند وارد غیبت شده و به عنوان مشمول غایب با آنان برخورد می شود.
بر اساس قانون وظیفه عمومی مشمولانی که در مهلت‌های تعیین شده از سوی سازمان خود را برای رسیدگی یا اعزام به‌خدمت معرفی نکرده باشند، سرباز غایب محسوب می‌شوند، همچنین دانش آموزان، دانشجویان و طلاب داخل و خارج از کشور که حداکثر پس از یک سال از تاریخ ترک، انصراف، اخراج یا فراغت از تحصیل خود را معرفی نکرده باشند نیز غایب محسوب می‌شوند.
افرادی که قبل از سن مشمولیت ترک تحصیل، انصراف از تحصیل، اخراج یا فارغ التحصیل شده و حداکثر تا ۶ ماه پس از ورود به ۱۸ سال تمام خود را معرفی نکرده باشند و همچنین مشمولانی که در تاریخ‌های تعیین شده برای اعزام به خدمت حضور نیابند، مشمول غایبند.
آندسته از مشمولانی که دارای برگ معافیت موقت بوده و ظرف مدت یک ماه پس از اتمام معافیت موقت برای ادامه روند رسیدگی خود را به وظیفه عمومی رسیدگی کننده معرفی نکنند، متعهدین خدمت در دستگاه‌های غیر نظامی مشمول قانون و همچنین کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح موضوع مواد ۱۳, ۱۴و۱۵ قانون که حداکثر تا ۶ ماه پس از رهایی از خدمت خود را برای رسیدگی معرفی نکرده باشند و اتباع خارجی که پس از تحصیل تابعیت ایرانی، حداکثر تا شش ماه از تاریخ اخذ تابعیت خود را معرفی نکرده باشند نیز در گروه مشمولان غایب قرار می‌گیرند.
مشمولانی که فاقد شناسنامه بوده و حداکثر تا ۶ ماه پس از صدور شناسنامه خود را معرفی نکرده باشند، مشمولانی که بدون غیبت اولیه محکوم به زندان شده و حداکثر تا ۶ ماه پس از آزادی از زندان خود را معرفی نکرده باشند و مشمولانی که در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از سقف مجاز ادامه تحصیل داده باشند نیز جزو مشمولان غایب به حساب می‌آیند.
مشمولانی که به‌صورت داوطلب آزاد ادامه تحصیل داده و تحصیل آنان تا بعد از موعد قانونی اعزام ادامه داشته باشد و همچنین مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری در صورتی که در مهلت های قانونی (که بر اساس تاریخ تولد و زمان اخذ مدرک تحصیلی آنان تعیین شده است)، مدارک خود را برای معرفی ارسال نکرده باشند نیز غایبند.
بر اساس قانون مشمولانی که در مهلت قانونی درخواست معافیت پزشکی یا کفالت داده و در مراحل رسیدگی پزشکی و کفالت قرار گرفته‌ اما از روی عمد و یا به دلیل قصور در پیگیری پرونده و عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و هیئت کفالت، باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شده اند ، چنانچه رای شورای پزشکی یا هیئت رسیدگی کفالت، به سرباز بودن آنان صادر شود ، در این صورت در حکم مشمولان غایب بوده و برای آنها برگ اعزام با غیبت صادر خواهد شد.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار