چگونه انتخاب رشته‌ای رایگان داشته باشیم؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در این خبر به بیان ۳ راهکار برای داشتن یک انتخاب رشته رایگان ویژه پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری می‌پردازیم.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع انتخاب رشته، بسیاری از داوطلبان کنکور و خانواده‌های آن‌ها به مشکل تامین هزینه این انتخاب رشته برخورد کرده اند زیرا گرانی‌ها بر هزینه مشاوران هم تاثیر گذار بوده است و خانواده بسیاری از داوطلبان هزینه لازم برای تامین آن را ندارند.

در ادامه به بیان سه روش برای اینکه یک انتخاب رشته رایگان و خوب داشته باشید را با شما مرور می‌کنیم تا شما هم بتوانید در یک رشته و دانشگاه خوب متناسب با رتبه خود پذیرش شوید.

انتخاب رشته مجازی توسط سازمان سنجش

نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری براساس دفترچه سنجش سال ۹۹، همچون سال‌های گذشته برای روز‌های حساس انتخاب رشته کنکور سراسری آماده سازی شده است. نکته مهم درباره این نرم افزار مجازی برای انتخاب رشته کنکور سراسری این است که براساس آخرین دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش که در سایت سنجش در زمان انتخاب رشته منتشر می‌شود، ارائه می‌شود و از همه مهم‌تر برای تمامی کنکور‌های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی قابل استفاده و دسترسی است.

مهم‌ترین ویژگی نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری، دقت بسیار بالای آن در پیش بینی و صحیح بودن محل قبولی داوطلبان کنکور سراسری در سال‌های گذشته بوده است.

نرم افزار انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش برای کنکور ۹۹ به همراه سایر موسسات می‌تواند نقس بسیار خوبی در تعیین رشته مورد نظر باشد. این نرم افزار درصد‌های مطلوب را در راستای کسب رتبه دلخواهتان در اختیار شما قرار می‌دهد. اولین رکن یک برنامه ریزی اصولی هدف گذاری منطقی است. شما با انتخاب درصد‌های خود در هر درس می‌توانید کمیت و کیفیت ساعات مطالعاتی خود را تنظیم کنید.

این نرم افزار باعث می‌شود کمک می‌کند تا قبل از اعلام نتایج کنکور یا مخصوصا در دوران انتخاب رشته با شناخت حدود رتبه خود و معرفی رشته شهر‌های پذیرفته شدگان سال گذشته، رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد علاقه تان را راحت‌تر و منطقی‌تر انتخاب کرده و با آمادگی کامل به سراغ انتخاب رشته نهایی کنکور ۹۸ بروید.

این نرم افزار بر اساس آخرین داده‌های آماری برای داوطلبان انتخاب رشته مجازی انجام می‌دهد. تاریخ شروع به کار سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش ۹۹ از دیروز ساعت ۱۶ چهارشنبه ۲ مهر ماه آغاز شده است. هزینه آن ۱۰ هزار تومان است.

انتخاب رشته توسط پایگاه‌های آموزش و پرورش

برای انجام هرچه بهتر انتخاب رشته نیاز به اطلاعات دقیق و بهره مندی از ظرفیت مشاوران مجرب و متعهد مدارس است که با حضور مستمر در کنار دانش آموزان در جریان سال‌های تحصیلی و با آگاهی و شناخت بیشتر از آنان اقدام به راهنمایی و مشاوره می‌کنند. در همین راستا علاوه بر انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش، آموزش و پرورش هم هر ساله با راه اندازی پایگاه‌های انتخاب رشته اقدام به انجام این خدمت برای دانش آموزان با هزینه پایین می‌کند.

۴۸ پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش برای پذیرفته شدگان کنکور ۹۹ با همراهی مشاوران مورد تایید آموزش و پرورش همزمان با اعلام نتایج کنکور آغاز به کار کرده اند. تا پایان زمان در نظر گرفته شده برای انتخاب رشته، فعالیت این پایگاه‌ها تداوم دارد. هزینه در نظر گرفته شده برای مشاوره پذیرفته شدگان مبالغی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است البته برای خانواده‌های شهدا و فرهنگیان این مبلغ با احتساب تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ با مراجعه حضوری به پایگاه‌های اعلام شده برای انتخاب رشته در هر منطقه‌ای که تمایل دارند، امکان مشاوره و انتخاب رشته با حضور مشاوران را دارند.

روش سوم: انتخاب رشته توسط خود دانش آموزش

همه داوطلبان چه آن‌ها که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده اند و چه آن‌ها که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند، در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل می‌توانند انتخاب کنند. رشته محل‌های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفیت ها، مربوط به هرگروه آزمایشی انتخاب کنید.

برای انتخاب رشته از دوره‌های مختلف روزانه، نوبت دوم، پیام نور و دوره‌های دیگر به شرایط اختصاصی هر دوره در این دفترچه توجه کنید. برای جلوگیری از اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته، رشته‌های انتخابی خود را با کد مربوط به هر رشته به ترتیب علاقه مندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کنید و پس از نهایی کردن رشته‌های انتخابی و اطمینان از ترتیب انتخاب‌های خود، آن‌ها را در سامانه اصلی انتخاب رشته، به سازمان سنجش اعلام کنید.

در فرم انتخاب رشته، اولویت «ترتیب» رشته‌هایی که انتخاب می‌کنید، فقط نشان دهنده علاقه مندی شماست و تأثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد. اگر نمره و شرایط لازم برای قبولی در رشته‌ای را نداشته باشید، این رشته را در هر اولویتی اول یا صد و پنجاهم انتخاب کنید، احتمال قبولی شما در آن رشته بیشتر نمی‌شود.

در فرم انتخاب رشته ۱۵۰ تایی، احتمال قبولی بین کدرشته‌های انتخابی به این صورت است که ۳۰ درصد از بین کد رشته‌های انتخابی خود، ایده‌آل و دارای احتمال‌های کم و خیلی کم، ۵۰ درصد، مطلوب و دارای احتمال‌های زیاد و متوسط و ۲۰ درصد، کف قابل قبول و دارای احتمال‌های خیلی زیاد باشد.

در مجموعه رشته‌هایی که انتخاب می‌کنید، اولین رشته انتخابی، نشان دهنده بیشترین علاقه شما و آخرین رشته انتخابی، نشان دهنده کمترین علاقه شما است. اگر در مجموعه رشته‌هایی که انتخاب کرده اید، شرایط قبولی در چند رشته را داشته باشید، سازمان سنجش اولین رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام می‌کند. به رشته‌هایی که انتخاب می‌کنید و ترتیب آن‌ها در فرم انتخاب رشته دقت کنید.

به جز رشته و شهر، به دانشگاه هم فکر کنید؛ اگر می‌خواهید اولویت دانشگاه‌ها را بدانید یک راه این است که به متوسط نمره قبولی یا به آخرین نمره افراد قبول‌شده در رشته‌های مختلف توجه کنید. نکته مهم در انتخاب رشته، تنظیم لیست رشته‌های مورد علاقه و دسته‏ بندی آنهاست. در هنگام تنظیم لیست باید انتخاب‌های خود را منطقی (نه براساس احساسات) انجام دهید.

شما می‌توانید در محدوده زمانی انتخاب رشته تا هشت نوبت رشته‌های انتخابی خود را ویرایش کنید. فراموش نکنید، بعد از پایان مهلت ویرایش، امکان جابه جایی رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته نیست. سه مدل مختلف در چیدمان کدرشته‌ها در نظر بگیرید: ۱- انتخاب رشته براساس اولویت دانشگاه، ۲- انتخاب رشته بر اساس اولویت شهر و ۳- انتخاب رشته بر اساس اولویت رشته؛ بهترین مدل برای انتخاب رشته، تلفیقی کاملا منطقی از هر ۳ مدل است.

پس از اعلام نتایج نهایی «درهفته اول آبان ماه ۹۹» امکان تغییر رشته قبولی، در بین مجموعه رشته‌هایی که انتخاب کرده اید نیست. رتبه داوطلبان از سهمیه‌های مختلف، باهم قابل مقایسه نیست.

نمره‌های خام درس‌های امتحانی در قسمت نمره خام «نمره درصدی» درس‌های امتحانی خود را می‌بینید. برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی «داوطلبان نظام آموزشی غیر ۳-۳-۶» علوم تجربی «داوطلبان نظام آموزش‌ی غیر ۳-۳-۶» و علوم انسانی «داوطلبان هر دو نظام آموزشی» در ذیل نمره خام هر یک از دروس تخصصی، نمره هم ترازی «ملاک عمل» نیز درج شده است که نمرات هم ترازی، ملاک عمل برای محاسبه نمرات کل نهایی هر داوطلب در هر زیرگروه است.

در ۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، نمرات خام دروس تخصصی دو نظام آموزشی ابتدا با روش‌های آماری مطابق با اصول سنجش و اندازه گیری، هم تراز می‌شود. در صورت هم تراز شدن نمرات، این نمره حاصل از هم ترازی در کارنامه نتایج علمی داوطلبان ذیل نمرات خام هر درس درج شده است، سپس نمرات حاصل از هم ترازی باهم برای هر دو نظام تراز می‌شود.

مهمترین معیار برای انتخاب رشته، رتبه در سهمیه و زیرگروه‌های مقابل آن است. با توجه به ضریب درس ها، هر گروه آزمایشی چند زیر گروه دارد. هر داوطلب به تعداد زیر گروه ها، رتبه دارد. برای انتخاب هر رشته، باید بدانید آن رشته، در کدام زیر گروه قرار دارد و وضعیت شما در آن زیر گروه چگونه است.

احتمال قبولی شما در زیرگروهی که رتبه بهتری دارید «عدد کمتر» بیشتر است. برای انتخاب رشته‌های پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان مجاز بودن کافی نیست، بلکه باید علاقه مندیتان را هم اعلام کرده باشید. تنها شرط انتخاب رشته، مجاز بودن نیست، هر کدام از دوره‌های تحصیلی شرایط و مقرراتی دارند که پیش از انتخاب رشته از آن دوره ها، لازم است به آن‌ها توجه کنید.

به داوطلبان توصیه می‌شود که فریب تبلیغات موسسه‌های انتخاب رشته را نخورند و بدون صرف هزینه گزاف با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته براساس علایق و توانایی‌های خود انتخاب رشته کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار