کارنامه کنکور دکتری سال ۹۷ هفته آخر فروردین منتشر می شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کارنامه کنکور دکتری سال ۹۷ هفته آخر فروردین منتشر می شود

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به جزئیات آماری کنکور دکتری از انتشار کارنامه کنکور دکتری سال ۹۷ در هفته آخر فروردین ماه خبر داد.

حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۷ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی تعداد ۲۳۴ هزار و ۷۰۶ داوطلب ثبت نام کردند. از این تعداد ۱۰۰ هزار و ۷۲۳ نفر معادل ۴۲.۹۱ درصد زن و تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۸۳ نفر معادل ۵۷.۰۹ درصد مرد بودند.

وی افزود: از تعداد ۲۳۴ هزار و ۷۰۶ داوطلب، تعداد ۱۳۶ هزار و ۶۶۵ نفر در گروه علوم انسانی، تعداد ۲۱ هزار و ۴۰۳ نفر در گروه علوم پایه، تعداد ۴۳ هزار و ۶۵۹ نفر در گروه فنی و مهندسی، تعداد ۱۲ هزار و ۷۲۴ نفر در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، تعداد ۱۲ هزار و ۶۲۳ نفر در گروه هنر، تعداد ۲ هزار و ۲۸۷ نفر در گروه دامپزشکی و تعداد ۵ هزار و ۳۴۵ نفر در گروه زبان ثبت نام کردند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: آمار داوطلبان متقاضی ثبت نام برای شرکت در آزمون دکتری سال ۹۷، نسبت به آزمون سال ۹۶ تعداد ۲۵ هزار و ۸۰۷ نفر کمتر است. این آمار نسبت به سال ۹۵ تعداد ۷۶ هزار و ۴۵۳ نفر بیشتر، نسبت به سال ۹۴ تعداد ۳۳ هزار و ۴۶ نفر بیشتر و نسبت به سال ۹۳ تعداد ۵ هزار و ۶۸۵ نفر کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۷ در روز جمعه چهارم اسفند ۹۶ در ۷ گروه آموزشی و ۲۴۶ کدرشته امتحانی در ۵۵ شهرستان و ۱۱۷ حوزه امتحانی برگزار شد.

توکلی گفت: داوطلبان گروه های آموزشی علوم پایه و فنی مهندسی به سئوالات اختصاصی در مدت ۱۵۰ دقیقه و داوطلبان دیگر گروه های آموزشی در مدت ۱۲۰ دقیقه پاسخ دادند. مهلت پاسخگویی به دفترچه شماره ۲ شامل استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی عمومی نیز مدت ۹۰ دقیقه بود.

وی یادآور شد: از تعداد ۲۳۴ هزار و ۷۰۶ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۱۸۷ هزار و ۸۲۱ داوطلب در جلسه آزمون حاضر و تعداد ۴۶ هزار و ۸۸۵ نفر غایب بودند. به عبارت دیگر ۸۰.۰۲ درصد در جلسه آزمون حاضر و ۱۹.۹۸ درصد آنان غایب بودند. همچنین از تعداد حاضران در جلسه آزمون تعداد ۸۱ هزار و ۶۵۹ نفر معادل ۴۳.۴۸ درصد زن و تعداد ۱۰۶ هزار و ۱۶۲ نفر معادل ۵۶.۵۲ درصد مرد هستند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: از میان ۱۸۷ هزار و ۸۲۱ داوطلب حاضر در جلسه آزمون، تعداد ۱۰۹ هزار و ۱۹۶ نفر در گروه علوم انسانی، تعداد ۱۷ هزار و ۴۶۱ نفر در گروه علوم پایه، تعداد ۳۴ هزار و ۱۹۷ نفر در گروه فنی و مهندسی، تعداد ۱۰ هزار و ۵۸۸ نفر در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، تعداد ۱۰ هزار و ۲۲۲ نفر در گروه هنر، تعداد ۱ هزار و ۸۴۳ نفر در گروه دامپزشکی و تعداد ۴ هزار و ۳۱۴ نفر در گروه زبان حاضر بودند.

وی افزود: از تعداد غایبان در جلسه آزمون دکتری نیز تعداد ۲۷ هزار و ۴۶۹ نفر در گروه علوم انسانی، تعداد ۳ هزار و ۹۴۲ نفر در گروه علوم پایه، تعداد ۹ هزار و ۴۶۲ نفر در گروه فنی مهندسی، ۲ هزار و ۱۳۶ نفر در گروه کشاورزی، تعداد ۲ هزار و ۴۰۱ نفر در گروه هنر، تعداد ۴۴۴ نفر در گروه دامپزشکی و تعداد ۱ هزار و ۳۱ نفر در گروه زبان غایب بودند.

آمار گروه علوم انسانی گروه علوم پایه گروه فنی مهندسی گروه کشاورزی و منابع طبیعی گروه هنر گروه دامپزشکی گروه زبان جمع
ثبت نام کنندگان ۱۳۶ هزار و ۶۶۵ نفر ۲۱ هزار و ۴۰۳ نفر ۴۳ هزار و ۶۵۹ نفر ۱۲ هزار و ۷۲۴ نفر ۱۲ هزار و ۶۲۳ نفر ۲ هزار و ۲۸۷ نفر ۵ هزار و ۳۴۵ نفر ۲۳۴ هزار و ۷۰۶ داوطلب
حاضران ۱۰۹ هزار و ۱۹۶ نفر ۱۷ هزار و ۴۶۱ نفر ۳۴ هزار و ۱۹۷ نفر ۱۰ هزار و ۵۸۸ نفر ۱۰ هزار و ۲۲۲ نفر ۱ هزار و ۸۴۳ نفر ۴ هزار و ۳۱۴ نفر ۱۸۷ هزار و ۸۲۱ داوطلب
غایبان ۲۷ هزار و ۴۶۹ نفر ۳ هزار و ۹۴۲ نفر ۹ هزار و ۴۶۲ نفر ۲ هزار و ۱۳۶ نفر ۲ هزار و ۴۰۱ نفر ۴۴۴ نفر ۱ هزار و ۳۱ نفر ۴۶ هزار و ۸۸۵ نفر

توکلی اظهار داشت: کار قرائت و تصحیح پاسخنامه ها به پایان رسیده است و نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم شده و کارنامه کلیه داوطلبان شرکت کننده در هفته آخر فروردین ۹۷ بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده باشند می توانند در نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۷ نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس ضوابط و شرایط اعلام شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام خواهد شد، داوطلبانی که علاقمند به انتخاب رشته دانشگاه آزاد باشند می توانند با مراجعه به سایت این دانشگاه و برابر مقررات مشخص شده نسبت به انتخاب رشته محل های مشخص شده اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: پس از اجرای مرحله اول آزمون (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری به داوطلبان، مصاحبه علمی و …. توسط دانشگاه ها و موسسات عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

وی گفت: پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به دانشگاه ها بر اساس نتیجه سنجش آزمون عمومی و نتیجه مصاحبه دانشگاه ها، بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین نامه بر اساس اولویت کدرشته محل های انتخابی و ظرفیت اعلام شده و سهمیه مربوطه صورت می گیرد.

توکلی تاکید کرد: نتایج نهایی آزمون دکتری سال ۹۷ در دهه اول شهریورماه ۹۷ مشخص می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار