کسری خدمت وامریه سربازی درانتظار نخبگان اجتماعی و تشکلهای اجتماعی

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

پیش‌نویس خودکار

معاون امور ساماندهی جوانان ازتفاهم با ستادکل نیروهای مسلح خبر داد وگفت:تسهیلاتی چون کسری خدمت، امریه سربازی وکسب مهارت دردوره خدمت برای نخبگان اجتماعی و تشکلهای اجتماعی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی تندگویان در جلسه ستاد ساماندهی استان یزد، با گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی به بروز برخی اتفاق های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: این اتفاقات ناشی از بی توجهی به جوانان و نا امیدی آنان است، سالها قول و وعده و امید به جوانان دادیم اما عملیاتی نشد.

وی در خصوص ارائه اعتبارات به استانها، به ویژه سازمان های مردم نهاد تاکید کرد: منابع درآمدی کشور در استانها قرار دارد و اینکه نگاه استانها برای تامین منابع به مرکز باشد دردی را دوا نمی کند.

تندگویان ادامه داد: مشکل اصلی کشور وابستگی به نفت است و این رویه باید تغییر کند، هر استان باید توانمندی و درآمد خودرا مدیریت کند، بسیاری از ظرفیت استانها نادیده گرفته شده است.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری منظم جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان خاطر نشان کرد: موضوع جوانان یک دغدغه عمومی است که اگر به آن توجه نشود همه ما را گرفتار می کند و مشکلات جدی برای کشور ایجاد می کند به طوری که امروز شاهد این مشکلات هستیم.

معاون امور ساماندهی جوانان با بیان اینکه جوانان یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند افزود: رویکر اصلی ما در حوزه سمن ها قطع تامین اعتبار از سوی دولت برای تشکل های اجتماعی است. در کشور های توسعه یافته به ازای هر صد نفر یک سمن وجود دارد و راه حل نجات کشور ما رسیدن به این جایگاه است، دولت باید از این وضعیت فربه فاصله بگیرد و امور را به سمن ها واگذار کند.

تندگویان با اشاره به اینکه مشکل اصلی کشور اشتغال است تاکید کرد: وزارت کار پنج هزار میلیارد تومان به منظور اشتغال آفرینی به سمن ها پرداخت می کند همچنین وزارت ورزش و حوانان هم تفاهم نامه ای را با صندوق کارآفرینی امید انجام داده که بر اساس آن ۲۱۰ میلیار تومان اعتبار برای حمایت از تشکل های کار آفرین پیشبینی شده است.

تندگویان گفت: معتقدیم تشکل های اجتماعی باید غیر دولتی و غیر انتفاعی باشد اما غیر انتفاعی بودن به معنای غیر اقتصادی بودن نیست، سمن باید کسب درآمد کند و آنرا در امور های جامع سرمایه گذاری کنند یا اگر به سود اقتصادی بالا رسیدند از حوزه سمن خارج شده و به عنوان یک نهاد اقتصادی فعالیت کنند.

وی موضوع شناسه، مسائل حقوقی و عدم ثبت سمن هارا از مشکلات این حوزه دانست و خاطر نشان کرد: اگر مسئله شناسه حل شود سمن ها به عنوان یک نهاد حقوقی می توانند فعالیت کنند و مسائل مالی و بانکی خود را پیگیری کنند.

وی افزود: همچنین توافقاتی با ستاد کل نیروی های مسلح انجام شده که بر اساس آن امتیازاتی همچون امریه، کسر خدمت و کسب مهارت برای نخبگان اجتماعی و اعزای تشکل های مردم نهاد در در گرفته شده است.

تندگویان با اشاره به وجود مشاوران جوان در دستگاه ها اظهار داشت: رویه مشاور جوان غلط است، جوان باید در مسئولیت های مدیریتی و اجرایی فعالیت کند و از مشاوران باتجربه بهره ببرد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر در شیوه انتصابات در کشور افزود: باید از وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف به ویژه از وزارت نفت تشکر کنیم که جوانان را در سمت های مختلف به کار گرفته است.

تندگویان با بیان اینکه در سالهای اخیر پایگاه های اصلی هویت جوانان را از دست داده ایم ادامه داد: نقش خانواده و موضوعات مذهبی و دینی در میان جوانان در سایه مسائل سیاسی رنگ باخته است، باید اعتقاد جوانان را باید سیاست های اصولی و نه با اجبار برگردانیم.

معاون ساماندهی امور جوانان در خاتمه گفت: خانه جوان پایگاه حضور جوانانی است که در طول سالها از آنها غافل بوده ایم و این رویه باید اصلاح شود.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار