کلاف پیچیده استخدام معلمان در آموزش و پرورش

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

کلاف پیچیده استخدام معلمان در آموزش و پرورش

بسیاری از مسئولین وزارت آموزش و پرورش اذعان دارند که مساله تامین نیروی انسانی در این وزارت‌خانه تبدل به مشکلی لاینحل شد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مساله تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش تبدل به مشکلی لاینحل شد است؛ این موضوعی است که بسیاری از مسئولین وزارت آموزش و پرورش به شکل آشکار و پنهان بر آن اذعان دارند.

سه شنبه هفته پیش بود که موضوع استخدام معلمین حق التدریسی بار دیگر به موضوعی چالش برانگیز در جلسه علنی مجلس تبدیل شد و در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند با تائید کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی رسیدگی به جزئیات این طرح را به تصمیم‌گیری هیات رئیسه مجلس محول کنند.

از سوی دیگر چندی قبل پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش برای ادامه همکاری معلمان بازنشسته هم به دلیل مخالفت جدی مجلس به جایی نرسید.

در شرایطی که عده‌ای از منتقدین عقیده دارند پیشنهاد دولت برای استخدام معلمین حق التدریسی بار مالی بسیاری دارد، برخی دیگر از مخالفان با اشاره به اینکه طرح، اشکالات قانونی دارد تاکید دارند که طرح قطعا با مخالفت شورای نگهبان رو‌به‌رو خواهد شد. همچنین برخی دیگر از مخالفان، این پیشنهاد را برخلاف رویه قانونی استخدام معلمین دانسته و معتقد هستند این طرح دانشگاه فرهنگیان را به تعطیلی می‌کشاند.

اکنون باید منتظر ماند و دید طرحی که گفته می‌شود کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفان و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از موافقین آن است به کجا خواهد رسید.

با وجود همه اینها طرح استخدام معلمین حق التدریس در حالی مطرح شده که از سوی دیگر دولت از وجود ۱۲۰ هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش خبر می‌دهد.

افزون بر این جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هم در رابطه با طرح مجلس گفته است: ۱۲۱ هزار نفر معلم حق‌التدریس شامل این طرح استخدامی می‌شوند که ۹۴ درصد از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند، حال آنکه اساسا آموزش و پرورش دستگاهی است که نمی‌تواند همه افراد را از خانم ها جذب کند و در بهترین حالت می‌تواند ۵۰ درصد ۵۰ درصد را استخدام کند.

انصاری خاطرنشان کرده است که ۹۳ درصد این افراد در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ سکونت دارند و نمی‌توان آنان را مجبور کرد که به نقاط محروم بروند.

در همین راستا محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرگونه تصمیم‌گیری در رابطه با این طرح را بسیار زود دانست و تاکید کرد: این طرح باید در کمیسیون مطرح شود و از نظرات اعضای کمیسیون و مسئولان محترم سازمان برنامه و بودجه مطلع شویم تا به یک نتیجه درست برسیم.

علیرضا سلیمی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این مطلب که هنوز نمی‌توان درباره سرنوشت این طرح اظهار نظر کرد افزود: پیش از این بارها نظر شخصی خود را پیرامون این طرح بیان کرده‌ام.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی که به نظر می رسد از مخالفین این طرح باشد با اشاره به این که تنها کلیات طرح استخدام معلمان حق التدریسی به تصویب رسیده است اظهار داشت: هر زمان هیئت رئیسه طرح را به کمیسیون آموزش بفرستد، در اسرع وقت در مورد جزئیات آن تصمیم‌گیری می‌شود.

سلیمی چندی پیش، با اشاره به این که این طرح نمی‌تواند مدافع حقوق معلمان حق التدریسی باشد، اظهار داشت: این طرح مغایر با ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه و اصل ۷۵ قانون اساسی است.

وی با اشاره به اینکه ظرف ۵ سال آینده ۴۲۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند گفته بود: نمایندگان مجلس به جاي ظاهر سازي برای تعیین تکلیف استخدام حق التدریسی‌ها بايد كار اساسي انجام دهند و از حقوق معلمانی كه ساليان سال تجربه دارند دفاع نمایند چرا که با تصویب این طرح‌ها نمی توان کمبود نیروهای آموزش و پرورش را جبران کرد.

خبرهای ضد و نقیض پیرامون این طرح در حالی مطرح می شود که بر اساس کلیات به تصویب رسیده آن دولت مکلف است از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف یک سال، کلیه نیروهای حق‌التدریسی مشمول قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ و قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب سوم شهریور ۹۵ را همراه با طی دوره‌های آموزشی حداکثر شش ماه بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون نیاز به شرکت در آزمون، به استخدام آموزش و پرورش در آورد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار