گلایه آموزش و پرورش از وزارت کار/ دست به عصا راه می‌رویم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

گلایه آموزش و پرورش از وزارت کار/ دست به عصا راه می‌رویم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از وزارت کار و بخش‌های دیگر صنعت گلایه کرد و گفت: ۱۰ سال از آخرین زمان انتشار استانداردهای کار ما گذشته است. در سال‌های اخیر چند بار مکاتبه با وزارت کار و بخش‌های دیگر صنعت داشتیم تا استانداردها را به‌روز کنند اما جوابی نگرفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال کتب شاخه فنی و حرفه‌ای جدیدالتالیف هستند، اظهار کرد: رویکرد ما در کتب فنی‌ و حرفه‌ای، مهارت‌محوری و پاسخگویی به نیازهای اشتغال جامعه است.

وی افزود: نگاه جدی به مقوله اشتغال و اقتصاد مقاومتی داریم به طوری که فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی ما بتوانند جوابگوی نیازهای بازار کار باشند و آمادگی اشتغال را داشته باشند. حتی در افق‌های دور صادرات نیروی کار را پیش بینی کردیم و برای تحقق آن باید استانداردهای آموزشی را با استانداردهای جهانی کار منطبق کنیم. اگر قرار باشد نیروی کار ما به کشورهای منطقه صادر شود و بتوانند از عهده کار در جای دیگری هم بر بیاید باید دستگاه‌های متولی کار و اشتغال هم،پای کار بیایند و به ارتقای استانداردهای کار کمک کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز نیازهای بازار کار در جامعه ما مشخص نیست،اظهار کرد: گله‌مندی ما این است که هیچ کس آینده مشاغل را برای ما تصویر نمی‌کند که بدانیم در ۱۰ سال آینده چه مشاغلی و با چه نیازهایی مورد احتیاج جامعه است و معمولا دست به عصا راه می‌رویم.

محمدیان افزود: هرچند دروس به نحوی طراحی شده‌اند که دانش‌آموز ما از پایه مهارتی برخوردار باشد و اگر تغییراتی در بازار کار ایجاد شد فارغ التحصیلان با گذراندن یک دوره مهارتی به‌روزآور شوند اما انتظار داریم از فرآیندهای اشتغال در جامعه مطلع باشیم و استانداردهای جدید مشاغل را تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مشاغل و مهارت‌ها دستخوش تغییر شده‌اند، گفت: به عنوان مثال در گذشته رشته مکانیک را داشتیم اما امروز به دلیل تغییرات صنعت خودرو، رشته «مکاترونیک» که تلفیقی از مکانیک، الکترونیک و برق است، ایجاد شده است زیرا دیگر در مجموعه ایران خودرو یک مکانیک قدیمی نمی‌تواند کار کند و باید حتما از آموزش‌های نوین برخوردار شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: انتظار داریم بنگاه‌های اقتصادی، بخش صنعت و وزارت کار بتوانند آینده مشاغل را برای ما تصویر کنند تا استانداردهای آموزشی جدید را تدوین کنیم. این یک حلقه مفقوده است و ما دچار کمبود در این زمینه هستیم و حتما باید در توسعه و برنامه‌ریزی رشته‌ها با احتیاط پیش برویم.

محمدیان با بیان اینکه مردم باید بدانند ۱۰ سال از آخرین زمان انتشار استانداردهای کار ما گذشته است، گفت: استانداردهای کار فعلی تحت عنوان «مجموعه هشتم» در اختیار ماست و در سال‌های اخیر چند بار مکاتبه با وزارت کار و بخش‌های دیگر صنعت داشتیم تا استانداردها را به‌روزآوری کنند اما جوابی نگرفتیم. قرار نیست هزینه و نیروی آماده به کار تربیت کنیم اما وقتی از سیستم بیرون رفتند کارآمدی نداشته باشند. امید است دستگاه‌های متولی کمک کنند و آموزش و پرورش در این میدان تنها نباشد.

وی تاکید کرد: وقتی در نظر داریم ۵۰ درصد دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی هدایت کنیم باید در مسیری پیش برویم که آنان با بصیرت انتخاب رشته کنند و به خانواده‌ها اطمینان بدهیم که بازار کار برای فرزندانشان مهیاست. باید هنرآموزی که سه سال در هنرستان می‌ماند، توانمندی و شایستگی حرفه‌ای در سطح یک، دو و یا سه به دست آورد، به این معنا که حداقل به سطح دو در فنی و حرفه‌ای و به سطح سه در شاخه کاردانش برسد و توانمند شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار