۱۰ جمله‌ای که نباید در یک مصاحبه شغلی بگویید!

دسته ها: مطالب آموزشی

برخی از افراد جویای کار اغلب در مصاحبه‌های شغلی خود، بدون فکر صحبت‌هایی می‌کنند که می‌تواند آینده شغلی و فرصتی که در اختیار دارند را به کلی از بین ببرد. آمادگی، آگاهی و بالا بردن اطلاعات در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی استرس افراد را کاهش داده و آن‌ها را برای مذاکره با فرد مصاحبه‌کننده آماده نماید.

اگر پس از گذراندن تونل پرپیچ و خم استخدام به انتهای راه رسیده‌اید و حالا هم یک پیشنهاد کاری دارید که بعید می‌دانید آن را بپذیرید، عصبانی و ناراحت نشوید و بد و بیراه نگویید. شانس در خانه‌تان را می‌زند مواظب باشید به خطا نروید. اگر سر و کارتان با فرد بی اخلاقی افتاده که به چشمان شما زل زده‌ و می‌گوید” بله، ما به افراد شایسته سه میلیون تومان دستمزد پرداخت می‌کنیم ” و بعد به شما بابت همین شغل یک میلیون تومان پیشنهاد می‌کند و می‌گوید” یا قبول می‌کنید یا به سلامت”. اینکه از خیر این پیشنهاد کاری بگذرید یا نه تصمیم با خودتان است اما در بقیه موارد مراقب باشید که اشتباه نکنید.

چگونه در مورد حقوق خود مذاکره کنیم

شما برای افراد بی‌اخلاق وقت ندارید، پس مذاکره با مدیری که می‌گوید” می‌دانم که ما در مورد حقوق فلان تومانی با هم صحبت کرده بودیم اما من قدرت پرداخت چنین مبلغی را ندارم اما می‌توانم به جای آن این شغل را که دستمزد پایین‌تری دارد به شما پیشنهاد می‌کنم.” هیچ فایده‌ای ندارد. این فرد باید قبل از آن که شما وارد فرایند مصاحبه شوید فکرش را می‌کرد و این مطلب را به شما می‌گفت.

اکثر اوقات مدیران قصد انجام چنین کاری را با شما ندارد، اما ممکن است خواسته‌ها و توقعات شما از سوی مدیر آن شرکت به خوبی درک نشده باشد. مثلا این که با مدیر استخدام کننده آن شرکت تلفنی تماس گرفته باشید و به او گفته باشید که در صورت افزایش حقوق آن شغل را قبول خواهید کرد. شما می‌گویید که چقدر از شروع شغل جدید خود هیجان زده خواهید شد اگر بتوانید به همراه رئیس آینده‌تان راهی را پیدا کنید که این کمی حقوق به نوعی جبران شود و نیازهای شما هم برطرف گردد. هنگامی که مشغول مذاکره با مدیر آینده خود هستید مراقب چند نکته باشید.

شاید این پایین بودن دستمزد را نوعی توهین تلقی می‌کنید؛ اما همین شوک می‌تواند برای شما با ارزش باشد و بار آموزشی برای شما به همراه داشته باشد. خود را ناراحت این موضوع نکنید، چون اگر ناراحت و مضطرب شوید؛ دیگر باید به کلی دور این فرصت شغلی را خط بکشید. اگر برای قبول کردن آن شغل شرط و شروط‌هایی دارید پس راجع به آن با مدیر خود صحبت کنید؛ فقط مراقب باشید این 10 چیز را نگویید:

1- از این پیشنهاد خیلی غافلگیر شدم

شما نمی‌توانید به دو دلیل این جمله را بگویید. دلیل اول این که شما آن توقعاتی که از دستمزد خود دارید را بدست نخواهید آورد و حتی ممکن است این موقعیت کاری را هم از دست بدهید. دلیل دومی که نمی‌توانید بگویید که از پایین بودن دستمزد بسیار غافلگیر شدم، این است که با گفتن این جمله، باعث می‌شوید این مذاکره شکل شخصی به خود بگیرد، در حالی که این یک مذاکره کاری است. کسی که دستمزد کمی را به شما پیشنهاد می‌کند؛ هرگز قصد توهین و یا خرد کردن شخصیت شما را ندارد.

2- حقوق شما برای کسی مثل من با این تجربه خیلی پایین است

چگونه انتظار دارید مدیری را که به آن توهین کرده‌اید به شما کمک کند؟ او این کار را نخواهد کرد. چه این فرد از بازار کار باخبر باشد و چه نباشد، در طول مصاحبه دلیلی ندارد به آن مدیر بفهمانید که چه کاری درست است، پس کارفرمای شرکت را به خاطر این که از حقوق و دستمزدها با خبر نیست؛ سرزنش نکنید. فقط به دنبال پیدا کردن راهی باشید تا فاصله بین پیشنهادی که دریافت کرده‌اید و پیشنهادی که قرار است امضاء کنید، را به نوعی جبران نمایید.

3- فقط بگذارید این معامله سر بگیرد؛ حتماً از استخدام من راضی و خوشحال خواهید بود

از این حرف‌ها نزنید. آن‌ها به شما پیشنهاد شغل داده‌اند. درخواست حقوق بیشتر اصلاً بهتر از درخواست کار نیست. به جای آن که از خودتان تعریف کنید، بیشتر در مورد زحمت و تلاشی بگویید که برای پیوستن به این سازمان تحمل کرده‌اید . مطمئن باشید اگر مدیر استخدام کننده شما با عصبانیت به سراغ معاون شرکت برود و برای شما در خواست حقوق بیشتر نماید، خودستایی شما به این مکالمه هیچ کمکی نخواهد کرد.

4- من واقعاً کارمند سخت‌کوشی هستم، من کار دو نفر را انجام می‌دهم

این جمله اصلاً کارساز نیست. قدرت شما در هر مذاکره‌ای توانایی‌ شما در درگیر نشدن در موقعیت‌های دشوار است. وقتی کاری را با حقوق بالا درخواست می‌کنید یعنی این که همچنان در حال التماس کردن هستید و این استراتژی استراتژی خوبی برای مذاکره نیست.

5- این حقوقی که به من پیشنهاد می‌کنید؛ چند سال پیش می‌گرفتم

این گناه کارفرما نیست. اگر فکر می‌کنید که آن‌ها آدم‌های خسیسی هستند پس وارد مذاکره نشوید. اما اگر قصد دارید مذاکره کنید، در مورد دشوای‌های کار و ارزش کار خود بگویید. درآمدی که چند سال پیش می‌گرفتید، اصلاً ارتباطی به این موضوع ندارد.

6- اگر حقوقی را که من می‌خواهم به من بدهید، گزینه‌های بیشتری را به شما پیشنهاد می‌کنم؛ مثل کار در آخر هفته‌ها یا گرفتن پروژه‌های بیشتر

این یک استراتژی وحشتناک است. یک کارمند تمام وقت باید فرض را بر این بگذارد که هروقت به دنبال کار تمام وقت است باید بهترین وضعیت خود را ارائه دهد. به عنوان یک کارمند نباید نسخه استاندارد و نسخه پریمیوم داشته باشید. وقتی در مورد کارهایی فراتر از موقعیتی که به شما پیشنهاد داده شده صحبت می‌کنید تا با این کار افزایش حقوق خود را توجیه نمایید، در واقع فقط ارزش خود را تخریب می‌کنید.

7- من می‌توانم از مستمری یا زمان تعطیلاتم دست بکشم تا تفاوت بین پیشنهاد شما و حداقل دستمز خود را از بین ببرم

هرگز به این فکر نکنید که از مستمری یا تعطیلات خود صرف‌نظر کنید، به خصوص مستمری پزشکی. شما شایسته گرفتن یک حقوق عادلانه هستید؛ بدون آن که مجبور باشید زمان استراحت و مزایای کارمندی خود را قربانی نمایید.

8- شما حقوقی را که من به دنبالش هستم بدهید، بعد هر 6 ماه یکبار کارم را بررسی کنید اگر از عملکرد من راضی نبودید، اخراجم کنید

اگر آن‌ها کار کردن شما را دوست نداشته باشند، شما را اخراج می‌کنند، چه پیشنهاد شما را قبول کنند و چه نکنند، پس این پیشنهاد شما هیچ ارزشی ندارد.

9- با این حقوقی که شما به من می‌دهید حتی نمی‌توانم صورت حساب‌هایم را پرداخت کنم

به جای این جمله بگویید:”خیلی دوست دارم این شغل را قبول کنم و اگر بتوانیم این اختلافی که بین پیشنهاد شما و حقوق درخواستی من هست را به گونه‌ای از بین ببریم، کار تمام است.”

10- اگر نمی‌توانید پیشنهاد دستمزدتان را افزایش دهید بهتراست اصلاً وارد مذاکره نشویم

به جای استفاده از دیدگاه‌های منفی دیدگاه‌های مثبت را امتحان کنید: ” از این که قرار است همراه شما بر روی پروژه‌ها کار کنم بسیار هیجان‌زده هستم. بیایید با هم به دنبال راهی باشیم که من بتوانم نامه پیشنهاد کار شما را امضاء کنم و همکاریمان را آغاز کنیم.”

مطالب آموزشی