کمبود 54 هزار معلم در مقطع ابتدایی

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

کمبود 54 هزار معلم در مقطع ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:اکنون تعداد معلمان دوره ابتدایی 223 هزار و 454 نفر است و بر اساس برآوردها سال تحصیلی 98-97 با کمبود 54 هزار و 178 معلم مواجه خواهیم بود.
رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: 40 درصد از 17 هزار نفری که قرار است از طریق آزمون استخدامی سازمان سنجش آموزش کشور امسال پذیرش شوند به معلمان دوره ابتدایی اختصاص دارد اما این افزایش نیرو نیز کمبودها را جبران نمی کند.
وی با بیان اینکه با احتساب 54 هزار نفر کمبود معلم دوره ابتدایی باید نیروهای آموزشی ما در مهرماه به 277 هزار و 532 نفر برسد که عملا امکان پذیر نیست، افزود: آنچه کاملا مشخص و مشهود است اینکه در مقایسه با تعداد کسانی که از نظام آموزشی به دلیل بازنشستگی خارج می شوند جذب نیرو بسیار کمتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این زمینه باید مسئولان به ویژه سازمان امور استخدامی با در نظر گرفتن تکلیفی که سند تحول بنیادین مبنی بر اهمیت دوره ابتدایی تعیین کرده، کل نگر باشند و مجوزهای لازم را برای استخدام نیروی مورد نیاز مرتبط با آموزش ابتدایی صادر کنند که ما مجبور نشویم به دلیل کمبود نیرو از روش های غیر مفید و از نیروهایی که ممکن است برای تدریس در دوره ابتدایی مهارت های لازم را نداشته باشند، استفاده کنیم.
حکیم زاده با یادآوری این نکته که اگر ما مقطع ابتدایی را به عنوان دوره اصلی و بنیادی با ضعف شروع کنیم تلاش هایی که در سایر دوره های تحصیلی خواهیم داشت چندان به نتیجه نمی رسد، تصریح کرد: همانگونه که یکی از سیاست های کلان ما تشویق به افزایش جمعیت و بالا بردن نرخ پوشش تحصیلی است با پذیرفتن این موارد و به همان میزان که آموزش با کیفیت را مدنظر داریم، باید برای جذب معلمانی که این اهداف را محقق می کنند نیز اقداماتی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: با در نظر گرفتن این مساله که در سال های متمادی چنین جذبی صورت نگرفته و این انباشت کمبود نیرو اکنون تبدیل به یک فاجعه شده اگر نگاه تحولی داشته باشیم و به دنبال اجرای سندتحول بنیادین هستیم نباید به مهمترین عنصر کیفیت در فرایند تعلیم و تربیت که همانا معلم است با نگاه صرفه جویی و انقباضی مسائل را ببینیم و مجوزهای صادره کمتر از تعداد نیروی مورد نیاز باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه چرا از ظرفیت دیگر دانشگاه ها برای تربیت معلم استفاده نمی شود نیز گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه یکی از رسالت ها و ماموریت های آموزش عالی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است در عین حال که از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در این رابطه استفاده می شود باید از همه ظرفیت های موجود در دانشکده های علوم تربیتی و دیگر دانشگاه ها نیز بهره ببریم.
حکیم زاده ادامه داد: در دهه های گذشته دانشگاه های دولتی در اکثر رشته ها به ویژه رشته علوم تربیتی، دانشجویان را با اولویت تربیت دبیر پذیرش می کردند تا بتوانند نیروی مورد نیاز مدارس را تامین کنند اما از زمانی که تصمیم بر این شد که دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم را به صورت انحصاری در اختیار بگیرد، نیازها برای رفع کمبود نیرو محقق نشد.
به گفته وی لازم است از تمامی ظرفیت آموزش عالی که وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش های مختلف جامعه را دارد برای جبران قسمتی از کمبود نیروی آموزش و پرورش استفاده کنیم به ویژه در رشته های علوم تربیتی این مساله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا این رشته مستقیما افرادی را تربیت می کند که باید در آموزش و پرورش حضور داشته باشند در غیر این صورت، هزینه ای که بر فرد و بیت المال تحمیل می شود بر نخواهد گشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اگر بتوانیم با محوریت دانشگاه فرهنگیان و در صورت نیاز استفاده از دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و البته پس از برگزاری دوره های کارآموزی برای این افراد، آنها را در دستگاه تعلیم و تربیت به کار بگیریم تا حدودی زیادی می توان امیدوار به جبران کمبود نیروی انسانی باشیم.
اکنون از مجموع 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
پیش بینی می شود حدود 40 هزار نفر معادل 3.4 درصد در سال تحصیلی جدید به جمعیت دانش آموزی پایه اول اضافه شود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار