کمبود ۷ هزار هیئت علمی در دانشگاههای پزشکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کمبود ۷ هزار هیئت علمی در دانشگاههای پزشکی

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به افق پایان برنامه ششم در برنامه ریزی های آموزشی با کمبود ۷ هزار هیئت علمی مواجه اند.

دکتر سیدعلی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نیازسنجی هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص شده است و با توجه به حدود ۲۵۰ هزار دانشجو، دانشگاه‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه باید به عدد هر ۱۰ دانشجو یک استاد برسند.

وی افزود: در واقع باید ۲۰ هزار عضو هیئت علمی داشته باشیم که با توجه به وجود ۱۳ هزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی و بازنشستگی اعضای قدیمی هیئت علمی دانشگاه‌ها، با کمبود ۷ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجه هستیم.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت یادآور شد: تا پایان برنامه ششم توسعه باید بتوانیم ۷ هزار عضو هیئت علمی جذب کنیم و پیش بینی جذب سالانه ۲ هزار نفر را کرده ایم اما با توجه به موانع استخدامی در این زمینه هنوز با مجوز ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی موافقت نشده است و این مسئله، کمی موضوع را برای دانشگاه‌ها سخت می‌کند.

وی یادآور شد: ما در عمده رشته‌های بالینی و توانبخشی و همچنین رشته‌های پرستاری و بهداشت باروری و برخی از گروه‌های بهداشت نیاز به هیئت علمی جدید داریم. به تناسب گروه‌های علوم پایه دانشگاه‌های علوم پزشکی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

حسینی اظهار داشت: بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته و درخواست دانشگاه‌ها به آنها اجازه می‌دهیم که هرم هیئت علمی خود را ترمیم کنند.

وی درباره مشکلات بازنشستگی اساتید در این دانشگاه‌ها گفت: بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ به تبع بزرگی دانشگاه با مشکلات بزرگ‌تری هم مواجه اند زیرا این دسته از دانشگاه‌ها با بازنشستگی اعضای هیئت علمی توانمند روبرو هستند. ما در یک دانشگاه علوم پزشکی در رده اول با ۱۰۰ نفر بازنشسته مواجه ایم که این مسئله مشکلات زیادی را برای دانشگاه ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت اضافه کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های بزرگ به دلیل وظایف ملی و بین المللی دانشگاه‌ها نیز با وظایف خطیری مواجه اند بنابراین جایگزین کردن این اساتید شرایط به مراتب سخت‌تری به همراه دارد.

وی تاکید کرد: ما در وزارت بهداشت می‌دانیم چه میزان هیئت علمی نیاز داریم و دانشگاه‌ها نیز در رشته‌های مختلف نیازهای خود را اعلام کرده اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار