کاهش 50 درصدی فروش آهن درپی رکود ساخت و ساز

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

رییس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران اعلام کرد که فروش اصنافی که فعالیتشان مرتبط با ساخت و ساز است حداقل 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است .

در حال حاضر هر کیلو تیرآهن پرمصرف مثل شماره 14- 16و18 در بازار هزارو 600 تومان و میلگرد پرمصرف کیلویی هزارو 400 تومان به فروش می رسد.

یکی از دلایل کاهش قیمت فولاد در بازار، کاهش قیمت های جهانی است که گفته می شود بیشترین تاثیر را در بازار صادرات چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولادجهان گذاشته است و صدور مرتب مازاد تولید این کشور قیمتها را در بازار کاهش داده است . علاوه بر کاهش قیمت جهانی فولاد کاهش ساخت و ساز نیز در کشور بر بازار این محصول تاثیر گذاشته است.

«محمد آزاد» درگفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به اینکه وضعیت بازار از ابتدای سال تا کنون امید وار کننده نبوده است اظهار کرد: براساس اعلام شهرداری در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 52 درصد کاهش صدورمجوز پروانه ساخت اتفاق افتاده است که همین موضوع نشان ازرکود بخش ساخت و ساز درکشوردارد که بر روی تقاضای آهن و میلگرد نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود : در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان به دلیل رکود حاکم بر بازار نتوانسته اند محصولات خود را به فروش برسانند درنتیجه مجبور به کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی برخی از دستگاهها شده اند که همین موضوع باعث بیکاری عده ای از کارگران می شود.

به گفته آزاد وضعیت رکودی درنیمه اول نخست امسال نه تنها تغییری نداشته است بلکه شدید تر نیز شده است چرا که کاهش معاملات خرید و فروش و کاهش مجوز صدور پروانه ساخت این موضوع را تایید می کند.

رییس اتحادیه صنف آهن فروشان در پاسخ به این سوال که وضعیت تقاضای مصرف آهن و میلگرد برای طرحهای عمرانی چگونه است گفت : پروژه های عمرانی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و بسیاری از آنها تعطیل است. در مورد طرح های نیمه تمام نیز باید گفت که این طرحها تاثیر چندانی بر بازار آهن نمی گذارد چرا که مصرف عمده آن انجام شده است ، به عنوان نمونه اگر بخواهیم پروژه مسکن مهر را درنظر بگیریم مشاهده می کنیم که 70 تا 80 درصد پیشترفت فیزیکی داشته است و مصالحی که مربوط به صنف آهن فروشان بوده مصرف شده است و این پروژه ها هم اینک منتظر انشعاب آب و گاز و خدمات هستند .

البته رییس اتحادیه صنف آهن فروشان به این نکته نیز اشاره می کند که همه اصناف فروششان کاسته نشده است بلکه فقط اصنافی که فعالیتشان در ارتباط با ساخت و سازاست تحث تاثیر رکود قرار گرفته اند و فروششان حداقل 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است اما بازار فروش برخی از محصولات مانند وسایل بهداشتی ، لوله و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی به دلیل بازسازی ، تعمیرات خانه و تغییر تجهیزات داخل ساختمان ادامه دارد .

وی در پاسخ به این پرسش که تولید کارخانه های فولاد چه میزان کاهش یافته است گفت : ظرفیت تولید پایین نیامده اما قرار بود که تولید فولاد ما در چشم انداز 1404 به 55 میلیون تن برسد و برای رسیدن به این نقطه باید سالانه حداقل 3 میلیون تن افزایش تولید اتفاق بیافتد تا 10 سال دیگر به هدف برنامه برسیم . اگر چه رشد تولید ما منفی نشده ولی رشد زیادی هم پیدا نکرده است فرض کنید از سال گذشته تا امسال نزدیک یک میلیون تن افزایش تولید فولاد داشتیم در حالیکه طبق برنامه ریزی ها باید 3 تا 4 میلیون تن افزایش تولید اتفاق می افتاد .

وی افزود :با توجه به شرایط بوجود آمده 8 کارخانه کوچک بخش خصوصی که قبلا تولید خوبی داشتند تعطیل شدند به خصوص واحدهایی که تولید میلگرد داشتند و باقی واحد ها نیز طبق ظرفیت پیش بینی شده پیش نرفتند.

به گفته محمد آزاد فصل ساخت و ساز در کشور بیشتردر بهار و تابستان است و فصل پاییزو زمستان زمان تکمیل ساختمان محسوب می شود. اگر برنامه های دولت برای طرحهای عمرانی اعلام شود و نشان از دوره رونق ظاهر شود می توان امیدوار بود که در سه ماهه آخر سال بازار تکان بخورد چرا که واحدهای آهن فروش از بهمن واسفند اقدام به خرید آهن وعرضه در بهار می کنند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار