«کارنامه سبزها» و آرزوی استخدام بدون آزمون در وزارت آموزش و پرورش

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

کارنامه سبز‌ها یک گروه از چند گروه متقاضی استخدام در آموزش و پرورش هستند که به برگزاری آزمون استخدام جدید در آینده‌ای نزدیک اعتراض دارند.

به گزارش خبرنگار خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خیابان مجاهدین اسلام تهران روبه‌روی ساختمان مجلس شورای اسلامی هر چند روز معترضانی را می‌بیند که معلمان یا در ابعادی گسترده‌تر، آموزش و پرورشی‌ها، سهم عمده‌ای را میان تجمع کنندگان دارند. بَنر‌های آویزان به نرده‌ها، مقوا‌هایی در دست و شعار‌های مختلف، همه از نمایندگان می‌خواهند درخواست‌ها در هرم مقابل میدان بهارستان پیگیری شود؛ از سوی دیگر برخی بهارستانی‌‎ها میان تجمع کنندگان می‌آیند تا گفته‌ها را بشنوند و گاهی اوقات، نمایندگانی از خود معترضان با هماهنگی مجلسی‌ها وارد پارلمان می‌شوند و درخواست همراهان و همکارانشان را منتقل می‌کنند.

شاید پیگیری امور حق‌التدریسی‌ها و تعیین تکلیفشان در سال نخست مجلس یازدهم بیشتر از پیش باعث شد گروه‌های دیگر مرتبط با آموزش و پرورش هم برای بیان درخواست‌هایشان در فاصله چند متری درب ورودی مجلس تجمع کنند. اخیرا هم «کارنامه سبزها» یکی از همان تجمع کننده‌هایی هستند که مدتی می‌شود به دنبال جذب و استخدام در وزارت پر جمعیت و گسترده آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس را خطاب شعارهایشان قرار داده‌اند.

کارنامه سبز عنوان قانونی نیست، اما لقبی است که به پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش داده شده است؛ همان‌هایی که متقاضیان استخدام در وزارتخانه یاد شده هستند و از دانشگاه‌هایی جز دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی وارد حوزه تعلیم و تربیت شده‌اند؛ این گروه در آزمون استخدامی توانسته‌اند نمره علمی مناسب را کسب کنند اما نمی‌توانند به حرفه معلمی وارد شوند.

کارنامه سبزهای ۴ ساله در انتظار جذب وزارتخانه

یکی از تجمع‌کنندگان کارنامه سبز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «طبق ماده ۲۸  اساسنامه دانشگاه فرهنگیان کسانی که از سایر دانشگاه‌ها به جز فرهنگیان می‌خواهند وارد حرفه معلمی شوند، باید در آزمون استخدامی شرکت کنند و این آزمون سال گذشته پس از ۵ ماه تعویق، دی ۹۹ برگزار شد و بعد از اعلام نتایج  سه برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت شدیم، اما حالا یک برابر ظرفیت گرفته‌اند و بقیه ما که کارنامه سبز هستیم و نمره بالا گرفتیم، پس از مرحله مصاحبه رد شدیم.»

او ادامه داد: «اینکه چه مسائلی در مصاحبه رخ داده و چه ایراد‌هایی وارد است، بماند! ما می‌گوییم نمرات این کارنامه سبز‌ها نمرات بالای علمی گرفته‌اند و حتی برخی دارای دکترا و مدرک کارشناسی ارشد هستند؛ اما آموزش و پرورش می‌خواهد روز‌های آینده و در شرایط بحرانی کرونا دوباره آزمون استخدامی برگزار کند. در حالیکه برخی ۴ سال متوالی کارنامه سبز شده‌اند، ولی همچنان جذب وزارتخانه نشده‌اند.»

معترضان به تبصره‌ای از دستورالعمل برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی استناد می‌کنند و اعتقاد دارند کارنامه آن‌ها تا ۲ سال اعتبار دارد. این متقاضی در این باره توضیح می‌دهد «کارنامه ما تا دو سال معتبر است، یعنی اگر وزارت آموزش و پرورش کمبود نیرو داشته باشد، می‌تواند از پذیرفته شدگان کارنامه سبز در مرحله اول جذب کند.»

آنطور هم که در ماده ۲۴ دستورالعمل برگزاری آزمون استخدامی تصریح شده است: «اگر شرکت‌کنندگان در آزمون‌های مشترک حد نصاب لازم را کسب کنند به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش دستگاه‌های اجرایی، جذب نشوند، اطلاعاتشان در سامانه امتحانات نگهداری خواهد شد. در ادامه تبصره نخست این ماده زمان اعتبار نتایج هر امتحان مشترک فراگیر یا خاص را ۲ سال اعلام کرده است اما، افزوده که «درج اطلاعات افراد مذکور و نتایج امتحان مشترک در سامانه امتحانات، حقی برای افراد جهت استخدام در دستگاه‌های اجرایی ایجاد نمی‌کند.»

علمی///////«کارنامه سبزها» و آرزوی استخدام بدون آزمون در وزارتخانه هزار متقاضی؛ مجلس چه نقشی ایفا کرد؟

آموزش و پرورش برخی بازنشستگان را به زور نگه داشته بود/ آنها کمبود نیروی شدیدی دارند

متقاضی کارنامه سبز به باشگاه خبرنگاران جوان به کمبود نیروی شدید آموزش و پرورش تأکید داشت و گفت که «چند وقت پیش برخی معلمان معترض بودند و با بازنشستگی آن‌ها موافقت شد. آن‌ها را به اجبار نگه داشته بودند. در آموزش و پرورش جای خالی بسیاری وجود دارد. من خودم با آقای سلیمانزاده رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش صحبت کردم و او هم گفته که کمبود نیروی شدیدی در آموزش و پرورش هست.»

مردی جوان و کارنامه سبز دیگری گفت که «چرا وقتی خودمان  حاضریم و نمرات علمی بالا داریم، دوباره آزمون برگزار می‌کنید؟ همین پذیرفته شده‌ها دوباره به سر جلسه امتحان خواهند آمد. می‌گوییم همین افراد که نمره لازم را کسب کرده‌اند، جذب وزارتخانه شوند. کارنامه ما هم دو سال اعتبار دارد. ولی این کار انجام نمی‌شود و سال بعد دوباره آزمون برگزار می‌شود. واقعاً چرا؟»

خانم متقاضی جذب کارنامه سبز‌ها توضیح داد که مراقب سلامت مدرسه است و رشته‌اش در دانشگاه فرهنگیان تدریس نمی‌شود. به علاوه دانشجو‌ها و دانش آموختگان رشته‌های پرستاری، بهداشت محیط و تغذیه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هم متقاضی این سِمَت هستند.

او اظهار کرد: «با این حال در مدارس معلمان علوم وظیفه مراقب سلامت را انجام می‌دهد و از یک معلم چند برابر کار می‌کشند که موجب می‌شود توانش کم شود، کارش به درستی جلو نرود و ما هم پشت در استخدام بمانیم. بودجه‌ای هم نمی‌خواهد، حقوق یک معلم پارسال حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و امسال نهایتاٌ ۳ میلیون و ۸۰۰ شود.»

به گفته این متقاضی‌ها، وزارت آموزش و پرورش عده‌ای از نیرو‌های خود را که «دانشسرایی» نامیده می‌شوند، نگه داشته و بازنشسته نمی‌کند که به نظر می‌رسد ۴ سال تحصیلشان را در سنوات آن‌ها محاسبه نشده و برای بازنشستگی باید تا ۳۵ سال خدمت کنند.

دیگر معترض کارنامه سبز در ادامه گفت‌وگوی خود  تصریح کرد: «نهضتی‌ها را  بدون شرکت در آزمون، جذب آموزش و پرورش کردند. آن‌ها ۸۸ هزار نفر بودند. چطور برایشان مشکل نبود؟  نمره بومی گزینی هم اعمال کردند و بسیاری از نخبگان، چون بومی منطقه نبودند، پذیرفته نشدند.»

علمی///////«کارنامه سبزها» و آرزوی استخدام بدون آزمون در وزارتخانه هزار متقاضی؛ مجلس چه نقشی ایفا کرد؟

نماینده مجلس: هر آزمون یکبار مصرف است

تجمع کنندگان  گفتند که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کند، ما کارنامه سبز‌ها را جذب خواهیم کرد. باشگاه خبرنگاران جوان دامنه پیگیری خود را به راهرو‌های کمیسیون‌های پارلمان رسانده؛ جایی که در دوره یازدهم، آموزش و پرورشی‌ها و کنکوری‌ها کم از آن توقع نداشته‌اند.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «هر آزمون یک بار مصرف  است و آزمون استخدامی یاد شده هم مانند کنکور به گونه‌ای است که هر پذیرفته شده‌ای، استخدام می‌شود وگرنه، باید برای آزمون بعدی تلاش کند. کارنامه سبزیها اظهار می‌کنند حالا که سازمان امور استخدامی برای تکمیل نیاز آموزش و پرورش ردیف استخدامی می‌دهد، نمره‌هایمان در سامانه است و به ترتیب امتیاز فضلی ما را جذب وزارتخانه کنید. وزارت آموزش و پرورش تا کنون زیر بار نرفته است. چون این موضوع، قانون نیست و آزمون برای یک بار اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه انتظار این قشر، قانونی نیست. هرچند ما از مجلس این مسئله را به گوش مسئولان آموزش و پرورش رساندیم، اما قبول نکردند.».

اما در ادامه این اظهار نظرها علیرضا منادی رئیس کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگار ما  از حل مسئله خبر می‌دهد؛ او با بیان اینکه ۲۲ هزار نفر از افراد موسوم به کارنامه سبز‌ها در مصاحبه آموزش و پرورش پذیرفته شدند، تصریح کرد: «۲۵ هزار نفر از این قشر نتوانستند قبول شوند. از آنجایی که ۹ هزار و ۸۰۰ نفر جای خالی در این وزارتخانه وجود دارد، از وزیر آموزش و پرورش خواستم در نامه‌ای به آقای انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی، مسئله را پیگیری کند که موضوع حل شد. در نتیجه فرصتی هم به وجود آمد و می‌خواهند ۹ هزار و ۸۰۰ نفر را از همین ۲۵ هزار نفر تأمین کنند.».

البته که  حل موضوع به با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات چندان قطعی نیست؛ حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو دیگر این کمیسیون در ادامه پیگیری‌ها یادآور شد که «تجمع کنندگان می‌گویند همه افراد جذب شوند اما نامه‌ای که قرار بود وزارت آموزش و پرورش به سازمان اداری و استخدامی کشور بفرستد که قول قطعی نسبت به اجرای محتوای آن ندادند، بلکه قولی ضمنی داده‌اند که آن کمبود ظرفیت‌ها را از این تعداد تأمین کنند.»

 گره کور تعیین تکلیف کارنامه سبزها در دست سازمان اداری استخدامی

علی رغم پیگیری و وعده‌هایی که بهارستانی‌ها برای رفع مشکل کارنامه سبزها داشتند اما این گره کور معادله چند مجهولی است که به این سادگی‌ها قابل حل شدن نیست،

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی آموزش وپروش درباره سرانجام مطالبه کارنامه سبز‌ها به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که امسال در آزمون استخدامی ۲/۵ برابر ظرفیت نیروی پذیرفته شده اعلام کردیم که بعد از گزینش و مراحل اداری یک برابر ظرفیت پذیرفته شدندغ با توجهبه مطالبه کارنامه سبز‌ها که جمعیتی ۹ هزار و ۴۰۰ نفر هستند پیگیری موضوع را از جانب مجلس پیش بردی چراکه بدون مجوز امکان استخدام این گروه را نداریم.

او تاکید کرد: در شرایط کنونی هم سازمان اداری استخدامی باید به ما مجوز استخدامی بدهد تا این افراد را به کار بگیریم در غیر این صورت امکان فعالیت این افراد میسر نیست و باید بعد از دو سال مجدد در آزمون استخدامی شرکت کنند؛ البته در خواست دادیم تا این سهمیهه برای آزمون استخدامی پیش رو اعمال شود.

با این وجود باز کردن کلاف سردرگم مشکل کارنامه سبزها به دست سازمان اداری استخدامی است تا وضعیت متقاضیان ورود به حرفه معلمی را روشن کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار