کدام شرکت‌ها بیش‌ترین کاهش استخدام را داشتند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کدام شرکت‌ها بیش‌ترین کاهش استخدام را داشتند؟
بررسی مقایسه‌ای آمار بازار کار در طول سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که حجم استخدام‌ کسب‌وکارهای دیجیتال از رشد ۴۶ درصدی در شرایط اقتصادی حاضر حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، در گزارشی که از آمار و تحلیل مقایسه‌ای وضعیت کسب و کارها در زمینه منابع انسانی در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ یعنی در روزهای اوج بحران اقتصادی ارائه شده است، رشد ۴۶ درصدی استخدام در کسب‌وکارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها و افزایش ۱۴ درصدی تقاضای بازارکار برای متخصصان حوزه کامپیوتر مورد اشاره قرار گرفته است. همچنین تقاضا برای برخی شغل‌ها نه تنها افت نکرده بلکه سهم بالایی از نیاز کسب‌وکارها را به خود اختصاص داده است.

طبعاً در شرایط تحریم، با نوسانات نرخ ارز و بازارها، بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی با مشکل روبرو شدند و همین امر موجب شد تا برخی شرکت‌های بزرگ ایرانی به تعدیل نیرو روی آورده و برخی دیگر، استخدام نیروی جدید را متوقف کنند. به نظر می‌رسد بخشی از کسب‌وکارها آب رفته باشند اما آمارها نشان می‌دهد که در بعضی عناوین شغلی، استخدام نیروی کار حتی افزایش هم داشته و نگاه دقیق‌تر به آنچه که برای کسب وکارهای ایرانی اتفاق افتاده شاید بتواند در جهت‌گیری آینده مجموعه‌ها در زمینه منابع انسانی و برنامه‌ریزی نیروهای جوان برای آینده شغلی آنها راهگشا باشد.

بر اساس آمارها، در روزهای بحران بزرگ‌ترین تعدیل نیروها در شرکت‌های بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدام‌ها به طور کلی ۶ درصد افت داشته و این افت برای شرکتهای بالای ۱۰۰ نفر ۱۳ درصد و برای کسب‌وکارهای زیر ۱۰۰ نفر ۵ درصد بوده است.

کسب‌وکارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها رتبه اول استخدام!

در میان صنایع مختلف، شرکت‌های دیجیتال و استارتاپ‌ها با رشد چشمگیر ۴۶ درصدی رتبه اول را در حجم استخدام به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های مسافرتی، هتل‌داری و توریسم با ۳۷ درصد، کاریابی‌ها و شرکت‌های تأمین منابع انسانی با ۳۲ درصد و شرکت‌های مالی، سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک‌ها نیز با ۲۴ درصد افزایش حجم استخدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تازه‌ترین گزارش ایران تلنت می‌افزاید: در روزهای اوج بحران، تنها شغل‌هایی که حجم استخدامشان کم نشد، شغل‌های مربوط به حوزه IT بود و استخدام گروه شغلی مهندس کامپیوتر، نرم‌افزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش ۱۴ درصدی داشته است. از طرفی، شغل‌های دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات که همیشه پیشتاز نیازهای نیروی انسانی شرکت‌ها بودند، افت کرده‌اند و دقیق‌تر که می‌شویم می‌بینیم این دسته شغل‌های فروش کاهش داشته و در مقابل جایشان را به شغل‌های بازاریابی داده‌اند. این به معنای آن است که کسب و کارها تصمیم گرفته‌اند نیازهایشان در این حوزه را زیربنایی و عمقی‌تر حل کنند. بیشترین میزان کاهش استخدام هم با ۶۱ درصد در استخدام داروساز اتفاق افتاده است.

بیش‌ترین کاهش استخدام در شرکتهای مخابراتی

با مقایسه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بیشترین کاهش استخدام را شرکت‌های مخابراتی با ۷۷ درصد، نیروگاه‌ها با ۷۰ درصد و دارویی و تجهیزات پزشکی با ۵۸ درصد داشته‌اند و شرکت‌های خودروسازی با ۳۷ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار