چگونه سریع و تند بخوانیم و از یاد نبریم؟ (آموزش تند خوانی)

دسته ها: مطالب آموزشی

چگونه سریع و تند بخوانیم و از یاد نبریم؟ (آموزش تند خوانی)

چگونه سریع مطالعه کنیم؟ چگونه تند خوانی کنیم و چگونه مطالبی که سریع می خوانیم را از خاطر نبریم؟ این مهارت که نتنها در بین دانشجویان و دانش آموزان بلکه در میان بسیاری از کسانی که علاقه به مطالعه دارند بسیار مورد توجه است و یک مهارت بسیار کاربردی برای هر شخصی به حساب می آید. در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با سرعت بیشتر و در وقت کمتر مطالب بیشتری را بخوانید و البته فرا بگیرید.

بسیاری از افراد نمی دانند که روشی که ما در کودکی برای خواندن یک متن فرا گرفتیم اشتباه بوده و بر روی مهارت های خواندن و مطالعه کردن ما در دوران بزرگسالی تاثیر منفی داشته است. اما در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می توانید مهارت بسیار کاربردی تند خوانی را یاد بگیریم.

مهارت هایی که در ادامه برای شما کاربران عزیز هاو کن یو ذکر می کنیم همگی ساده و قابل اجرا هستند و تنها تمرین در این نوع مهارت ها تند خوانی شما را تضمین خواهد کرد. اما قبل از اینکه شروع به کار کنیم باید بگوییم

هدف از مطالعه کردن و خواندن چیست؟

شاید سوال ابلهانه ای به نظر برسد ولی باید بگوییم که در همین مرحله اول باید بدانیم که هدف از مطالعه ما چیست. مطمئنا این سوال دایره گسترده ای از پاسخ ها را شامل می شود ولی اگر بخواهیم به صورت اجمالی بررسی کنیم باید بگوییم که دریافت، کسب و انتقال اطلاعات، تحصیلات، لذت و سرگرمی، و هزاران پاسخ دیگر می توانند پاسخ این سوال باشند. با این حال مهم ترین هدف مطالعه که انقال دانش از فرد، مکان و زمانی خاص به فرد ، مکان و زمان دیگر است را نباید از خاطر ببریم. با هر هدفی که مطالعه می کنید این تعریف را به خاطرداشته باشید. بعدا بیشتر به چراییه توجه به این مورد خواهیم پرداخت.

1صدای درون خود را متوقف کنید

زمانی که کوچک بودیم یاد گرفتیم که با صدای بلند تک تک کلمات را برای خود از روی کتب و … بخوانیم، اما با گذشت زمان کم کم این عادت از سر ما خارج شد و میل به مطالعه و زمزمه آن در درون خود خو گرفتیم.

هرچند این مورد بدون مشکل به نظر می رسد اما باید به شما کاربران هاو کن یو بگوییم که مشکل اینجاست که چشم های ما لغات و جملات را به مراتب سریع تر از صدای درون ما تشخیص می دهند، که همین مورد به کند شدن شما در مطالعه می انجامد. پس در اولین قدم میبایست صدای درون خود را به هنگام مطالعه برای همیشه کنار بگذاریم. دیگر لازم نیست هر آنچه را که می خوانید در درون خود مجدد زمزمه کنید. در ابتدا این کار شاید کمی سخت به نظر برسد، ولی با کمی تمرکز و تمرین و البته انجام ورزش های ذهنی همانند مدیتیشن این کار به راحتی امکان پذیر می شود. شاید باورتان نشود ولی همین کار ساده که البته شاید کمی زمان بر باشد، به راحتی سرعت مطالعه شما را طی چند روز دو و یا حتی سه برابر می کند.

2تنها لغات مهم را با چشم خود اسکن کنید

مورد دیگری که به شما در دوران کودکی آموزش داده شد و موجب کند شدن شما در خواندن می شود، دقت بر روی لغت به لغت متن یا کتاب و مقاله است که کار درستی نیست، اما شما در هاو کن یو یاد می گیرید که ذهن شما یک قابلیت بسیار جالب دارد و آن هم پر کردن جا های خالی است. پس چرا از این قابلیت فوق العاده مغز خود استفاده نکنیم.

بعد از اینکه بر روی مهارتی قبلی و شماره یک کار کردید و یاد گرفتید بدون زمزمه درونی آنچه میبینید و مطالعه می کنید را بخوانید، حال کم کم باید روی مهارت نگاه بر روی گروهی از لغات و یا جملات کار کنید، به این صورت که مثلا به جای خواندن “آن” “گربه” “دیوانه” “وار” “راه می رفت” می توانید با دیدن “گربه” و “دیوانه” و “راه رفتن” همگی را به جای یک به یک معنی کردن، راه رفتن گربه دیوانه را به صورت یک فایل و نه جدا جدا در ذهن خود معنی و تفسیر کنید. بعد از تمرین بر روی این مهارت حال به جای خواندن به صورت لغت به لغت با یک نگاه گروهی از کلمات را دیده و و در کسری از ثانیه آن را بخوانید. و با تمرین بیشتر حال در یک پاراگراف به صورت ناخواسته برخی از لغات برای ذهن شما متمایز می شوند و چشم شما تنها آن ها را مشاهده می کنید و سایر لغات را که چشم شما ندیده است ذهن این توانایی را دارد که آن ها را پر کند. این کار صرفه جویی در زمان و انرژی است.

برای مثال در عبارت زیر

“در حقیت مهم ترین نگرانی گربه غذا نبود بلکه این گربه نگرانی مهمتری همچون نحوه مراقبت صاحبش از او را داشت”

پس از انجام تمرینات بالا به زودی ان عبارت به این صورت برای شما تداعی خواهد شد

“مهم ترین نگرانی گربه_ غذا نبود_ مراقبت بود”

به این صورت شما بیش از ۹۰ درصد معنی را با چیزی حدود ۵۰ درصد لغات خواهید دریافت کرد.

با اسکن کردن پاراگراف ها با چشم خود به این روش که البته احتیاج به زمان و تمرین دارد شما دیگر اصلا لازم نیست لغت به لفت یک پاراگراف یا یک صفحه را بخوانید.

3تنها اولین و آخرین جمله پاراگراف را بخوانید

اگر این حقیقت را قبول کنیم که هدف اصلی مطالعه و خواندن انتقال اطلاعات مختلف در بخش های مختلف است چرا باید خود را در گیر لغات و جملات اضافی کنیم. مگر اینکه شما برای لذت اقدام به مطالعه یک داستان یا رمان کنید. این بدان معناست که شما اگر با یک یا دو جمله تمام مفهوم یک پاراگراف را متوجه می شوید پس دیگر لازم نیست تمام پاراگراف را مطالعه کنید.

اکثر کتاب هایی که جنبه ادبیاتی ندارند و صرفا مفهوم یا دانشی را منتقل می کنند معمولا خیلی خوب نگراش نمی شوند. نویسنده بسیاری از مواقع برای توضیح بیشتر ناچارا جملات بیشتری هم استفاده می کند. په بسیار مواقعی که اصلا جملات و مفاهیم تکراری می شوند یا اصلا از مثال برای توضیح بیشتر استفاده میشود و این در حالیست که شما با همان جمله اول و یا آخر پاگراف مفهوم را متوجه شده اید پس دلیل هدر دادن وقت و زمان و انرژی برای مطالعه مابقی پاراگراف چیست.

اما چرا جمله اول و آخر پاراگراف؟ حتما شما هم بار ها شده است که برای مطالعه اجمالی هر کتاب، مقاله، عبارت و یا پارگراف مقداری از ابتدای ان و یا آخر ان را مطالعه کرده اید. این نکته توسط ویراستار ها و کسانی که کتاب می نویسند هم کاملا درک شده است. پس در همان ابتدا مفهوم اصلی را ذکر و سپس اقدام به توضیحات می کنند و در انتهای پاراگراف مجدد گذری به مفهوم اصلی میزند. شما با نگاهی به ابتدا و انتهای پاراگراف اگر منظور را متوجه نشدید سپس می توانید به مطالعه ادامه پاراگراف بپردازید.

4پاراگراف، بخش، فصل یا اصلا کل کتاب را کنار بزنید

چه بسیار مواقعی که شما در حال مطالعه هستید و به قسمت، بخش و یا فصلی می رسید که یا آن را جایی دگیر مطالعه کرده اید یا اطلاعات خوبی در آن را بطه دارید و یا اصلا از دید شما سودمند به نظر نمی آید. به عنوان مثال بخشی از کتاب درسی که در حال مطالعه هستید صرفا به توضیح موردی پرداخته است که شما در درس و یا کتابی دیگر با آن مورد آشنایی کاملی داشته اید. این مورد شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد ولی در بسیاری از کتب شاید نصف و یا یک چهارم آن شامل چیزی باشد که شما واقعا به دنبال آن هستید.

5هایلایت کنید یا موارد اصلی را متمایز کنید

مطمئنا شما تمام آن چیزی را که یکجا مطالعه می کنید با جزئیات به خاطر نخواهید آورد،  پس بسیار مهم است که توانایی بازیابی اطلاعات مطالعه شده را در کمترین زمان ممکن داشته باشید.

به نظر بسیاری از کارشناسان استفاده از ابزار ها به هنگام مطالعه بیش تر از آن چیزی است که باید باشد و فرد و حواس وی را از مطالعه پرت می کند، با این حال استفاده از وسایل ساده همچون یک مداد و یا هایلایتر برای متمایز کردن برخی جملات و یا عبارات کمک شایانی به شما می کند،

6استفاده از یک اشاره گر

با استفاده از مداد یا خودکار و یا وسیله ای مشابه سعی کنید خط را به چشمان خود نشان دهید چرا که چشم شما ممکن است خط را گم کرده و ثانیه هایی را برای پیدا کردن مجدد خط مورد نظر از دست بدهید و نهایتا مفهوم مطالعه شده از دست برود.

7بدانید کی سرعت را کم کنید

شما کاربران هاو کن یو باید بدانید که شاید تمامی تند خوانی در رابطه با کنترل باشد و نه سرعت. برخی افراد مهم ترین مهارت را در تند خوانی سرعتشان در تمام کردن یک صفحه می دانند و این در حالی است که موارد کمی را از بخش مطالعه شده به خاطر می آورند.

بله سرعت عمل هم در این امر مهم است اما شما باید بدانید چه زمانی این سرعت را بیشتر و چه زمانی کمتر کنید. اگر با بخشی از کتاب یا مقاله و .. مواجه شدید که بار اطلاعاتی، معنایی و مفهومی پایینی دارد حال زمان آن رسیده است که سرعت خود را بالا ببرید، اما اگر به بخش های پر مایه و مفهوم مطالعه خود رسیده اید مطمئنا تمر کز بیشتر و سپری کردن تایم بیشتر در این بخش ها امری اجتناب ناپذیر است.

8تمرین کنید

کلید موفقیت در هر یک از این موارد ذکر شده تمرین است. انتظار نداشته باشید با یک روز مطالعه به همه این مهارت ها دست پیدا کنید.

 

 

 

مطالب آموزشی