گسترش رشته‌های مهارت‌محور در مراکز علمی‌کاربردی خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

گسترش رشته‌های مهارت‌محور در مراکز علمی‌کاربردی خوزستان

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه سهم دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی از دانشجویان کشور حدود ۲۰ درصد است اما در برنامه ششم توسعه قرار است این سهم به ۳۰ درصد افزایش یابد، گفت: مراکز علمی کاربردی باید به صورت مأموریت‌گرا رشته‌های خود را اصلاح کنند.

دکتر مسعود خداپناه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه سهم دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی از دانشجویان کشور حدود ۲۰ درصد بوده که قرار است این سهم در برنامه ششم به ۳۰ درصد افزایش یابد و دانشگاه علمی‌کاربردی تنها دانشگاهی است که سهم دانشجویی آن قرار است افزایش یابد.

وی افزود: مراکز علمی کاربردی باید به صورت مأموریت‌گرا رشته‌های خود را اصلاح کنند؛ به این مفهوم که برخی رشته‌های قدیمی حذف و رشته‌های جدیدی متناسب با حوزه تخصصی مزیت دانشگاه ایجاد می‌شوند که نیروی مورد نیاز برای آن حیطه را تربیت کنند؛ به طور مثال رشته‌های مراکز نفت، امور مالیاتی و … باید مخصوص همین حوزه باشند، به همین دلیل رشته‌های جدیدی که به دانشگاه افزوده شده، کاملاً مأموریت‌گرا هستند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان با بیان اینکه به‌دنبال اصلاح تقویم آموزشی هستیم،خاطرنشان کرد: این اصلاحات باید به گونه‌ای باشد که زمان آغاز و پایان ترم و زمان پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی‌کاربردی با دیگر دانشگاه‌های کشور منطبق شود. اصلاح این تقویم اثرات کیفی بسیار مناسبی بر دانشجویان، مراکز و مدرسان خواهد داشت.

خداپناه افزود: در بحث مدرسان نیز حدود ۲ سال بود که پذیرش مدرسان جدید متوقف شده بود؛ از پایان سال ۹۵ سامانه جذب باز شد و بهار امسال مصاحبه‌های جذب مدرسان آغاز شد. همچنین برخی دوره‌های آموشی برای این مدرسان در نظر گرفته‌شده که پیش‌بینی می‌کنیم از مردادماه آغاز شوند. باید امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای دانشجویان فراهم کنیم. مراکز علمی‌کاربردی باید امکانات و زیرساخت‌های لازم برای دروسی مانند مهارت‌ورزی و کاربینی را بیش از پیش فراهم کنند.

وی تصریح کرد: برخی بخش‌های دانشگاه مانند بخش‌های پژوهشی، دانشجویی، انجمن‌های علمی یا فرهنگی فعالیت زیادی نداشتند که توضیحات لازم به این بخش‌ها ارائه و تاکید شد دانشگاه حتماً در بخش‌های پژوهشی، فعالیت‌های فوق‌برنامه و ورزشی، برگزاری کارگاه‌های علم‌افزایی و … فعالیت مناسبی داشته باشد و با مشارکت این بخش‌ها، توانمندی فارغ‌التحصیلان دانشگاه را افزایش دهد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان افزود: برای پذیرش مهرماه، ۷۱.۵ درصد از رشته‌های مورد درخواست در مراکز علمی‌کاربردی استان از سوی شورای گسترش تأییدیه دریافت کردند که خوزستان بیشترین درصد موافقت را در سطح کشور داشته است. با گسترش رشته‌های مهارت‌محور امیدواریم بتوانیم سهمی در توسعه مهارت و کارآفرینی، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در استان داشته باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار