گارد ریاست جمهوری عراق منهدم شد

دسته ها: اخبار

عراق پس از فتح خرمشهر زمین گیر شد و راهبرد «دفاع مطلق» در زمین را برگزید و تلاش کرد از راه هوایی و دریایی به ایران حمله کند. به همین دلیل در سال 64 جنگ نفتکش ها رخ داد و عراق به مناطق مسکونی، صنعتی و جزیره خارک هجوم آورد.

عملیات والفجر هشت با هدف تنبیه متجاوز در بعد نظامی و سیاسی در زمستان سال 64 صورت گرفت. تسلط بر منطقه جغرافیایی شمال خلیج فارس و فاو باعث می شد که شهر فاو و سکوهای پرتاب موشک عراق تصرف شود. با اجرای این عملیات ایران بر اروند تسلط می یافت، ام القصر تهدید می شد و با کویت هم مرز می شدیم. همچنین راه ورود عراق به خلیج فارس مسدود می شد.

نبرد در اروند

شبه جزیره فاو در جنوب خاک عراق است. اروندرود در غرب فاو، خور عبدالله در شرق و خلیج فارس در جنوب این شبه جزیره است. در دو سوی اروند نخلستان است.

در ایران، رودخانه بهمن شیر به موازات اروندرود، به خلیج فارس منتهی می شود. در شمال این منطقه شهرهای آبادان و بصره قرار دارند که به وسیله جاده خسروآباد در ایران، و جاده های البحار، فاو-بصره و ام القصر در عراق، با فاو مرتبط می شوند.

همچنین در این منطقه دریاچه (کارخانه) نمک وجود دارد که با داشتن سیل بندهای متعدد، مهم ترین عارضه به حساب می آید.

در این محل، به دلیل نمکزار بودن، زمین باتلاقی است و امکان استفاده از ادوات زرهی به راحتی مسیر نمی باشد.

زمین های دیگر این منطقه نیز شوره زار است که بر اثر بارش باران به شدت لغزنده می شود و تردد وسایل نقلیه را با مشکل مواجه می سازد.

تجارب عملیات های بدر و خیبر رمز موفقیت والفجر هشت

تجارب عملیات های بدر و خیبر در هور باعث شد که سپاه در این عملیات به موفقیت دست یابد. عملیات والفجر8 عرصه بروز همه قابلیت های نظامی و ابتکار عمل ایران بود.

برای اجرای این عملیات باید اقدامات خاصی صورت می گرفت. نیروهای اطلاعات و عملیات باید در نوبت های خاص شب، روز، هفته، ماه و سال به بررسی جزر و مد آب می پرداختند. نیروهای غواص نیز باید در آب های وحشی اروند آموزش می دیدند و تمرین می کردند.

به منظور درک حالت های مختلف آب اروندرود، ماه ها تحقیق شد و اطلاعات موجود در تاریخچه این رودخانه و نیز وضعیت جوی منطقه خسروآباد و فاو در 20 سال گذشته از اداره هواشناسی اخذ شد.

در مرحله نخست این عملیات لشکرهای 7 ولی عصر(عج)، 5 نصر، 41 ثارالله، 31 عاشورا، 25 کربلا و تیپ های 44 قمر بنی هاشم(ع) و 33 المهدی(عج) باید از رودخانه عبور می کردند، خط را می شکستند و پاک سازی می کردند.

در مرحله دوم لشکرهای 27 محمدرسول الله(ص) و 17 علی بن ابیطالب(ع) بایستی شهر فاو را تصرف می کردند و در ادامه لشکرهای 8 نجف و 31 عاشورا باید تا ابتدای کارخانه نمک پیشروی می کردند.

در گام نهایی یعنی رسیدن به زمین انتهای کارخانه نمک و کانال انتهای کارخانه واقع شده بر روی جاده ام القصر نیروها می بایست تا ساحل رودخانه پیشروی می کردند.

غافلگیری دشمن

فرماندهان ارتش عراق آگاه بودند که ایران در زمستان هر سال عملیات بزرگی را انجام خواهد داد. باتوجه به تجربه های قبل و هدف های راهبردی در جنوب، مطمئن بودند که عملیات در جبهه های جنوب صورت می گیرد.

با توجه به اجرای عملیات های خیبر و بدر در سال های 62 و 63 در هور تصور می کردند که ایران بار دیگر از این منطقه عبور خواهد کرد.

حجم فعالیت ها و تحرکات جبهه خودی در منطقه هور نیز باعث شده بود که عراق غافلگیر شود. دشمن نیز هیچگاه تصور نمی کرد که ایران با تجهیزاتی که در اختیار دارد بتواند از اروند عبور کند.

آغاز عملیات در هفتمین سالگرد دستور امام مبنی بر لغو حکومت نظامی

بعد از هماهنگ شدن نیروها، ساعت 22:10 در هفتمین سالگرد دستور امام خمینی مبنی بر لغو حکومت نظامی، محسن رضایی با رمز یا فاطمه الزهرا(س) دستور آغاز عملیات را داد.

در این ساعت، نیروهای خط شکن به آن سوی اروند رسیده بودند. با ابلاغ دستور فرماندهی، رزمنده ها به سنگرهای کمین دشمن حمله بردند و خط شکسته شد و آتش توپخانه بر ساحل دشمن ریخته شد. با شکسته شدن خط، نیروهای موج دوم سوار بر قایق شدند و به غرب اروند رفتند.

با ارسال گزارش های فرماندهان عراقی مستقر در منطقه فاو، صدام حسین طی نامه ای نوشت: مقاوم باشید. انشاالله سه لشکر زرهی می فرستم و ایرانی ها را شکست خواهیم داد.

با حمله نیروهای ایرانی، نیروهای عراقی که مقاومت می کردند کشته شدند و برخی نیز به اسارت در آمدند.

لشکرهای 5 نصر و 44 قمربنی هاشم در شمال فاو و در کنار جاده فاو –البحار مستقر شدند. حضور این نیروها برای عراق تهدید و مانع بزرگی بود. دشمن تلاش کرد، نیروهای حمله کننده را به عقب براند اما موفق نشد.

شهر فاو نیز پاکسازی و فرمانده تیپ 111 عراق اسیر شد. همزمان لشکرهای 17 و 27 گام دوم عملیات را آغاز کردند و به پایگاه موشکی در شمال غربی فاو رسیدند.

انهدام نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری عراق

در روز دوم عملیات نیروها ایرانی به ابتدای خط کارخانه نمک رسیدند. دشمن تا روز سوم عملیات غافلگیر بود و نیروهای عراقی هنوز در منطقه مستقر نشده بودند و آن هایی نیز که آمده بودند آشنایی نداشتند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق اولین نیروهایی هستند که به عنوان خط شکن وارد منطقه می شوند تا ایرانی ها را به عقب برانند.

محسن رضایی دستور می دهد که همه باید با این گارد مقابله کنند و اگر لشکر گارد منهدم شود بقیه نیروهایی که وارد منطقه می شوند کُپ خواهند کرد. باید قبل از اینکه اینها بیایند و سازمان بگیرند خرد خرد اینها را خورد.

در حالی که نیروهای لشکر گارد مشغول استراحت بودند تا صبح روز بعد سرحال و قبراق به مواضع رزمندگان اسلام حمله کنند، ساعت یک شب حمله جبهه خودی از سه محور آغاز شد. این حمله آن چنان غیرمنتظره بود که امکان کوچک ترین واکنشی از آن ها سلب شد.

نیروهای گارد مجبور به عقب نشینی شدند و دستور داده شد به مواضع ایرانی ها حمله شیمایی شود اما به اشتباه این بمب ها به نیروهای خودشان اصابت کرد و نیروهای عراقی وحشت زده درخواست کمک می کردند. این سمت نیز آتش توپخانه ایران بر سر این ها بود.

پس از 16 ساعت درگیری تعداد اندکی از نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق توانستند عقب نشینی کنند و باقی کشته شدند. این شکست بازتاب بسیاری زیادی در رسانه های خارجی داشت.(دفاع پرس)

اخبار