چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

دسته ها: مطالب آموزشی

چگونه شرکت ثبت کنیم. چگونه یک شرکت بزنیم؟ مراحل ثبت شرکت در ایران چیست؟ چگونه می توانیم شرکت خود را ثبت و شروع به کار کنیم؟ در این مقاله به شما کاربران هاو کن یو آموزش خواهیم داد که چگونه می توانید یک شرکت را ثبت کنید و مراحل ثبت شرکت در ایران چگونه است.

قبل از اینکه به مراحل و روش های قانونی برای ثبت شرکت بپردازیم باید به سراغ مفهوم و تعریف شرکت برویم و انواع شرکت را بشناسیم و پس از آشناییی با آن مراحل را همانند قبل مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

همانطور که از اسم آن پیداست شرکت از شراکات و به اتحاد درآمدن گرفته شده است، که به زبان خودمانی دو یا چند نفر سرمایه های خود را مشترکا برای انجام کار و یا عملیاتی به کار گرفته و درآمد و سود حاصل از آن هم مابین آن چند نفر به نسبت در نظر گرفته شده تقسیم می شود. این افراد را موسس یا سرمایه داران و یا حتی مالکان شرکت می نامند که می توانند شخصیت های حقیقی و یا حقوقی و یا هر دوی آن ها باشند. به این شرکت ها شرکت های تجاری می گویند که چنانچه در این عملیات و یا انجام کار سود و منفعت شخصی و یا تجارت در کار نباشند نام آن ها شرکت های حقوقی و یا مدنی خواهد بود. جالب است بدانید بنابر گفته ها، قانون تجارت ایران بر مبنای قانون تجارت ۱۸۰۷ فرانسه ترجمه و تهیه شده است و یا الهاماتی از آن داشته است.

بر اساس لایحه‌ی قانونی از قانون تجارت هفت و یا به عبارتی هشت نوع مختلف شرکت در ایران قابلیت ثبت شدن دارند که شما کاربران هاو کن یو در زیر می توانید هر یک را به همراه تعاریف مطالعه بفرمایید.

شرکت های سهامی

بنابرماده ۱ قانون اصلاحی شرکت سهامی شرکتی است که سرمایهٔ آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است و در ادامه بنابر ماده ۲ اشاره شده است که شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو این که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.

حال شرکت های سهامی خود به دو نوع تقسیم بندی می شوند که شامل

  • شرکت سهامی عام:  این مورد یک نوع از شرکت است که همان موسسان و یا مالکان شرکت بخشی از سرمایه انجام کار های خود را با مردم از طریق مشارکت در انجام آن ها و ارائه اوراق مشارکت شریک می شوند و در واقع خود مردم هم از طریق خرید اوراق به مقدار مختلف سهمی در این شرکت ها دارند و از سود  آن بهره میبرند و یا شاید از و زیان آن متضرر می شوند. پس بنابر این شما کاربران هاو کن یو باید بدانید مردم و البته صاحبان اصلی این شرکت ها هر یک به اندازه سهم خود از از سود آن شرکت استفاده و یا در زیان شریک می شوند.
  • شرکت سهامی خاص: در این نوع شرکت ها در واقع موسسان اصلی که می توانند سه یا چند نفر باشند تمامی سهم  شرکت را در دست خود دارند و در واقع افراد دیگر و یا مردم مشارکتی در آن ندارند و تمامی درآمد ها و یا زیان های این شرکت هم مسلما منوط به این افراد و درصد سهمشان دارد.

بر اساس ماده پنج این اصلاحیه آمده است که در موقع تأسیس، سرمایهٔ شرکت‌های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایهٔ شرکت‌های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد.در صورتی که سرمایهٔ شرکت بعد از تأسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید. یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت‌های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد و گرنه هر ذی‌نفع می‌تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند. هر گاه قبل از صدور رأی قطعی موجب درخواست انحلال منتفی گردد دادگاه رسیدگی را موقوف خواهد نمود.

شرکت های نسبی

شرکت نسبی را قانون تجارت در ماده ۱۸۶۳ به این طریق تعریف می نماید: شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته شده. این بدین معنی است که تمام مسولیت شرکا تنها به اندازه همان مقدار سهمشان است. پس شما کاربران هاو کن یو باید بدانید که به عنوان مثال ۳ نفر مالک یک شرکت باشند و شما طلبی از این شرکت داشته باشید از هر فرد به لحاظ قانونی تنها می توانید یک سوم طلب خود را اعاده کنید و برای دو سوم دیگر باید به سراغ دو نفر دیگر بروید. تمامی مسولیت ها در تمامی موارد به همین صورت بر اساس سهم هر شخص است.

شرکت های تضامنی

این شرکت ها (general partnership) شبیه به شرکت های نسبی است ولی یک تفاوت عمده در آن وجود دارد. در این نوع از شرکت همانطور که قبل تر در هاو کن یو گفتیم حداقل دو نفر برای ثبت شرکت لازم است و این دو نفر در قبال یک دیگر به عنوان مالکان شرکت مسئول هستند و این وجه تمایز با شرکت های نسبی است. در شرکت های نسبی گفتیم که هر فرد تنها به اندازه سهمش مسئولیت دارد ولی در این نوع از شرکت چنانچه پس از شرکت فردی به عنوان مثال نتواند بدهی خود را پرداخت کند فرد دیگر به نوعی ضامن شناخته شده و مسئولیت را باید بر عهده بگیرد و به صورت قانونی بدهکار شناخته می شود. یا بع عبارت دیگر اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد ٬هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض می‌باشند.

شرکت ها با مسولیت محدود یا LLC

این شرکت های که با نام LLC یا (Limited liability company) هم شناخته می شوند، همانطور که از اسمش پیداست، شرکا و سهامداران شرکت مسئولیت محدود تری به شرکت دارند و شاید امتیاز سهامدار بودن و البته عواقبش کمتر است. در این مدل تنها هر شرکت به اندازه سرمایه ای که دارد در قبال بدهی و قروض مسئول است و شرکا مسئولیتی دیگری در قبال این بدهی ندارند. این نوع شرکت حد اقل به دو نفر برای شراکت احتیاج دارد و به زبان ساده تر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه سهامداران از بین می‌رود و طلبکاران نمی‌توانند باقی‌مانده مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند. اداره و البته شرایط ثبت این نوع شرکت به مراتب راحت تر و ساده تر از سایر موارد است.

شرکت های مختلط

این نوع از شرکت ها معمولا به صورت ترکیبی از شرکت های بالاست و به دو دسته تقسیم می شوند.

شرکت مختلط غیر سهامی: از لحاظ غیر سهامی بودن مشخص است که این شرکت ها بدون انتشار سهام هستند، و این  نوع شرکت برای امور تجاری تحت نام مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شوند.

شرکت مختلط سهامی: در این نوع شرکت تحت نام مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک  ضامن تشکیل می‌شود. همانطور که بالا تر گفتیم، شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه‌ی آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند. همچنین شریک ضامن فردی است که سرمایه‌ی او به صورت سهام نیست و مسئول کلیه‌ی بدهی ها و قرض هایی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت به آن نسبت داده شود.

شرکت های تعاونی

بنابر آنچه در منابع آمده است در این نوع از شرکت که به آن (Co-operative) هم می گویند همکاری و شرکاتی به وجود می آید که عده‌ای از افرادی که هم‌صنف یا تناسبی مشابه دارند مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستند برای دستیابی به منافع مشترک گردهم می‌آیند و در حقیقت بهم کمک می‌کنند و برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار و وام تعاونی درست می‌کنند، سرمایه معینی را درمیان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل مینمایند. در واقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می‌آورند که بعنوان مثال در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد کالای مورد احتیاج اعضا را از دست اول خریداری و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد و به این طریق واسطه‌های غیر ضروری در کسب و تجارت و صاحبان این گونه مشاغل کاذب حذف می‌گردند.

اهداف این شرکت ها مطابق ماده ۱ قانون تجارت به این شرح می باشد :
۱-ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل
۲- قرار دادن وسائل کار در اختیار کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند.
۳- پیشگیری از تمرکز و تداول و ثروت در دست افراد و گروه های خاص جهت تحقق عدالت اجتماعی
۴- جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت
۵- قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منابع در اختیار نیروی کار و تشویق بهره برداری مستقیم از حاصل کار خود .
۶- پیشگیری از انحصار ، احتکار ، تورم ، اضرار به غیر
۷- توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم

حال که به صورت اجمالی با انواع و تفاوا و مسئولیت ها در هر یک از انواع شرکت های آشنا شدید، باید به سراغ روش قدم به قدم برای ثبت شرکت خود آشنا شویم.

قبل تر به صورت معمول بسیاری برای ثبت شرکت به سراغ موسسات ثبت شرکت می رفتند که البته هزینه هایی گاها زیاد هم از ان ها گرفته می شد.  اما حال  باید بدانید که ثبت یک شرکت به صورت اینترنتی و بدون مراجعه به مکانی امکان پذیر است که کار شما را بسیار راحت می کند.

1آگاهی کامل برای ثبت شرکت

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

قبل تر گفتیم که هر یک از شرکت های بسته به نوع خود، دارای مشخصه ها یی هستند. بنابر این برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود لازم به وجود حد اقل یک شریک(مجموعا دو نفر) و برای شرکت‌های سهامی خاص باید حداقل علاوه بر خود، دو شریک (مجموعا سه نفر) داشته باشید. حتما تمام مسئولیت ها و شرایط شرکا را که در بالا اشاره کردیم با دقت بخوانید و سپس اقدام به ثبت کنید.

2مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

برای ثبت شرکت ها یک سامانه برای شما تدارک دیده شده است که با زدن بر روی لینک زیر می توانید وارد این سامانه برای شروع ثبت شوید. در این صفحه همانند تصویر با یک سری گزینه ها رو به رو هستید که باید اطلاعات خود را در آن با دقت درج کنید. هر گزینه به وضح مشخص است و لازم به توضیحات بیشتر نیست. دقت داشته باشید که شماره همراه شما باید کاملا معتبر باشد چرا که شماره رهگیری برای شما ارسال خواهد شد و شما آن را تا پایان کار نیاز خواهید داشت.

 سامانه ثبت شرکت ها

3مشخصات مربوط به شرکت

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

حال که در مرحله قبل مشخصات مربوط به خودتان را تکمیل کردید با زدن بر روی گام بعدی باید به سراغ مشخصات مربوط به شرکت خود بروید که شامل درج نام شرکت و … است. دقت کنید که باید تا ۵ نام برای شرکت خود انتخاب کنید تا با یکی از آن ها موافقت به عمل بیایید. (این کار برای جلوگیری از تکراری بودن و سایر ضوابط مربوط به نام ها است ) کد رهگیری را در پایان دریافت کنید.

4مشخصات مربوط به مدت و فعالیت شرکت

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

در گام بعدی و پس از مرحله قبل حال شما میبایست به سراغ مراحل ثبت نوع فعالیت شرکت خود بروید و بر اساس دسته بندی های انجام شده باید اقدام به انتخاب یک گزینه نماید که این گزینه در فرم مخصوص آن قابل مشاهده است. همچنین شما کاربران هاو کن یو می توانید به صورت جدا گانه از کادری که در نظر گرفته شده است فعالیت خود را به صورت کتبی توضیح دهید. دقت کنید که برخی از دسته بنده های نیاز به مجوز دارند.

5اطلاعات مرکز اصلی شرکت

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

حال در گام بعدی باید اطلاعات مکانی که مرکز شرکت است را ثبت نمایید. این موارد شامل نشانی، کد پستی، شماره تلفن، آدرس ایمیل و .. است.

6اطلاعات مربوط به سرمایه شخص حقوقی

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

در این مرحله شما کاربران هاو کن یو باید به سراغ تکمیل اطلاعات مربوط به سرمایه شرکت بروید و در آن اطلاعاتی همچون نوع سهم و یا تعداد هر کدام ودر نهایت مقدار و یا ارزش ریالی هر سهم را مشخص کنید.

7درج مشخصات شرکا و یا سهام داران

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

در این قسمت میبایست تمامی اطلاعات مربوط به شرکا و یا سهامداران را که قرار است با هم اقدام به ثبت شرکت کنید را ثبت کنید. شما در این مرحله میبایست تمامی اطلاعات خواسته شده و مربوط به هر فرد را به صورت کامل  تکمیل کنید.

8مشخص کردن سهم هر شخص

چگونه شرکت ثبت کنیم؟ (تفاوت و معرفی انواع شرکت ها و راهنمای ثبت هر یک )

در اینجا شما اطلاعاتی از مقدار و یا تعداد سهم هر شریک و یا نقدی و غیر نقدی بودن سرمایه تا گواهی سو پیشینه و .. را باید تکمیل کنید. همچنین در این مرحله یا مرحله بعد باید سمت هر یک از شرکا را هم مشخص کنید.

9مشخص کردن شعبه ها در صورت وجود

چنانچه شرکت شما دارای شعبه های دیگری نیز در شهر خود و یا سایر شهر های دیگر است میبایست تمامی مشخصات مربوط به این شعبه ها را نیز در این مرحله ثبت کنید. اگر شعبه ندارید بنابر این نیازی هم به اطلاعات ندارید.

10ارائه اساس نامه

در این مرحله و پس از تأیید تمامی موارد و اطلاعات، از شما در خواست می‌شود که اساسنامه و شرکت‌نامه را در سایت آپلود کنید. اساسنامه و شرکت‌نامه شرکت‌ها، فرم‌های پیش‌فرض دارند که فقط باید آنها را پر کنید و در نهایت اگر خواستید می‌توانید قوانین مخصوص شرکت‌ خودتان را به آن اضافه کنید. حالا باید تصویری برابر اصل شده از اساسنامه خود را در سایت اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید. از اینجا به بعد کار اصلی‌تان تمام است و فقط باید منتظر باشید تا اداره ثبت شرکت‌ها از شما بخواهد مدارک را برای آنها ارسال کنید.

مطالب آموزشی