کمبود ۱۰۰ هزار مربی پرورشی در مدارس/ تمرکز فعالیت مشاوران در مقطع متوسطه اول

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

کمبود ۱۰۰ هزار مربی پرورشی در مدارس/ تمرکز فعالیت مشاوران در مقطع متوسطه اول

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعداد مربیان پرورشی فعال در مدارس از کمبود ۱۰۰ هزار مربی دیگر خبر داد.
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کمبود نیروی انسانی در حوزه پرورشی و تمهیدات این معاونت برای جبران خلاها اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی نه تنها در حوزه مربی پرورشی و مشاره بلکه در تمامی بخش‌های آموزش و پرورش مشهود است، اما سعی کردیم با اتخاذ روش‌هایی همچون حق‌التدریس آزاد و شاغل این خلا را جبران کنیم.

وی ادامه داد: البته معتقدیم که این روش‌ها نقش مربی اصلی را ایفا نمی‌کند و ممکن است با استاندارد‌ها فاصله داشته باشیم، ولی ناگزیر هستیم شرایط را با این روش‌ها مدیریت کنیم.

کاظمی از کمبود ۱۰۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور خبر داد و گفت: اکنون با ۴۵ هزار مربی پرورشی مدارس را پوشش دادیم و تقریبا این تعداد یک سوم نیاز اصلی ما را شامل می‌شود که با همین تعداد فعالیت‌های مربوطه به حوزه های پرورشی را انجام می‌دهیم.

کمبود۴۰ هزار مشاور در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت فعالیت مشاوران در مدارس و کمبود نیرو در این سمت بیان کرد: طبق استاندارد‌ها به ۴۰ هزار نیروی مشاوره برای دانش آموزان در مدارس سراسر کشور نیاز داریم، اما در شرایط فعلی فقط ۱۲ هزار نیروی مشاور فعالیت می‌کند که این تعداد را هم با توجه به موضوع هدایت تحصیلی در مقطع متوسطه اول متمرکز کردیم و با توجه به این شرایط حدود ۲۸ هزارمشاور در مدارس کم داریم.

کاظمی با اشاره به موضوع هدایت تحصیلی اظهار کرد: اجرای این طرح و انجام تست رغبت و توانایی هم در سه پایه متوسطه اول اجرا می‌شود و در همین مقطع هم مشاوران را فعال کردیم.

وی تصریح کرد: البته اگر بخواهیم مسیر اجرای هدایت تحصیلی را عالمانه دنبال کنیم تعیین مسیر زندگی و تحصیلی دانش‌آمکوزان باید از همان اول ابتدایی انجام شود هرچند در فرآیند آماده‌سازی نظام جامع راهنمایی و مشاوره سعی داریم تغییرات مثبتی در برنامه‎های مشاوره‌ای و فرآیند هدایت تحصیلی داشته باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار