کاسیاس بر سر دوراهی

دسته ها: اخبار

خشم هواداران رئال نسبت به کاپیتان باتجربه‌شان تقریبا به اندازه تعداد گل‌های کریس رونالدو در این فصل بوده است. واکنش او به شعارهای دیدار مقابل والنسیا، در واقع پایان صبر بازیکنی بود که پیش از این مقابل انتقادها، خونسردی شجاعانه را به نمایش گذاشته بود.

ناراحتی این بار هواداران از گل دقیقه 19 پاکو آلکاسر بود که به امیدهای رئال برای قهرمانی پایان داد. کاسیاس تلاشش را برای کنترل توپ کرد اما برای مهار ضربه آلکاسر کافی نبود. مانند بسیاری از دفعات دیگر در این فصل، انتقادهای هواداران بعد از یک نتیجه بد، نصیب بازیکنی شد که به نظر می‌رسد جایگاه اسطوره‌ای‌اش در مادرید دیگر از دست رفته است.

اگر با یک هوادار صحبت کنید، شاید کارواخال یا په په را در این گل بیشتر مقصر بداند، اما هوادار دیگری معتقد است کاسیاس می‌توانست روی آن صحنه واکنش بهتری نشان دهد. هواداران در این فصل در مورد کاسیاس 2 دسته شده‌اند؛ اتفاقی قابل درک و البته زیان بار. البته این دو دستگی از زمانی آغاز شد که ژوزه مورینیو او را نیمکت‌نشین کرد و این گرد و غبار هنوز فرو ننشسته است.

این دودستگی برای رئال اصلا خوب نیست و می‌توانست در تابستان گذشته از بین برود. کارلو آنچلوتی که رئال را به دهمین قهرمانی در اروپا رساند سومین قهرمانی کاسیاس در چمپیونزلیگ محسوب می‌شد. او اولین بازی‌اش را در این رقابت‌ها سال 1997 مقابل رزنبرگ نروژ انجام داد؛ زمانی که فقط 16 سال داشت و نامش با این لیگ قهرمانان گره خورد.

اشتباه او روی گل اتلتیکو مادرید در فینال سال گذشته می‌توانست آخرین زنگ خطر برای او باشد؛ اما به لطف گل سرخیو راموس و پیروزی 4 بر یک، همه چیز به فراموشی سپرده شد. این فرصت مناسبی برای تغییر در پستی بود که جنجال‌های زیادی ایجاد کرد.

پس از آن شرایط برای کاسیاس بدتر شد؛ وقتی گروهی از هواداران آشکارا نفرتشان را از او که نامش با موفقیت‌های رئال و تیم ملی اسپانیا عجین شده، نشان دادند. کاسیاس در سال‌های حضور در رئال، 3 قهرمانی در چمپیونزلیگ، 5 قهرمانی در لالیگا و 2 قهرمانی در کوپا دل ری به دست آورد. او همچنین با اسپانیا، قهرمانی در جام‌جهانی را تجربه کرد و 2 بار فاتح یورو شد؛ در حالی که در بسیاری از این موفقیت‌ها، به عنوان کاپیتان جام را بالای سر برد.

او بیش از 500 بازی برای رئال انجام داده و بیش از هر بازیکنی برای اسپانیا بازی کرده و بیش از همه با پیراهن لاروخا به پیروزی رسیده است. او همچنان با ژاوی، ستاره بارسا برای کسب رکورد بیشترین بازی در چمپیونزلیگ در رقابت است. او با حضور فقط در یک باشگاه، به افتخاراتی باور نکردنی رسیده اما با توجه به تردیدهایی که در مورد او وجود دارد، شاید بهتر باشد سانتیاگو برنابئو را ترک کند. شاید برای موقعیتی که کاسیاس در آن قرار دارد، بتواند راه‌حل‌های زیادی ارائه کرد، اما مناسب‌ترین آن، ناراحت‌ترین کننده راه هم هست.

هواداران دلایل خود را دارند. وقتی مورینیو در سال 2012 برای اولین بار کاسیاس را به «دلایل تکنیکی» نیمکت‌نشین کرد، گروهی از هواداران از تصمیم او حمایت کردند. گروهی کاپیتان تیم را به خبرچینی برای رسانه‌ها متهم کردند؛ اتهامی که کاسیاس آن را رد کرد اما هنوز خیلی‌ها به آن باور دارند. گروهی عقیده داشتند دلیلی وجود ندارد گلری که زمانی بهترین دروازه‌بان دنیا بود، برای همیشه بهترین بماند.

این نگرانی این فصل بار دیگر خودش را نشان داد. در حالی که بسیاری منتظر بودند با حمایت آنچلوتی، او بار دیگر به روزهای خوبش برگردد، با نمایش‌هایی که کاسیاس ارائه داد، همه خوش‌بینی‌ها خیلی زود از بین رفت. برخلاف دروازه‌بان‌هایی مانند کلودیو براوو، داوید دخه آ و یان اوبلاک، کاسیاس هرگز نتوانست در یک پیروزی تیمش نقشی کلیدی داشته باشد.

در شکست 4 بر صفر مقابل اتلتیکو در دربی مادرید، روی گل اول تیاگو واکنش ناامیدکننده‌ای داشت. این اتفاق در دیدار مقابل والنسیا و روی گل آلکاسر تکرار شد. او می‌توانست با مهار آن ضربه، بازی را به سود تیمش تغییر بدهد، اتفاقی که رخ نداد.

کاسیاس اکنون در شرایطی قرار گرفته که فقط با یک اشتباه، با شعارها و سوت‌های اعتراضی هواداران روبه‌رو خواهد شد و این برای خود او، هم‌تیمی‌ها و سرمربی تیم اصلا خوب نیست. هواداران در مورد او دو دسته شده‌اند و این اتفاق در مورد رسانه‌ها هم رخ داده است.

این در حالی است که رئال، کیلور ناواس را هم در اختیار دارد؛ دروازه‌بانی که فصل گذشته یک تنه لوانته را در لالیگا 1 نگه داشت و عجیب نبود که این تیم، فصل گذشته در آمار دفاع و در بین تیم‌های لالیگا پنجم بود. ناواس در جام جهانی هم نمایش‌ خیره‌کننده‌ای در تیم ملی کاستاریکا داشت، اما آنچلوتی در رقابت‌های این فصل فقط در دیدارهای نه چندان مهم لالیگا از او استفاده کرد؛ دیدارهایی که بندرت توپ به سمت دروازه رئال رفت.

با داشتن ناواس، رئال صاحب یک دروازه‌بان مطمئن است که می‌تواند به دروازه‌بان شماره یک تیم تبدیل شود؛ هرچند رئالی‌ها نشان داده‌اند که همیشه چشمشان دنبال داوید دخه‌آ، دروازه‌بان منچستریونایتد است. بتازگی شایعاتی منتشر شده که حتی اگر رئال دخه‌آ را بخرد، کاسیاس باز هم قصد دارد در برنابئو بماند؛ تصمیمی که چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

کاسیاس گفته حتی اگر نیمکت‌نشین شود تا پایان قراردادش در سال 2017 در رئال می‌ماند، اما این فقط جایگاه دروازه‌بان اول تیمش را متزلزل می‌کند و او را تحت فشار قرار می‌دهد.

کاسیاس با وجود افتی که داشته، هنوز برای بسیاری از باشگاه‌های اروپایی، دروازه‌بانی مطمئن و قابل احترام است و در جایی مانند باشگاه آرسنال با آغوش باز از او پذیرایی می‌شود. شاید جدایی از رئال، بهترین سناریو برای پایان دوران حرفه‌ای این دروازه‌بان باتجربه نباشد، اما می‌تواند فشارها را از روی او بردارد.

کاسیاس سال گذشته فرصت داشت بعد از قهرمانی رئال در چمپیونزلیگ، به عنوان کاپیتان فاتح دسیما، سانتیاگو برنابئو را ترک کند؛ فرصتی که او از دست داد، اما انتظار برای یک فرصت اینچنینی، فقط ریسک ماندن او را بیشتر می‌کند. جدایی در تابستان پیش رو، می‌تواند به نفع همه باشد؛ به نفع کاسیاس، رئال و هواداران.

ESPN / بهنام جعفرزاده

اخبار