۱۰۰ هزار نفر از شاغلان روستایی بیمه می‌شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۱۹۷ هزار شغل جدید و خالص در راستای طرح اشتغال روستایی ایجاد شده است، گفت: تا پایان سال ۱۰۰ هزار نفر از شاغلان مناطق روستایی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

عیسی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از پایان سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان اقتصادی مناطق روستایی و عشایری درنظر گرفته شده و ۱۲۲ هزار واحد کسب و کار از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

وی هدفگذاری و تعهد ایجاد شغل در ازای تسهیلات پرداختی در این طرح را ۲۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۹۷ هزار شغل جدید و خالص در راستای طرح اشتغال روستایی ایجاد شده و طی سالهای ۱۳۹۷ و  ۱۳۹۸ سهم اشتغال روستاها افزایش و نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است.

دستیابی به اشتغال فراگیر هدف طرح اشتغال روستایی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار مهمترین هدف ایجاد اشتغال در طرح اشتغال روستایی را دستیابی به رشد اشتغال فراگیر عنوان کرد و گفت: جهت‌گیری ما در برنامه اشتغال روستایی و عشایری به سمت اولویتهای هر استان است به این نحو که در این طرح اولویت‌های هر استان را مشخص و  رسته‌هایی که زمینه ایجاد شغل داشتند را شناسایی کردیم. این رسته‌ها شامل صنایع دستی،  اصلاح نژاد دام، فرآوری محصولات کشاورزی و مواد معدنی، آی تی و خدمات است.

منصوری تصریح کرد: برای ایجاد شغل می‌توان یک کارخانه تاسیس کرد و هزار شغل به وجود آورد ولی در قالب طرح اشتغال روستایی و عشایری به دنبال ایجاد یک جریان اشتغال فراگیر همراه با رشد در گسترده جغرافیایی هستیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار تصریح کرد: در جریان برنامه اشتغال روستایی و عشایری ایجاد مشاغل پایدار را دنبال می‌کنیم. یکی از شاخصهای دستیابی به اشتغال پایدار، بهره مندی از پوشش بیمه‌ای است و درصدد هستیم تا کسانی را که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، در قالب بیمه تامین اجتماعی یا بیمه روستاییان تحت پوشش قرار بدهیم.

بهره‌مندی شاغلان طرح اشتغال روستایی از مزایای بیمه

به گفته وی سال گذشته، بیش از ۷۰ درصد افراد شاغل در طرح اشتغال روستایی فاقد پوشش بیمه‌ای بودند که بر این اساس مقرر شد تا در قالب ایجاد یک نظام بیمه‌ای،  افرادی که در گذشته شاغل شدند و همچنین شاغلان جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

منصوری در پایان با بیان اینکه برنامه ملی توسعه اقتصاد و اشتغال روستایی به زودی رونمایی می‌شود، اظهار کرد:در قالب اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری ۳۱ رسته کسب و کار مشخص شده که این رسته‌ها به ایجاد اشتغال پایدار منجر خواهد شد. ما امیدواریم تا پایان امسال ۱۰۰ هزار نفر در قالب اجرای برنامه اشتغال روستایی از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. به گفته کارشناسان، اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی برای جوانان جویای کار و حل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود. بر اساس آمارها تا بهمن ماه امسال بیش از ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات از طرف بانکهای عامل بهطرح اشتغال روستایی تخصیص داده شده که از این میزان ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار