چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم؟

دسته ها: مطالب آموزشی

به گزارش باشگاه خبرنگاران برای داشتن یک زندگی موفق در اجتماع لازم است تا بتوانید از مهارت‌های کلامی به بهترین شیوه استفاده کنید تا هم در زندگی کاری و هم خانوادگی نظرات خود را بیان کنید به این منظور باید نکاتی را یادبگیرید.

اگر هنگامی که در جمع می‌خواهید صحبت کنید دچار استرس و نگرانی می‌شوید، در ادای حروف دچار مشکل شده و لکنت زبان پیدا می‌کنید، کلمات در زمان مناسب به ذهنتان نمی‌رسد و جملات ناتمام می‌ماند، اگر دچار تعریق بدن و کف دست‌ها شده یا زبانتان خشک می‌شود همگی این موارد نشان دهنده عدم تسلط شما به تکنیک‌های فن زبان است.

برای تقویت این مهارت راهکارهای زیر را انجام دهید:
**  استرس را در خود کنترل کنید.
استرس را در خود کنترل کنید. ناراحتی، نگرانی و عصبانیت منجر به ترشح هورمون آدرنالین در خون و ایجاد علائمی چون لکنت زبان، قرمز شدن صورت، ناتوانی در ادای کلمات و پایان دادن به جمله‌ها می‌شود. برای کنترل استرس ابتدا مقداری قدم بزنید و در صورت امکان آب بنوشید و چندین بار نفس عمیق بکشید و سپس به ایراد سخن بپردازید.
فن بیان/ چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم
** مخاطبان خود را بشناسید:
برای صحبت با افراد حتی اگر یک نفر باشد شناختی از او داشته باشید، درباره موضوعی که می‌خواهید صحبت کنید ابتدا مطالعه کنید. حتی در یک مکالمه مثبت یا منفی باید حد اعتدال را رعایت کنید، صبر و حوصله و خوشرویی برای انتقادات داشته باشید و هرگز از مواضع سرسختانه و موضع گیرانه با افراد برخورد نکنید.
** کلمات و سخنان خود را سازماندهی کنید:
هرگز بیهوده صحبت نکنید، ابتدا قبل از صحبت بویژه در یک سخنرانی یا جمع عمومی کلمات خود را بنویسید و یک دور بخوانید، موضوع اولیه، داده‌های آمار، خلاصه و نتیجه گیری را بررسی کنید و شیوه تلفظ کلمات را تمرین کنید تا دچار مشکل در ادای کلمات نشوید.

 

** ارتباط چشمی برقرار کنید: 
با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید، زیرا می‌خواهید برای آن‌ها سخنرانی انجام دهید. نگاه کردن به افرادی که با علاقه به سخنان شما گوش می‌دهند می‌تواند به شما انرژی مثبت دهد.
** از دستان خود استفاده کنید: 
از دستان خود به میزان مناسب برای ادای کلمات و تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطبان استفاده کنید، در عین حال مراقب باشید تا حرکات دستان شما مصنوعی و یا هیجانی به نظر نرسد.
فن بیان/ چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم

 

** روی تلفظ کلمات تمرکز کنید:
اگر در بیان برخی حروف مشکل دارید باید روی آن‌ها تمرکز کنید، کمک گرفتن از استادان فن بیان، تکرار کلمات، بررسی فرم فک و زبان توسط متخصص، در صورت مشکل در بیان کلمات شرکت در کلاس‌های گفتار درمانی همگی می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.
** دانش خود را ارتقا دهید: 
برای تقویت فن بیان باید دانش خود را نیز ارتقاء ببخشید، این کار را می‌توانید با مطالعه کتاب، گوش دادن به سخنرانی افراد مشهور، خواندن روزنامه و مجلات و نیز شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و کارگاه‌های گروهی انجام دهید.
فن بیان/ چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم
** سراغ مشاور بروید: 
بسیاری از مشکلات افراد در زمینه فن بیان ریشه در آسیب‌های دوران کودکی و تالمات روحی دارد، اگر دارای ریشه‌های افسردگی و ناراحتی در دوران کودکی و نوجوانی هستید برای رفع مشکل خود از مشاوره با متخصص کمک بگیرید.
 **صدای خود را ضبط کنید
یکی از تمرین‌های بسیار مهم که بارها و بارها با آن سرو کار خواهیم داشت، ضبط کردن صداست! شما باید «همین حالا» یک صحبت ۵ دقیقه‌ای کوتاه داشته باشید و آن را ضبط کنید. سپس به آن گوش دهید و سعی کنید نقاط ضعف خود را پیدا کنید و مجدداً این فایل را ضبط کنید. این کار را حداقل ۱۰ بار انجام دهید و فایل اول را با فایل دهم مقایسه کنید.
**حواس‌تان به وضع نشستن یا ایستادن باشد
طرز نشستن یا ایستادن هم می تواند سخنرانی شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدای‌تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد.
 **با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید
احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه‌نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته‌بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می شود به جای بلوک ها دست‌های شما بشکنند.
 

** برای مخاطبان خود شخصیت شادی داشته باشید:
هرگز برای تمام مدت سخنرانی و یا صحبت در جمع خشک و جدی نباشید، بلکه در جمع‌های دوستانه و عمومی چاشنی شوخی، تعریف داستان، لطیفه و یا یک کلام تاثیر گذار را بگنجانید تا مخاطبان به طور کامل تحت تاثیر شما قرار بگیرند.
 فن بیان/ چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم
با رعایت این راهکار‌ها می‌توانید در جمع‌ها و مکان‌های عمومی با سخنان خود اطرافیان را تحت تاثیر قرار دهید.
مطالب آموزشی