کف نیاز آموزش و پرورش به معلم ۷۸ هزار نفر است/دنبال تربیت معلم قیمتی هستیم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: کف نیاز آموزش و پرورش به معلم ۷۸ هزار نفر است و ما تعهد کردیم تا سال ۱۴۰۱ این کف را از طریق خروجی های دانشگاه فرهنگیان ترمیم کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خنیفر در نشست خبری صبح امروز با موضوع جذب و پذیرش دانشجو معلمان برای سال تحصیلی جدید گفت: ما به دنبال تربیت معلم قیمتی هستیم. برای معلم قیمتی باید هزینه کرد. دنبال حرکت به سمت کیفیت هستیم. امسال ۲۵ هزار ردیف پیوسته و ۲۰ هزار ردیف ناپیوسته برای پذیرش دانشجو از کارشناسی تا دکتری داریم.

وی ادامه داد: قبول داریم برخی افراد که این دانشگاه را انتخاب می کنند برای اشتغال این کار را می کنند و ایرادی ندارد و اینگونه رتبه های بالا جذب این دانشگاه می شود و عشق و انس به معلمی هم ایجاد می شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: این دانشگاه خوب و رو به رشد است و اگر کسانی که در کنکور قبول شدند  اینجا را انتخاب کنند استخدامشان حتمی است و مزایای دیگر دارد. با عشق سر این کار بیایند. ما دوست داریم بهترین ها جذب این دانشگاه شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه امسال ۲۰ هزار فارغ التحصیل این دانشگاه به عرصه معلمی اضافه می شوند، بیان کرد: برای مهر سال آینده ما پیش بینی ورود ۳۷ هزار معلم به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان را داریم. این در حالی است که کف نیاز آموزش و پرورش به معلم ۷۸ هزار نفر است و ما تعهد کردیم تا سال ۱۴۰۱ این کف را از طریق خروجی های دانشگاه فرهنگیان ترمیم کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که انتقادها به مدیریت های گذشته دانشگاه فرهنگیان زیاد است و به نظر می رسد طی سالها کیفیت این دانشگاه افت کرده است، تصریح کرد: این که چه شرایطی در گذشته بوده را باید از مدیریت های قبلی پرسید. خود من از آنها سوال کردم که چرا ردیف بودجه نگرفتید و پاسخ دادند به ما نمی دادند. نکته این است که کسی چیزی را به اختیار به ما نمی دهد و باید برای گرفتن آن تلاش کنیم. باید آمار و ارقام موجود را روی میز مدیران به صورت شفاف بگذاریم و بر مبنای آن بودجه و ردیف بگیریم. کاری که از سال ۹۶ سعی در انجام آن داشتیم. هر مقام مسئولی که توزیع کننده ردیف ها است، نمی داند که در هر حوزه چه خبر است و هزار گرفتاری دارد. این ما هستیم که باید موقعیت و شرایط و نیازهای خود را روی میز او بگذاریم.

دانشجویان با شناخت دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوال دیگری درباره گلایه برخی از معاونان آموزش و پرورش درباره امکانات دانشگاه فرهنگیان در استان  ها گفت: وقتی ۳۰۲ مرکز تربیت معلم تعطیل شد و به ۹۸ پردیس و مرکز تبدیل شد متأسفانه مطالعات عمیقی صورت نگرفت که نیازها و امکاناتش سنجیده شود. ما معمولاً ابتدا کاری را راه می اندازیم و سپس آن را جا می اندازیم. ما پس از آنکه پردیس ها را راه انداختیم متوجه شدیم که آنها تخت، آزمایشگاه و امکانات دیگر ندارند. ضمن اینکه پیش از آن، دوره تربیت معلم ۲ سال بود و امروزه تبدیل به ۴ سال شده است و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز امکانات خود را با سایر دانشگاه ها قیاس می کند.

وی تأکید کرد: من به کسانی که دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل انتخاب می کنند با شفافیت می گویم که وضعیت این دانشگاه متوسط است و دانشجوها باید با شناخت به این دانشگاه ها بیایند. هرچند این را بدانند که برای کیفی سازی تلاش می کنیم و برای نوسازی، مقاوم سازی، تهیه امکانات دانشگاه ها، کارهای زیادی را صورت داده ایم و درعین حال این دانشجویان از ابتدا استخدام هستند. با این همه این واقعیت را بپذیریم که ۹۰ درصد بودجه ما صرف حقوق می شود.

تا ۱۴۰۴ باید دو هزار و هشتاد هیئت علمی جذب کنیم

خنیفر در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر ۸۰۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: متأسفانه طی ۶ سال جذب هیئت علمی برای این دانشگاه صورت نگرفت اما تا سال ۱۴۰۴ ما باید دوهزار و ۸۰ هیئت علمی جذب کنیم. در حال حاضر اساتید ما بالای ۱۰ هزار نفر هستند اما تنها ۸۰۰ نفر آنها هیئت علمی هستند. اگر از ۶ سال پیش ما هر سال ۱۰۰ ردیف برای جذب هیئت علمی می گرفتیم الان این مشکل را نداشتیم. این خبر خوش را بدهم که برای امسال ۵۰ ردیف قطعی برای جذب هیئت  علمی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جذب تعداد بالای دانشجو معلمان و درعین حال بالابردن کیفیت آموزش با همدیگر در تضاد نیست؟ اظهار داشت: نکته این جاست که ما چاره ای جز جذب بالای دانشجو معلمان نداریم. ما به مهمانی دعوت نشدیم بلکه به مرحله عبور از بحران دعوت شده ایم. رصد این همه مرکز و پردیس کار بسیار سختی است و اگر تنها براثر محاسبات و عقل تصمیم می گرفتیم، جذب ۴۵ هزار دانشجو باید با تأمل صورت می گرفت اما ما در بحران و نیاز قرار داریم و چاره ای جز این نداشتیم. در عین حال درباره کیفیت باید بگویم که تعامل ما با دانشگاه های دیگر بسیار خوب است و ۹۰ درصد اساتید ما، اساتید دانشگاه های دیگر هستند که با کیفیت بالا به دانشجویان درس می دهند.

خنیفر در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این پرسش که بحث دریافت شهریه از دانشجو معلمان به کجا انجامید؟ گفت: این قانون تصمیمش بر عهده دانشگاه نیست. بلکه تصمیمی است که آموزش و پرورش گرفته و قانونی است که در مجلس و هیئت امنا تصویب شده و ما سعی کردیم برای دانشجویانی که از غذا و محل اسکان استفاده نمی کنند، آن را ترمیم کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در همه نظام های دنیا روی تربیت معلم حساسیت وجود دارد، خاطرنشان کرد: آرزوی خانواده های ژاپنی این است که فرزندانشان معلم شوند و سخت گیری زیادی روی تربیت معلم وجود دارد به طوری که شاید ۳۰ سال طول بکشد تا کسی بتواند درخواست برای مدیر شدن داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که سرپرست آموزش و پرورش در سخنانی در لفافه مطرح کرده بود که بهتر است وظیفه تربیت معلم به دانشگاه های خوارزمی و تهران بازگردد و جذب معلم از دانشگاه های دیگر صورت بگیرد و دانشگاه فرهنگیان تنها وظیفه آموزش یک ساله آنها را عهده دار باشد، ادامه داد: نکته ای که می خواهم بگویم در مورد دانشگاه خوارزمی این است که از آنها بپرسم اگر  اینقدر مشتاق تربیت معلم هستند چرا نامشان را عوض کردند؟ چرا نام تربیت معلم را عوض کردند و عنوان خوارزمی را برگزیدند. دانشگاهی که تمام افتخارش تربیت معلم بود. بعد از فوت دکتر شریعتمداری، سریع نامش را تغییر داد. این همه عجله برای چه بود!؟

خنیفر تصریح کرد: ما در حال حاضر از اساتید دانشگاه خوارزمی و دانشگاه های دولتی دیگر استفاده می کنیم و حتی مایل هستیم که برخی از واحدهای دوره یکساله پذیرفته شدگان ماده ۲۸ واحدهای خود را در دانشگاه های دولتی دیگر بگذرانند.

برخی می گویند استخدام رسمی بدو اشتغال مخل است

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این موضوع که از یک طرف شما از جذب بالای دانشجو معلمان سخن می گویید و از امتیازاتی که برای آنها لحاظ می شود و در عین حال بحث هایی قانونی مطرح می شود که انگیزه دانشجو- معلمان را پائین می آورد مانند بحث احکام دانشجو معلمان که سال گذشته التهاب ایجاد کرد، این تناقض را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: بحث اعلام نیاز، اعلام ردیف، جذب و مصاحبه با آموزش و پرورش است. بحث تربیت معلمان به عهده دانشگاه فرهنگیان است. بعد از فارغ التحصیلی نیز بحث استخدام و ارتقاء وضعیت آنها با آموزش و پرورش است. نکته این جاست که قانونگذار اعلام کرده بود که دانشجومعلمان استخدام رسمی هستند و بعد از آن اعلام شد که آنها استخدام پیمانی نمی شوند و دوباره از حرفی که زده بود، عقب نشینی کرد و با پیگیری های ما این موضوع حل شد. من بارها به دانشجو معلمان گفتم که نگران نباشند و پشت سر قانون حرکت کنند.  شاید یکی از علت های مطرح شدن آن موضوع این است که اشتغال رسمی در بدو خدمت مخل است. ما کسانی را داریم که ۱۷-۱۸ سال است که قراردادی هستند و وقتی می پرسیم چرا رسمی نمی شوند، آموزش و پرورش می گوید به محض اینکه رسمی شوند، حرف ما را نمی خوانند و تا مشکلی ایجاد شود به دیوان عدالت اداری شکایت می کنند. البته من این حرف را قبول ندارم و معتقدم وقتی قانونی وضع می شود الزام به اجرا دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه پیرامون کیفیت دوره های یکساله کسانی که از طریق ماده ۲۸ جذب می شوند، اما و اگرهایی وجود دارد، اظهار داشت: به هر حال این تجربه جدیدی برای ماست. ما پذیرش را از ۲۱ هزار نفر در گذشته به سه هزار نفر رساندیم و جذب ماده ۲۸ را اضافه کردیم. ما سعی می کنیم در دوره یکساله تمام دروس پداگوژی ارائه شود. قبلاً دوره مهارت آموزی دو ماهه برگزار می شد اما من اعلام کردم که تا پیش از گذراندن دوره یکساله این افراد نباید جذب معلمی شوند.

دانشجویان بعد از سه سال می توانند سر کلاس بروند

خنیفر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه آیا همچنان قرار است د انشجو معلمان پیش از فارغ التحصیلی دوره چهار ساله جذب معلمی شوند؟ تأکید کرد: ما برای کمبود معلم هفت سناریو را به آموزش و پرورش ارائه کردیم که یکی از آنها این بود که دانشجویانی که سه سال تحصیل خود و کارورزی را گذرانده اند در انتهای هفته ۱۲ ساعت به صورت حق التدریس وارد فعالیت معلمی شوند. به صورت آزمایشی در استان های بوشهر و فارس آن را اجرا کردیم و موفقیت آمیز بود.

خنیفر درخصوص گلایه‌ برخی مهارت‌آموزان از برگزاری آزمون اصلح گفت: این آزمون بر اساس قانون است البته اگر کسی قبول نشود به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید ولی باید بعداً در این آزمون شرکت کرده و پذیرفته شود. استخدام دانشجومعلمان ربطی به قبول شدن یا نشدن در آزمون اصلح ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا ارزیابی انجام شده تا بدانیم معلمان جذب شده از طریق استخدام آزاد موفق‌تر هستند یا از طریق دوره چهار ساله، عنوان کرد: یکی از دانشجویان بنده تحقیقی را در این رابطه انجام داده است البته دانشجویان ماده ۲۸ سال‌های گذشته را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ۶۰ درصد، کارایی معلمان تربیت معلم بیشتر است. اما دانشجویان ماده ۲۸ نیز افراد کاربلد و موفقی هم وجود دارند. اما جمع بندی این بود که بهترین راه جذب معلم از طریق دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان است . هر چند یک تحقیق کافی نیست و باید چند دوره فارغ‌التحصیلان ماده ۲۸ و دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان را بررسی کرد و روش تحقیق نیز  کیفی و کمی باشد و نمرات آنها، نظرات والدین و دانش‌آموزان را نیز لحاظ کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار