کمبود شدید معلم ورزش با ورود پایه دوازدهم در مهر ۹۷

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

کمبود شدید معلم ورزش با ورود پایه دوازدهم در مهر ۹۷

معاون تربیت بدنی و سلامت وزار آموزش‌وپرورش از کمبود شدید معلم ورزش با استقرار پایه دوازدهم از سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آموزش‌وپرورش در سال‌های پیش رو به دلیل حجم بازنشستگی نیروی انسانی با کمبود معلم مواجه می‌شود و این کمبود از هم اکنون در دوره‌های تحصیلی مختلف به ویژه دوره ابتدایی ملموس است.

در همین رابطه مسئولان حوزه تربیت بدنی وزارت آموزش‌وپرورش از کمبود سه هزار معلم ورزش در مدارس کشور خبر می‌دهند.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به کمبود سه هزار معلم تربیت بدنی گفت: در هر آزمون استخدامی حدود هفت هزار سهمیه استخدام برای تمام رشته‌ها به آموزش‌وپرورش داده می‌شود و در چنین شرایطی نمی‌توان کمبود سه هزار معلم تربیت بدنی را یکباره جبران کرد.

وی ادامه داد : برای جبران کمبود معلم تربیت بدنی راهکارهایی را طراحی کرده‌‌ایم به عنوان مثال افزایش سهمیه استخدام این معلمان، افزایش پذیرش دانشجو توسط دانشگاه فرهنگیان در رشته تربیت بدنی و افزایش میزان سهمیه درس تربیت بدنی از حق‌التدریس‌ها.

* کمبود شدید معلم تربیت بدنی با استقرار پایه دوازدهم

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ از سال آینده کلاس دوازدهم در نظام آموزشی مستقر می‌شود و در این سال کمبود شدید معلم تربیت بدنی خواهیم داشت چرا که ساعت درس ورزش در پایه دوازدهم دو ساعت است.

حمیدی تصریح کرد:‌ در طول زمان نیز معلمان قدیمی بازنشسته می‌شوند و این مسئله کمبودها را بیشتر خواهد کرد البته با برنامه پیش‌بینی شده تلاش می‌کنیم تا 5 سال آینده و با افزایش میزان حق‌التدریس‌ها برای تمام کلاس‌ها معلم تربیت بدنی داشته باشیم همچنین برخی استان‌ها به دلیل نرخ رشد جمعیت به صورت ملموس‌تری کمبود معلم تربیت بدنی دارند.

* روند چاقی در پسران کاهش یافت اما در دختران کاهش نداشت

وی با اشاره به پیمایش ملی سال 90 گفت: در این پیمایش 110 دانش‌آموز مورد بررسی قرار گرفتند که 21.1 درصد آنها دچار چاقی و اضافه وزن بودند بنابراین فعالیت‌ها را به گونه‌ای طراحی کردیم که تحرک در مدارس افزایش یابد همچنین سند تحول بنیادین مدرسه محوری را مورد تاکید قرار می‌‌دهد بنابراین باید تمام فعالیت‌ها را به سمت مدرسه هدایت کرد و براین اساس طرح حیاط پویا مورد توجه مدارس ابتدایی قرار گرفت و المپیادهای درون مدرسه‌ای مکمل درس تربیت بدنی شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به نتایح پیمایش سال 95 که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد، افزود: در این پیمایش روند رو به افزایش چاقی دانش‌آموزان متوقف شده بود و این روند در پسران رو به کاهش اما در دختران کاهش نیافته بود.

حمیدی تاکید کرد:‌ ورزش عمومی نیازمند توجه ویژه است و باید برای ورزش کودکان در محلات برنامه‌ریزی داشته باشیم و فعالیت‌های حرکتی در مدارس را افزایش داده‌ایم اما یک دست صدا ندارد. در کنار تمام مدارس باید سالن ورزشی داشته باشیم البته در طرح حیاط پویا کف حیاط مدرسه را با طرح‌ها و خطوط‌هایی منقش کردیم تا بچه‌ها در زنگ تفریح جست‌وخیز داشته باشند.

وی یادآور شد:‌ باید کودکان را در موقعیت‌های مختلف حرکتی قرار دهیم اگر دانش‌آموز از سنین کودکی سواد حرکتی را فرانگیرد در آینده قدرت حرکت او کم می‌شود و سن سواد حرکتی در دوران ابتدایی است بنابراین باید فرصت‌های بیشمار حرکتی برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار