کاهش فقر و اشتغال فراگیر فقرزدا سیاست اصلی دولت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کاهش فقر و اشتغال فراگیر فقرزدا سیاست اصلی دولت

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری فعلی را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد و گفت: بیشتر فارغ‌التحصیلان دنبال شغل شایسته و متناسب با تخصص خود هستند ولی باید شرایط موجود را هم در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی هدف اصلی دولت و وزارت کار را تثبیت شغل دانست و گفت: در شرایطی که با رکود طولانی مواجهیم و درصدد افزایش رشد اقتصادی هستیم، باید روی تثبیت شغل متمرکز شویم.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که توان خرید مردم را افزایش دهیم و برروی قدرت خرید مردم کار کنیم. به همین دلیل دولت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد و مردم باید از این موقعیت استفاده کنند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از کاهش فقر و اشتغال فراگیر فقرزدا را به عنوان سیاست اصلی دولت در چهار سال آینده نام برد و گفت: به دنبال ایجاد اشتغال توسعه‌ای و فراگیر در سطح کشور هستیم.

ربیعی همچنین با اشاره به اجرای طرح روستا تعاون گفت: در قالب این طرح می‌توان ظرفیت‌های اشتغالزایی روستاها را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: همچنین بحث خدمات و گردشگری به عنوان دو حوزه‌ای که در صورت فعال کردن می‌تواند اشتغال گسترده‌ای در کشور ایجاد کند، در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: سیاستگذاری برای ایجاد شغل به طرح‌ها و ایده‌های جدیدی نیاز دارد و ما اعتقاد داریم رشد اقتصادی همراه با اشتغال نیازمند تمرکز در حوزه‌های اقتصادی است که اشتغال مردم و رونق کسب و کار پایدار را به دنبال داشته باشد.

ربیعی با تاکید بر لزوم تربیت نیروهای ماهر و متخصص اظهار کرد: درصددیم تا آموزش‌های مهارتی به افراد ارائه کنیم و مهارت افراد افزایش یابد. البته برخی از تحصیلکرده‌ها با ابتکار خودشان در شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شده‌اند.

وی گفت: درک می‌کنیم که همه شغل شایسته و متناسب با تحصیل خود می‌خواهند ولی در شرایط موجود و برخی مسائل چنین امری مقدور نیست.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: رسته‌های پرکشش بازار محور را شناسایی کرده‌ایم و امیدواریم متقاضیان کار از طریق این رسته‌ها بتوانند بخشی از نیاز بازار کار را پاسخ بدهند.

ربیعی گفت: بدون سیاست اشتغال نمی‌توانیم تعداد اشتغال را افزایش بدهیم. دولت در چهار سال اول، برروی اشتغال ایستاد و مشاغل حمایتی و خرد و کوچک را تقویت کرد. ولی در چهار سال آینده به سمت اشتغال بنگاه‌های کوچک و بخش خدمات خواهد رفت و اشتغال توسعه‌ای با حاصل از رشد بزرگ را دنبال خواهد کرد.

به اعتقاد وی در شرایط موجود باید به سمت عرضه نیروی کار برویم و از تسهیلات ارزان دولت استفاده کنیم. همچنین در استان‌ها کانون‌های کارآفرینی برای ایجاد شغل ایجاد کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال گذشته خاطرنشان کرد: این میزان شغل احساس نشد چون تعداد ورودی‌های بیکار بیش از جذب‌شدگان بودند اما پیش‌بینی ما این است که با اجرای برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های پیش‌بینی شده بتوانیم تقاضای اشتغال را به نحو شایسته پاسخ بدهیم.

ربیعی از ایجاد ۴۰۰ هزار شغل اولی در شش ماهه اول سال برابر آمار سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: اگر ریزش نیروی کار را از آن کسر کنیم و برنامه تثبیت شغل را با جدیت دنبال کنیم، در شش ماهه دوم سال رقم قابل توجهی خواهد شد.

وی که در برنامه تیتر امشب سخن می‌گفت در عین حال با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی گفت: در مجموع برای اجرای طرح‌های اشتغال دولت در سال ۹۶ شش هزار میلیارد تومان از طریق بانک کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و دو صندوق کارآفرینی امید و توسعه کشاورزی توزیع خواهد شد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: این تسهیلات با نرخ شش درصد برای کسب و کارهای کوچک و خرد اختصاص خواهد یافت و ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز در اختیار اشتغال روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت قرار خواهد گرفت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار