کمبود معلم و تجهیزات ورزشی در مدارس/وجود دانش‌آموز «تنبل» ناشی از ضعف سیستم آموزشی است

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

کمبود معلم و تجهیزات ورزشی در مدارس/وجود دانش‌آموز «تنبل» ناشی از ضعف سیستم آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که لازمه رشد ورزش قهرمانی در کشور توجه به مدارس است، گفت: شناخت استعدادهای ورزشی در بین دانش آموزان و بارور کردن این استعدادها می تواند در این راه نقش پررنگی داشته باشد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه ستاد عالی ورزش دانش‌آموزی با تبریک صعود تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به رقابت‌های جام جهانی 2018 روسیه و ایجاد شور و نشاط در جامعه به واسطه این موفقیت، گفت‌: یکی از دروس مهم سند تحول که محور برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است، استعدادیابی و شایستگی است. رویکرد کلی آموزش و پرورش نسبت به گذشته تغییر کرده است، به این معنا که ما باید در برنامه‌هایمان به استعدادیابی و شایسته سالاری بپردازیم که لازمه آن تغییر در شیوه‌ها و محتواهای آموزشی است تا در این جهت گام برداریم.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما باید با برنامه‌ریزی در مسیر درستی گام برداریم تا استعداد دانش‌آموزان ابتدا شناخته شود و سپس بارور شود. ما معتقدیم که ما در کشور دانش‌آموز تنبل نداریم و اگر این ذهنیت وجود دارد ضعف نظام آموزشی ما است که نتوانسته است بستری را فراهم کند تا استعداد دانش‌آموزان شکوفا شود.

وی افزود: اگر فردی استعداد ورزشی دارد ما باید زمینه رشد آن را نیز فراهم کنیم. در این باره لازم است که دانش‌آموزان در اموری که استعداد دارند پرورش یابند و این گونه نباشد که خانواده‌ها فقط به فکر رشد فرزندانشان در امور درسی باشند، چرا که ممکن است فرزندان آنها در برخی از رشته‌های ورزشی صاحب استعدادها باشند.

دانش آشتیانی با تاکید بر این که بحث سلامت نیز برای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، خاطر نشان کرد: ما باید به این حوزه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که تحقیقات این را نشان داده است که اگر دانش‌آموزان سالمی داشته باشیم از کیفیت آموزشی هر چه‌ بیشتری برخوردار خواهند بود، بر همین اساس یکی از محورهای مهم بحث سلامت توجه به ورزش است. اگر به تربیت ‌بدنی توجه ویژه‌ ای داشته باشیم در بحث آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان نیز موفق خواهیم بود. حتی من این پیشنهاد را دارم که با توجه به تاثیر زیاد ورزش در مقطع دبستان، در تربیت ‌بدنی در این مقطع نه تنها مساوی با سایر دروس ،‌ بلکه بالاتر از آن در نظر گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه‌ سخنان خود با اشاره به افزایش ساعات درس تربیت ‌بدنی در مدارس، گفت‌: از جمله مشکلات ما در حوزه تربیت ‌بدنی مدارس کمبود مربیان تربیت ‌بدنی متخصص است که باید در جهت رفع آن گام برداریم، چرا که حضور مربی متخصص به عنوان معلمان ورزش می‌تواند در جهت شناسایی استعدادها و رشد آن اهمیت ویژه‌ای داشته باشند.

وی یکی دیگر از مشکلات ورزش مدارس را کمبود امکانات ورزشی دانست و افزود: در این زمینه هر چند کارهای خوبی صورت گرفته است، اما باید بیشتر از اینها در این زمینه سرمایه‌گذاری گذاری شود. اگر بخواهیم ورزش قهرمانی در کشور توسعه پیدا کند باید این کار از مدارس آغاز کنیم. شعار ما “مدرسه محوری” است و مطمئن باشید که در صورت توجه به این روش می‌توانیم شاهد موفقیت‌های بزرگ در ورزش کشور باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با اشاره به بودجه سال 96 تربیت ‌بدنی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 96 علاوه بر ردیف بودجه‌ای که داریم مبلغی از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز به تربیت ‌بدنی آموزش و پرورش اختصاص یافته است که در مجموع بودجه تربیت ‌بدنی رقمی در حدود 153 میلیارد تومان است.

اخبار آموزش و پرورش اخبار