کاهش مدرک‌گرایی با حذف پذیرش بدون کنکور دانشجویان ممکن می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

یک دانش آموخته دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: کاهش مدرک‌گرایی در کشور با حذف پذیرش بدون کنکور دانشجویان در دانشگاه‌ها ممکن می‌شود.

سمیرا حسن پور، دانش آموخته دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسس یک کارگاه خیاطی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه مهارتی باعث افزایش سطح مهارت افراد و استفاده از استعداد دانشجویان در دنیای کار می‌شود.

او افزود: به عنوان یک دانش آموخته‌ی دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانستم بعد از دوران تحصیل به تاسیس کارگاه خیاطی اقدام کنم و دانش خود را در این زمینه به صورت رایگان در اختیار افراد کم بضاعت بگذارم.

حسن پور تصریح کرد: دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بعد از زمان فارغ التحصیلی می‌توانند با استفاده از دانشی که در دانشگاه کسب کرده‌اند اقدام به فعالیت در بازار کنند، اما برخی از افراد از امکانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای استفاد نکرده و آن دانشگاه را بی ارزش می‌شمارند در حالی که چنین تفکری غلط است و نباید اینگونه به پنداشت.

این دانش آموخته دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: دروس عملی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به خوبی تدریس می‌شوند، اما متاسفانه به این دروس در دانشگاه‌های دیگر کم‌تر اهمیت داده می‌شود و دروس نظری را ارزشمند می‌دانند که چنین امری در آینده شغلی افراد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

حسن پور با اشاره به مشکلات اساسی آموزش عالی ایران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات آموزش عالی ایران افزایش تعداد واحد‌های دروس نظری است، برای مثال استادان با تدریس جزوه دانشجویان را وادار به مطالعه همان مطالب تدریس شده به صورت محدود می‌کنند که این امر به آینده شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی لطمه وارد می‌کند زیرا دانشجویان بدون اینکه حرفه ای را بیاموزند تنها مطالب را حفظ کرده‌اند. در صورتیکه دانشگاه فنی و حرفه ای برای دانشجویان دوره کارورزی در نظر می‌گیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر دانشجوی مکانیک یا الکترونیک بعد از دوران فارغ التحصیلی نمی‌تواند به خوبی از انجام وظیفه خود در بازار کار بربیاید؛ چرا که مهارت کافی را در دانشگاه کسب نکرده است به همین علت لازم است تا دانشگاه‌ها در وهله اول مهارت را به دانشجویان یاد دهند.

داشتن علاقه و مهارت؛ مهم ترین راهکار برای موفقیت در دنیای کار

حسن پور بیان کرد: مهم‌ترین راهکار برای موفقیت در دنیای کار داشتن علاقه و مهارت است که برخی از افراد به علت عدم داشتن این دو مولفه با مشکلات زیادی در بازار کار دست به گریبان هستند.

او اظهار کرد: دانشگاه‌ها برای موفق‌تر شدن دانشجویان و کاهش مدرک گرایی فارغ التحصیلان لازم است پذیرش دانشجویان بدون کنکور را حذف کنند و افراد حتما مطابق استعداد و توانایی‌هایشان به انتخاب رشته اقدام کنند، زیرا در غیر اینصورت باید منتظر افزایش بیکاران فارغ التحصیل در سطح جامعه باشیم.

حسن پور تاکید کرد: مسئولان دانشگاهی باید بر اساس مهارت و استعداد افراد آنان را وارد دانشگاه کنند و نمره نظری نباید ملاک پذیرش این افراد باشد تا بتوانیم از نظر علمی پیشرفت کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار