چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

دسته ها: مطالب آموزشی

حتما شما هم مصاحبه کاری را تجربه کرده‌اید و یا در شرف ورود به بازار کار هستید و به‌زودی آن را تجربه خواهید کرد. مصاحبه کاری موفق، بی‌شباهت به جلسات خواستگاری و دیدارهای اولیه نیست. اگر استرس و بلاتکلیفی‌اش بیشتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود. در واقع موقعیتی را تجربه می‌کنید که باید خودتان را اثبات کنید، به‌نحوی که از نگاه مصاحبه‌کنندگان، پسندیده به‌نظر بیایید. مصاحبه کاری موفق، حس و حال خیلی خوبی به فرد می‌دهد. احساس پیروزی و مورد قبول واقع شدن بسیار شیرین است. مصاحبه کاری موفق، به شکل ضمنی این نوید را به شما می‌دهد که توانا هستید و مورد پذیرش عده‌ای قرار گرفته‌اید. خب چه چیزی از این بهتر. برای مصاحبه کاری موفق، لزومی ندارد حتما رزومه‌ ای بلند بالا از موفقیت‌های ریز و درشت داشته باشید. رعایت نکاتی در بیان کلمات، نحوه‌ی معرفی و … می‌تواند به شما کمک کند تا تأثیرگذار باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا فوت‌وفن‌های مصاحبه کاری موفق را با هم بررسی کنیم.

۱. فرصت‌طلب و خودخواه نباشید

برای مصاحبه کاری موفق فرصت طلب و خودخواه نباشید

وقتی برای مصاحبه کاری وارد شرکتی می‌شوید، به‌جای اینکه بگویید «من شنیده‌ام شرکت شما برای کار کردن جای خیلی خوبی است»، بهتر است ویژگی‌های خود برای موقعیت شغلی اعلام شده را شرح دهید. در غیر این صورت ممکن است فردی فرصت‌طلب و خودخواه جلوه کنید. به بیان دیگر، یعنی کسی که در صورت مشاهده‌ی سود و منفعت بیشتر حاضر است شرکت را ترک کند. این رفتار اصلا وجهه‌ی خوبی نخواهد داشت. شما باید ویژگی‌ها و توانایی‌های خود را شرح بدهید و دقیقا بدانید که هدف‌تان از استخدام در آن شرکت چیست؟ باید نشان بدهید که دقیقا مناسب آن جایگاه شغلی هستید، در عین حال که به‌اندازه‌ی کافی علاقه به رشد و پیشرفت در پُست پیشنهادی را دارید. وقتی شرکت‌ها قصد دارند نیروی جدیدی را جذب کنند در حقیقت به دنبال کسی هستند که جایگاه خالی مورد نظر را پُر کند نه آنچه شما می‌خواهید.

۲. دقیق توضیح بدهید

در مصاحبه کاری، مصاحبه‌کنندگان معمولا از افراد می‌خواهند که کمی بیشتر درباره‌ی خودشان صحبت کنند یا در برخی موارد می‌پرسند: «چه خبر؟ از حال و احوال‌تان بگویید» در چنین مواردی هیچ‌کس نمی‌خواهد در مورد روحیه و وضع روزگار شما اطلاعات کسب کند. منظور از این پرسش، محک زدن شما برای کسب موقعیت شغلی است. پس با بیان وضعیت آب‌وهوا و اوضاع زمانه حرف‌تان را شروع نکنید. در پاسخ به این پرسش باید درباره‌ی خودتان توضیحات بیشتری ارائه بدهید. سعی کنید از آنچه در رزومه نوشته‌اید، پا را فراتر بگذارید چون طبیعتا آنچه در رزومه نوشته شده است حداقل دو بار توسط مصاحبه‌کننده مورد مطالعه قرار گرفته است. پس سعی کنید با عباراتی جذاب و جدید به شرح جالبی از توانایی‌ها، علایق و سابقه‌ی خود بپردازید. دقیق سخن بگویید و با جملات مناسب و کلام تأثیرگذار، مصاحبه کاری موفق و خوبی را پشت سر بگذارید.

۳. قبل از مصاحبه تحقیق کنید

برای داشتن مصاحبه کاری موفق قبل از مصاحبه تحقیق کنید

بدون اطلاعات و آمادگی قبلی در جلسه‌ی مصاحبه شرکت نکنید. وقتی برای مصاحبه کاری به جایی می‌روید، قبل از جلسه سعی کنید اطلاعات مربوط به آن شرکت را پیدا کنید. درباره فعالیت‌ها، بیانیه مأموریت، چشم‌انداز و … اطلاعاتی کسب کنید و با دست پُر در مصاحبه حاضر شوید، مثلا از موقعیتی که قرار است در آن استخدام شوید، افرادی که در آن شرکت مشغول به‌کار هستند و مدیری که قرار است با او کار کنید، اطلاعات به‌دست آورید. در غیر این صورت بی‌مسئولیت به‌نظر خواهید رسید و آنها از کسی که به خود زحمت جست‌وجو‌کردن در فضای وب را هم نمی‌دهد، خوش‌شان نخواهد آمد و یقینا مصاحبه کاری موفقی نخواهید داشت.

۴. هوشمندانه سؤال کنید

معمولا در پایان مصاحبه کاری، از شما می‌خواهند که سؤالات خود را از شرکت بپرسید. این موقعیت، زمان فوق‌العاده‌ای برای نشان دادن هوشمندی شماست. به هیچ‌وجه نگویید: «ممنون، سؤالی ندارم» یا سؤالات کلی و بی‌ربط نپرسید. با علم به اینکه چنین سؤالی از شما پرسیده می‌شود، قبل از اینکه وارد مصاحبه کاری بشوید، خود را آماده کنید. مثلا بگویید در ۶ ماه آینده جایگاه شغلی مورد نظر چه چشم‌اندازی خواهد داشت؟ سؤالات احمقانه و کلی نپرسید. اصلا و به هیچ‌وجه نگویید شرکت به دنبال چه ویژگی‌هایی در نیروی کار است. این سؤال مناسب نیست و شما در جایگاهی نیستید که آن را مطرح کنید.

۵. ایده و نظر بدهید

برای داشتن مصاحبه کاری موفق ایده و نظر بدهید

اگر می‌خواهید مصاحبه کاری موفق و تأثیرگذاری داشته باشید، باید خود را پویا، خلاق و توانا در حل مسئله نشان بدهید. مثلا با آگاهی از زمینه‌ی کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی را که برای بهبود وضعیت به ذهن‌تان می‌رسد، مطرح کنید. حواس‌تان باشد علاوه بر اینکه انتقاد شما باید سازنده باشد می‌بایست راه حلی هم برای رفع آن ارائه دهید، وگرنه قطعا نقد بدون ایده‌ای برای بهبود، فایده‌ای نخواهد داشت. چون با این کار علاوه بر اینکه نیرویی مفید و ایده‌پرداز به‌نظر می‌رسید، حسن نیت خود برای رفع مشکلات را هم ثابت کرده‌اید. یعنی نشان می‌دهید که نیروی باانگیزه و مؤثری هستید.

۶. منفعل نباشید

واقعیت این است که کار کردن بخش بزرگی از زندگی افراد را در برمی‌گیرد بنابراین انفعال و منتظر ماندن برای پاسخ از طرف کارفرما، تا حد زیادی می‌تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد و انگیزه رشد و پیشرفت را از شما بگیرد. وقتی وارد مصاحبه کاری می‌شوید، منفعل نباشید. این جلسات مانند جاده‌ای دوطرفه هستند. همان‌قدر که شرکت حق دارد از شما سؤال کند، شما هم حق دارید درباره‌ی آنها بدانید. سعی کنید سؤالات منطقی و درستی درباره‌ی چشم‌انداز، همکاران و محیط کار بپرسید. این اطلاعات، دیدگاه مناسبی در مورد شغل به شما ارائه می‌دهند. مصاحبه کاری موفق یعنی مصاحبه‌ای که شما قادر خواهید بود آینده‌ی شغلی‌تان را تصور کنید و به شما اجازه‌ی تصمیم‌گیری درست می‌دهد.

۷. مؤدب و موجه باشید

برای مصاحبه کاری موفق مودب و موجه باشید

همه می‌دانیم و باور داریم که دروغ‌گویی کار خوبی نیست. در بیشتر موارد دست فرد دروغ‌گو، رو خواهد شد. از قدیم گفته‌اند ماه پشت ابر نمی‌ماند، بنابراین خود را به زحمت نیندازید و از دروغ گفتن پرهیز کنید. در هنگام نگارش رزومه، در مورد توانایی‌های خود غلو نکنید. در مصاحبه کاری، موجه و مؤدب باشید. وسط حرف دیگران نپرید و با آرامی و متانت صحبت کنید. ادب مانند آهن‌ربایی است که همه را به‌سمت خود جلب می‌کند. اگر می‌خواهید مصاحبه کاری موفق و پیروزمندانه‌ای داشته باشید، سر وقت حاضر شوید، صادقانه رفتار کنید و از معجزه‌ی لبخند هم غافل نشوید.

مطالب آموزشی