کمبود ملموس معلمان متخصص برای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کمبود ملموس معلمان متخصص برای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم

انجمن اوتیسم ایران به مناسب روز جهانی معلم در پیامی اعلام کرد: توانمندسازی معلمان بخشی از شعار جهانی امسال بود و در جامعه فعلی آموزشی ایران کمبود معلمان متخصص یا عدم مهارت‌های تخصصی برای آموزش طیف اختلال اوتیسم به خوبی ملموس است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انجمن اوتیسم ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و روز جهانی معلم پیامی را صادر کرده است. در این پیام آمده است: روز جهانی معلم را در حالی خدمت همه اساتید و معلمان دلسوز، فرهیخته و عاشق سازمان آموزش و پرورش استثنایی تبریک می‌گوییم که خلأ معلمان فرهیخته بیش از هر زمانی دیگر حس می‌شود.

توانمندسازی معلمان بخشی از شعار جهانی امسال بوده که به حق در جامعه فعلی آموزشی ایران کمبود معلمان متخصص یا عدم مهارت‌های تخصصی در راستای آموزش طیف اختلال اوتیسم به خوبی ملموس است.

افزایش آمار طیف اختلالات اوتیسم، افزایش سطح دانش و آگاهی جامعه، فزایش سطح آگاهی خانواده‌ها، افزایش ارتباطات بین المللی و به روز‌رسانی سایت‌های آموزشی و فعالتر شدن سازمانهای غیردولتی در انعکاس خلأهای موجود در سیستم آموزشی کشور به‌خصوص کودکان با نیازهای ویژه، حساسیت عملکرد مسئولان در این حوزه را دو چندان می‌کند.

با وجود فعالیتهای گسترده انجام شده از نظر کمی و کیفی در چند سال گذشته از طرف نهادهای ذیربط در حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه و طیف اختلالات اتیسم و ضمن اظهار تقدیر و تشکر از تلاش‌های ارزشمند، جامعه اوتیسم در شرایط فعلی خواستار توجه بیشتر و ساختاری‌تر در رسیدگی به نیازهای آموزشی این طیف از اختلالات و رسیدگی به خلأهای بسیار موجود است.

مهمترین سرفصل‌هایی که باید مورد توجه قرار بگیرند، عبارتند از:

تهیه و تدوین محتواهای آموزشی خاص کودکان اوتیسم.

بسترسازی و ایجاد امکان پذیرش و تلفیق کودکان اوتیسم با عملکرد بالا در مدارس عادی.

بسترسازی آموزشی ویژه معلمان عادی برای آشنایی با کودکان اوتیسم.

تدوین و آموزش طرح درسهای تخصصی ویژه معلمان کودکان استثنایی.

افزایش کمی و کیفی مدارس اوتیسم در مقاطع مختلف.

انجمن اتیسم ایران ضمن ابراز آمادگی در جهت همکاری‌های مشترک با نهادهای ذیربط، خواستار مشارکت بیشتر خیرین جامعه در تامین فضاهای آموزشی این کودکان است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار