کنکور سراسری در چه صورتی حذف می‌شود؟/افزایش بیکاران دکتری نسبت به کارشناسی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

منصور غلامی از افزایش بیکاری فارغ التحصیلان دکتری نسبت به مقطع کارشناسی در سالهای اخیر خبر داد.

به گزارش حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،منصور غلامی وزیر علوم با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی چالش‌های و دستاوردهای وزارت علوم پرداخت.

غلامی با اشاره به اینکه در طول زمان نیاز به تنوع داریم تا بروز رسانی صورت گیرد، گفت: باید در بخش‌هایی که خدماتی را به جمع قابل توجهی از جامعه ارائه می‌کنند بروز رسانی داشته باشیم و خدمات را منطبق با نیازها ارائه کنیم ، هم در حوزه پژوهش و هم در حوزه فناوری باید به روز باشیم و نیاز به تحول مستمر داریم .

او با بیان اینکه آموزش عالی کشور به سه بازه زمانی تقسیم می شود، ادامه داد: دوره اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که نیاز به گسترش مراکز آموزش عالی در بخش های مختلف داشتیم از این رو کارشناسان بخش های صنعتی، خدمات و حتی در سطح مدیریتی را در دوره حدود ۱۰ تا ۱۵ سال تربیت کردیم، در نیمه دهه هفتاد نیازهای اساسی نیروی انسانی در بخش های مختلف از طریق تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها تامین شد و بعد از آن بخش توسعه تحقیقات شروع شد .

وزیر علوم اظهار کرد: تا اواسط دهه ۸۰ در دنیا رتبه علمی قابل توجهی بین کشور های دیگر کسب کردیم و از اوایل دهه ۸۰ بحث دانش و فناوری در حل مسائل کشور مطرح و مراکز رشد تشکیل شد و شرکت‌های جدیدی شکل گرفتند.

او افزود: در شرایط فعلی یکی از افتخارات مجموعه آموزش کشور این است که توانستیم جوانانی را تربیت کنیم که تشکیل دهنده شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که کارهای شاخص و بارزی را انجام می دهند.

وزیر علوم و تحقیقات تصریح کرد: در یک بازه زمانی ۴۰ ساله تعداد زیادی مراکز آموزش عالی در کشور تشکیل شد از این رو بحث ساماندهی آموزش عالی کشور مطرح شد که در طی این سه سال بر روی این موضوع متمرکز شدیم و طرحی آماده اجرا است ، در برخی از مناطق، مراکز آموزش عالی داشتیم که ضرورتی برای وجود آنها وجود نداشت.

تعطیلی ۵۰۰ مرکز جامع علمی کاربردی

او عنوان کرد: مصوبه ای از شورای عالی اداری صادر شد که دستگاه‌های دولتی دانشگاه های وابسته خود را نمی توانند داشته باشند؛دانشگاه هایی که وابسته به دستگاه ها بودند در ذیل دانشکده و دانشگاه تعدادشان زیاد نبود اما مراکزی تحت عنوان مراکز جامع علمی کاربردی داشتیم که تعداد آنها زیاد بود ، ۱۲۰۰ مرکز داشتیم که حدود ۵۰۰ مرکز آن ذیل این مصوبه تعطیل شد، آنچه که مانده ،دستگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی آنها را اداره می کنند که برنامه آنها تربیت نیروی ماهر در حوزه خاص حرفه‌ای است .

غلامی با بیان اینکه امسال سال ویژه‌ای برای همه بخش های کشور بود، گفت: همه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به کرونا شدیم از این رو حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها غیرممکن شد.

او با اشاره به اینکه در برگزاری آزمون سراسری مرجع رسمی و تخصصی وزارت بهداشت بود، گفت: شیوه نامه های بهداشتی برای شکل‌گیری تجمع و گردهمایی صادر شد ، در مورد کنکور نیز سازمان سنجش شیوه نامه ها را از وزارت بهداشت اخذ کرد و برنامه ریزی های لازم انجام شد و با توجه به افزایش جمعیت و تجربیاتی که به دست آوردیم، عمل کردیم.

غلامی با اشاره به اینکه در دوره آزمون دکتری فاصله گذاری حداقل یک متر و بیست ، در دوره کارشناسی ارشد یک متر و شصت و در مقطع کارشناسی به یک متر و هشتاد افزایش یافت، اظهار کرد: ناظران وزارت بهداشت در حوزه های برگزاری آزمون حضور داشتند و آنها گزارش و تذکرات را ارائه می‌دادند و شرکت کنندگان در هر سه مقطع اعلام رضایت کردند که سازمان سنجش شیوه نامه ها را اجرا کرده است.

رضایت ۹۴ درصدی داوطلبان آزمون سراسری از رعایت شیوه نامه های بهداشتی

او گفت: در یک مقطع کوتاهی نظرخواهی مستقیمی از داوطلبان انجام و پیامی به داوطلبان ارسال شد و پاسخ آنها نشان داد که ۸۵ درصد در مقطع دکتری ، در مقطع کارشناسی ارشد ۹۱ درصد و در مقطع آزمون سراسری ۹۴ درصد اظهار رضایت کرده بودند، همکاران ما کارهای خوبی را در مجموعه کشور انجام دادند و در آزمون سراسری همه نهادها و سازمان‌ها کمک کردند.

غلامی ادامه داد: وزارت بهداشت ،استانداری ها و مجموعه های دیگری همچون نیروی انتظامی و بسیج برای ساماندهی اوضاع همکاری داشتند ، در این رابطه از مصلی و ورزشگاه ها استفاده شد و حرکت جهادی جمعی در کشور برای برگزاری آزمون سراسری انجام شد که در نوع خود بی نظیر بود.

وزیر علوم با اشاره به افزایش بیکاری فارغ‌التحصیلان دکتری نسبت به مقطع کارشناسی اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان کارشناسی نزدیک به ۶۰ درصد اشتغال داشتند، این آمار مربوط به آن‌هایی است که سال‌های ۹۵ و ۹۶ فارغ‌التحصیل شده‌اند.

افزایش بیکاران دکتری نسبت به مقطع کارشناسی

او با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد بیش از ۷۰ درصد و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بالای ۹۰ درصد اشتغال داشتند، عنوان کرد: به تدریج در سال‌های اخیر اشتغال دکتری کاهش پیدا کرده، ولی افزایش اشتغال در بخش کارشناسی داشتیم.

اعتقادی به مافیای کنکور ندارم

غلامی با بیان اینکه به مافیای کنکور اعتقاد ندارم و ممکن است برخی دلیلی داشته باشند، ادامه داد: امسال اعلام کردیم بیش از ۹۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور دولتی و غیردولتی بدون نیاز به نمره آزمون از طریق سوابق تحصیلی قابل انتخاب و ورود هستند از این رو خانواده‌ها و داوطلبان بهتر است که ارزیابی کنند.

او با اشاره به اینکه وقتی اعلام می کنیم که ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی نیاز به نمره آزمون ندارند یعنی باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرد.

بررسی شاخص سه ساله آموزش و پرورش برای حذف کنکور

غلامی افزود: دانشگاه ها برای انتخاب دانشجویان خود نیاز به شاخص‌های استاندارد دارند اگر سه سال آخر، آموزش و پرورش امکان برگزاری آزمون سراسری را در سطح کشور داشته باشد ، شاید شاخص سه ساله ای برای ارزیابی دقیق تر داوطلبان برای ورود به دانشگاه ها داشته باشیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: سیستم حذف کنکور یا آزمون سراسری نیاز به یکسری نمرات استاندارد دارد که بیشتر در رشته‌های پرطرفدار مسئله داریم، ظرفیت دانشگاه ها مشخص است و وزارت بهداشت بر روی ظرفیت رشته هایش حساس است ،در وزارت علوم دانشگاه ها و رشته های خاصی داریم که طرفداران زیادی دارند، تراکم در رشته های وزارت بهداشت زیاد است، باید حرکت جمعی در کشور اتفاق بیفتد تا بتوانیم جایگزین مناسبی را برای کنکور ارائه کنیم.

آغاز ترم جدید دانشگاه ها از ۱۵ شهریور به صورت مجازی

او افزود: شروع ترم جدید از ۱۵ شهریورماه قطعی است و دانشگاه‌ها می‌توانند انتخاب واحد دانشجویان خود را آغاز کنند و چون ترم به صورت مجازی است، تحصیل دانشجویان از ۱۵ شهریور رسماً آغاز خواهد شد.

غلامی با اشاره به اینکه استادان و دانشجویان تجربه ترم قبل را دارند، گفت: دانشجویان بر روی سیستم و سامانه هایی که برایشان تعریف شده با استادانشان ارتباط خواهند داشت و نیم سال آینده به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وزیر علوم ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا دانشجویانی که کارهای عملی دارند با ترتیب مدیریتی که دانشگاهها اتخاذ خواهند کرد از آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها استفاده کنند، آنها به نوبت می آیند و عملاً تجمعی اتفاق نمی افتد، برای دانشجویان سال جدید هم برنامه‌ریزی خواهد شد تا بتوانند چند هفته‌ بعد از پذیرش در محیط دانشگاهی باشند تا دانشجویان سال اول ارتباط عاطفی نزدیک‌تری را با محیط دانشگاهی داشته باشند.

کاهش یک میلیونی دانشجو در ۷ سال گذشته

غلامی با اشاره به اینکه در ۷ سال گذشته سیر کاهشی دانشجو را داشتیم به طوری که از چهار و نیم میلیون دانشجو در حال حاضر به سه و نیم میلیون دانشجو رسیده‌ایم، افزود: این مسئله‌ در دانشگاه‌های غیردولتی، دانشگاه آزاد، پیام نور و بعضی دانشگاه‌های دیگر اتفاق افتاده است که فشار زیادی به بخش غیردولتی ما وارد کرده است.

او با اشاره به اینکه نباید بگذاریم بخش غیردولتی از بین برود، گفت: وزارت علوم از بخش های غیر دولتی حمایت می‌کند، در مورد دانشگاه دولتی و البته غیردولتی از سال ۹۲ به بعد مجوز تشکیل دانشگاه ندادیم و تعداد زیادی از دانشگاه‌ها در ساماندهی‌ها بسته شدند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه بسیار زیادی دارد و وزارت علوم از آنها حمایت می‌کند، گفت: روند افزایش جمعیت دانشجویی را پیش‌بینی می‌کنیم، به نظر می رسد در این سال‌ها در کف قرار گرفته باشیم انشاءالله در سال های آینده روند افزایشی را شاهد خواهیم بود.

همکاران هیات علمی ما هیچ سهمیه ای ندارند

او با اشاره به اینکه همکاران هیات علمی ما هیچ سهمیه ای ندارند، ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فرزندان اعضای هیئت علمی هیچ صندلی رزرو نشده است، اگر قرار است در دانشگاه دولتی درس خوانده شود باید در مورد رشته هایی که آموزش رایگان باید ارائه دهیم تجدید نظر کنیم و ما در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم تدبیری کنیم تا سرمایه های ملی به هدف تاثیرگذاری برسند.

غلامی گفت: در رقابت‌ها کسی که بیرون می ماند ممکن است به شکل های مختلفی اعتراض داشته باشد، نباید اصل موضوع زیر سوال برود، جذب دانشجو در دانشگاه‌ها فرآیندی دارد که بخشی را دانشگاه‌ها و بخش دیگری را هیئتهای جذب و هیئت عالی جذب انجام می‌دهد که در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کنند، عملاً هیچ فرصتی برای تاثیرگذاری گروهی ،جناحی به معنای عام وجود ندارد، در دانشگاه فرهنگیان بحث جذب هیات علمی داریم که برای خود ساز و کاری دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار