کنکور چگونه نظام آموزش‌وپرورش کشور را به بحران کشاند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کنکور چگونه نظام آموزش‌وپرورش کشور را به بحران کشاند؟

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان از دوره ابتدایی خواب قبولی در دانشگاه را می‌بینند، گفت: کنکور باعث شده است نظام علمی کشور دچار بحران شود.

ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره تبعات کنکور بر نظام آموزش و پرورش کشور و دلایل عدم حذف آن اظهار کرد: بخش قابل توجهی از عدم حذف کنکور مربوط به سازمان سنجش است. تا به امروز دو قانون برای حذف کنکور مصوب شده است، مجلس باید سازوکار نظارتی را به‌گونه‌ای به‌کار می‌گرفت تا قوانین اجرا شوند و دستگاه‌هایی که در این رابطه کوتاهی کرده‌اند بازخواست شوند.

وی افزود: بیش از 8 سال از عمر قوانین مصوب مجلس درباره حذف کنکور می‌گذرد و باید دستگاه‌هایی که بستر لازم برای اجرای این قوانین را فراهم نکرده‌اند بازخواست شوند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان سنجش بیشترین تقصیر را در این رابطه دارد و پس از آن وزارت آموزش و پرورش نیز مقصر است. باید توجه داشت که حذف نشدن کنکور مانع تحول در‌ آموزش و پرورش می‌شود؛ حافظه‌محوری و نمره‌محوری در مدارس، بی‌توجهی به پژوهش و عدم ارائه آموزشهای کیفی و مهارت‌محور از جمله تبعات کنکور برای نظام آموزش و پرورش است.

سحرخیز خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید هم‌زمان با کسب دیپلم نظری، یک مهارت را نیز فرا بگیرند اما در برخی مواقع برداشتهای اشتباهی در این رابطه وجود دارد و آموختن زبان و کامپیوتر را یک مهارت می‌دانند در حالی که منظور مهارت شغلی برای ورود به بازار کار و کسب معاش حلال است.

* توسعه بی‌رویه رشته‌های نظری

وی با اشاره به اینکه کنکور مانع توسعه هنرستانها شده است، گفت: هم‌اکنون شاهد ورود کنکور به دوره ابتدایی هستیم و این مسئله آسیب‌های تربیتی و آموزشی بسیاری را به‌همراه دارد، از سوی دیگر بین دانشگاه و صنعت ارتباطی وجود ندارد چرا که کنکور باعث شده است از دوران مدرسه تا دوره فوق‌لیسانس، رشته‌های نظری به‌صورت بی‌رویه توسعه یابند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: هم‌اکنون شاهد هستیم که رتبه نخست برای پسران رشته ریاضی، دختران رشته تجربی و مناطق محروم رشته انسانی است و در رشته انسانی دیپلمه‌های بدون مهارت که توانایی جذب در بازار کار را ندارند از مدارس فارغ التحصیل می‌شوند و فارغ التحصیلان رشته‌های ریاضی و تجربی نیز باید در ماراتن نفسگیر کنکور برای ورود به دانشگاه رقابت کنند.

سحرخیز ادامه داد: حدود یک‌میلیون داوطلب برای 130 هزار ظرفیت دوره‌های روزانه در کنکور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و شاهد هستیم که خانواده‌ها از دوره دبستان دانش‌آموزان را تحت فشار قرار می‌دهند به‌گونه‌ای که از همان دوران کودکی، خواب دانشگاه را می‌بینند، همچنین کنکور هزینه‌های سنگینی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند تا فرزندشان بتواند به دانشگاه وارد شود.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود پشت ماجرای کنکور چه مافیایی وجود دارد، افزود: انواع کتابهای کمک‌درسی تولید می‌شود که به‌نوعی کمک‌های تستی برای قبولی در آزمون کنکور هستند و صداوسیما نیز دائم در حال تبلیغات کنکور و کتابهای کمک‌آموزشی است.

* سازمان سنجش هیزم کنکور را فراهم می‌کند

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سازمان سنجش هیزم داغ شدن تنور کنکور را فراهم می‌کند و خود اقدام به برگزاری کنکورهای آزمایشی کرده و همین مسائل تبعات منفی را در دوره متوسطه دارد به‌گونه‌ای که معلم به حاشیه رانده شده است و اگر بخواهد در کلاس درس پژوهشی را مطرح کند دانش‌آموزان اعتراض می‌کنند و می‌گویند که؛ می‌خواهیم برای کنکور آماده شویم.

سحرخیز با تذکر اینکه کنکور فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس را جهت می‌دهد، تصریح کرد: کنکور اجازه نمی‌دهد فضای دوباره فکر کردن و پژوهش به مدارس وارد شود. در دوره‌های قبل شاهد بودیم که مدرک لیسانس کافی بود اما هم‌اکنون می‌گویند؛ اگر می‌خواهید در جامعه به جایی برسید باید تا دکتری ادامه تحصیل دهید، و تمام این مسائل عمر مفید دانش‌آموزان را هدر می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه ورود به دانشگاه‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شود که سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد، گفت: اگر به امتحانات نهایی آموزش و پرورش توجه ویژه شود و پژوهش و کارهای تحقیقاتی در ارزشیابی مدارس مدنظر قرار بگیرد، نمره می‌تواند عاملی برای ورود به دانشگاه‌های مختلف باشد.

* کودکی و نوجوانی دانش‌آموزان به‌پای کنکور

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دوران کودکی و نوجوانی دانش‌آموزان فدای کنکور می‌شود که حاصلی ندارد و شاهد هستیم که در هر دو قانون مصوب مجلس برای حذف کنکور، سازمان سنجش مجلس را دور زده است و کمیسیون آموزش نیز نظارت کافی نداشته است.

سحرخیز با اشاره به انتقادات به وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم توانایی در برگزاری امتحانات نهایی استاندارد عنوان کرد: متأسفانه شاهد بودیم لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی بهانه‌ای در دست سازمان سنجش شد که بگویند آموزش و پرورش نمی‌تواند امتحانات استاندارد برگزار کند درحالی که در این مسئله باید با مرکز سنجش آموزش و پرورش برخورد می‌شد، از سوی دیگر نیازی نیست که در دوره متوسطه دوم برای تمام دروس امتحانات نهایی برگزار شود و می‌توان در هر پایه برای چند درس امتحانات نهایی برگزار کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در شورای سنجش و پذیرش دانشجو اکثریت اعضا از میان نمایندگان وزارت علوم هستند و آموزش و پرورش در این شورا مظلوم است همچنین دبیرخانه آن نیز در سازمان سنجش قرار دارد.

معاون سابق آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: کنکور دارای درآمد بالا و لایه‌های پیدا و پنهان و مافیایی چند هزار میلیارد تومانی است که باعث شده نظام علمی کشور دچار بحران شود و در این ماجرا عدالت نیز معنایی ندارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار