گام‌های دانشگاه شهید چمران در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

گام‌های دانشگاه شهید چمران در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اقدامات این دانشگاه در راستای کارآفرین‌شدن و حرکت در مسیر نسل سوم دانشگاه‌ها را تبیین کرد.

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، در خصوص اقدامات دانشگاه شهید چمران اهواز در راستای حرکت به سمت نسل سوم دانشگاه‌ها و کارآفرینی، اظهار کرد: از برنامه‌های مهم دانشگاه، هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت کاربردی شدن و رفع نیازهای جامعه است.

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد از تحقیقات دانشگاه از طریق پایان‌نامه‌ها انجام می‌پذیرد، افزود: از برنامه‌هایی که دانشگاه با همکاری وزارت علوم پیگیری می‌کند، این است که سازوکاری پیاده شود تا دانشجویان پایان‌نامه‌های نظری کمتری داشته باشند و به سمت رفع نیازهای سازمان‌های صنعتی حرکت کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این کار از لحاظ قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در قوانین و آیین‌نامه‌ها باید طوری دیده شود که تنها به صورت یک سیاست تشویقی نباشد، بلکه بخشی از ظرفیت پایان‌نامه‌ها به این سمت برود و دانشگاه، دانشجو و استاد الزام داشته باشند که پایان‌نامه را به صورت تقاضامحور و کاربردی انتخاب کنند.

حاجی‌دولو عنوان کرد: فراهم‌سازی مقدمات این کار از طریق مذاکرات و همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌ها و کسب اجازه از آن‌ها، از کارهایی است که باید در این راستا انجام شود تا دانشجویان و اساتید وارد سازمان‌ها شده و نیازهای آن‌ها را شناسایی و پایان‌نامه خود را انتخاب کنند. این اقدام بسیار مهمی است که آیین‌نامه مربوط به آن با همکاری وزارت علوم در حال تهیه است تا به طور رسمی اعلام شود.

وی افزود: از سیاست‌های تشویقی دیگری که در دانشگاه اجرا شده، اختصاص امتیاز و گرنت بیشتر به پایان‌نامه‌های کاربردی است، چراکه پایان‌نامه‌های تقاضامحور تلاش بیشتری می‌طلبند و به دلیل لزوم همکاری با سازمان و صنعت، زمان بیشتری برای حصول نتیجه نیاز دارند. در آیین‌نامه مربوطه نیز پیش‌بینی شده که این پایان‌نامه‌ها وقت بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: بخش دیگر فعالیت‌های دانشگاه در راستای کارآفرینی، راه‌اندازی مرکز نوآوری و خلاقیت در دانشگاه است که مقدمات آن در حال انجام است و برنامه فعالیت آن تدوین شده است؛ اکنون این مرکز در حال تصویب در شوراهای رسمی دانشگاه است و پس از تصدیق این برنامه در دانشگاه، به وزارت علوم ارسال خواهد شد.

حاجی‌دولو با بیان اینکه این مرکز در 2 بخش برای دانشگاه و سازمان‌ها فعالیت می‌کند، ادامه داد: از وظایف مهم این مرکز، فرهنگ‌سازی و تشویق دانشجویان به ایده‌سازی و استفاده از یافته‌های علمی خودشان است تا در حین تحصیل ایده‌آفرینی، مهارت‌آموزی و کارآفرینی داشته باشند و برای این کار در انتظار فارغ‌التحصیلی نباشند.

وی عنوان کرد: بخش دیگر فعالیت این مرکز به سازمان‌ها و شرکت‌ها برمی‌گردد که کارشناسان را تشویق می‌کند تا برای حل مشکلات محل کار خود ایده‌پردازی کنند؛ همچنین از این ایده‌ها حمایت می‌کند تا عملیاتی شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تأسیس کلینیک صنعت نفت این دانشگاه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: این کلینیک، زمستان سال گذشته به مدت 6 ماه به‌صورت آزمایشی آغاز به کرد. حضور اساتید و استقبال آن‌ها از این کلینیک مثبت و مفید بود اما انتظاری که ما برای ارائه مشکلات و نیازهای صنعت به اساتید داشتیم، آن‌گونه که باید برآورده نشد و اکنون در حال بررسی علل و عوامل عدم ارائه این مشکلات هستیم.

حاجی‌دولو افزود: در صورتی که این جمع‌بندی به نتیجه برسد و دریابیم که این مشکلات قابل حل هستند، این کلینیک به‌طور مجدد راه‌اندازی خواهد شد. در این کلینیک حدود 30 نفر از اساتید مطابق زمان‌بندی حاضر می‌شدند و در طی این مدت حدود هشت جلسه تخصصی با حضور متخصصان مختلف دانشگاه در زمینه‌های شیمی، خوردگی فلزات، برق، مکانیک، کامپیوتر و … با کارشناسان مربوطه در مناطق نفت‌خیز برگزار شد؛ برگزاری سه سمینار تخصصی نیز ماحصل فعالیت این کلینیک بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه تلاش می‌کند که نیروی فکری علمی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در استان باشد، گفت: سازمان‌ها نیز باید عزم و اراده داشته باشند تا این همکاری شکل بگیرد؛ چراکه باشکل‌گیری این همکاری است که حل مشکلات می‌تواند به نتیجه برسد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار