۱۰ روش برای داشتن یک روز کاری خوب

دسته ها: اخبار

افرادی که در محل کارشان بسیار سودبخش و موثر هستند معمولا شروع کاری متفاوتی نسبت به دیگران دارند. آنها چند روش بسیار ساده در پیش می‌گیرند که کمک می‌کند از همان ابتدای روز فعال و موثر باشند. در این مطلب به ده مورد از آنها اشاره شده است.

1 ـ 15 دقیقه زودتر

این افراد اهمیت زود سرکار حاضر شدن را بخوبی می‌دانند. آنها به جای این‌که دیر از خانه خارج شوند و با عجله خود را به محل کار برسانند و به خاطر احتمال دیر رسیدن دچار اضطراب فراوان شوند، بموقع خانه را ترک کرده و حتی یک ربع زودتر سرکارشان حاضر می‌شوند. به این ترتیب از همان ابتدای روز، کارشان را با آرامش شروع می‌کنند.

2 ـ نظم و ترتیب

این افراد مشغول به هر کار و حرفه‌ای باشند، بسیار منظم هستند و هرگز شلختگی در آنها مشاهده نمی‌کنید. در حقیقت تمام ابزار کارشان را در مکان‌های مناسب قرار داده و هرگز آنها را با بی‌نظمی در این طرف و آن طرف قرار نمی‌دهند. آنها با مرتب نگه داشتن محل کارشان، هرگز وقت‌شان را برای پیدا کردن وسایل مورد نیاز خود هدر نمی‌دهند.

3 ـ مرور کارهای گذشته

مرور کارهای انجام شده گذشته عمل بسیار خوبی است بویژه اگر از تعطیلات بازگشته باشید. افراد موثر معمولا پیش از شروع روزکاری خود، کارهای انجام شده قبلی‌شان را مرور می‌کنند و به این ترتیب علاوه بر یادآوری کارهای تکمیل شده و گرفتن انرژی مثبت ، خود را برای به اتمام رساندن کارهای باقیمانده آماده می‌کنند.

4 ـ فهرست کارها

این افراد همیشه ابتدای روز یا حتی شب قبل، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهند تهیه می‌کنند و قبل از این‌که آماده کار شوند، آن را از نظر می‌گذرانند. با این روش می‌دانند چه کارهایی باید انجام دهند و کدام یک در اولویت است. همچنین براحتی برنامه و استراتژی مناسبی برای به نتیجه رساندن کارها در نظر می‌گیرند.

5 ـ پرهیز از چندوظیفه‌ای بودن

آنها بیش از سه کار مهم در برنامه کاری روزانه‌شان قرار نمی‌دهند زیرا می‌دانند اگر خود را گرفتار چندین کار کنند هرگز نمی‌توانند آنها را بخوبی به سرانجام برسانند. در حقیقت برای این‌که تمرکز حواس‌شان را از دست ندهند گرفتار چند وظیفه‌ای بودن نمی‌شوند و یک روز موثر کاری را به روزی بی‌فایده و پر استرس تبدیل نمی‌کنند.

6 ـ سوال‌های خوب

آنها برای این‌که بدانند از کارشان چه می‌خواهند و به دنبال چه نتیجه‌ای هستند، از خود سوال‌های خوب و سودمندی می‌پرسند. با این عمل می‌توانند مشکلات مهم موجود را براحتی شناسایی کرده و برای برطرف کردن آنها دست به کار شوند. هرگز وقت‌شان را برای مسائل کم اهمیت هدر نمی‌دهند. در واقع با پرسیدن سوال‌های مفید در خصوص مشکلات، متوجه می‌شوند که باید با کدام مشکل برخورد جدی‌تری داشته باشند.

7 ـ اینترنت

این افراد هرگز دقایق اولیه روز کاری خود را با گشتن در اینترنت شروع نمی‌کنند و حتی ایمیل‌هایشان را هم نمی‌خوانند و فقط زمانی که واقعا مجبور باشند این کار را انجام می‌دهند. آنها می‌دانند با این کار براحتی حواس‌شان به موارد بی‌اهمیت جلب شده و وقت با ارزش‌شان تلف می‌شود.

8 ـ تلفن همراه

تلفن همراه وقت و بی‌وقت مزاحم انجام دادن کارها می‌شود؛ بنابراین افراد موثر و سودبخش برای این‌که انواع و اقسام پیام‌ها، تمرکز حواس‌شان را به هم نریزد، تلفن همراه‌شان را خاموش کرده یا روی حالت بی‌صدا قرار می‌دهند. آنها ساعات اولیه روزشان را معمولا با حداقل تماس‌های تلفنی می‌گذرانند تا بهتر به کارهایشان برسند.

9 ـ تجسم‌سازی

آنها هنگام شروع یک روز کاری، لحظه‌ای چشم‌هایشان را بسته و آن روز را و این‌که چگونه خواهد گذشت، در ذهن مرور کرده و تجسم می‌کنند. آنها مانند ورزشکارهای قهرمانی که پیش از تمرین و رقابت‌های ورزشی‌شان کل فرآیند و موفقیت‌شان را تجسم می‌کنند، با تجسم تصاویر مثبت از موفقیت و به نتیجه رساندن کارها در ذهن‌شان، فعالیت‌های روزانه‌شان را آغاز می‌کنند. وقتی پیش از انجام کاری، آن را ذهنی انجام دهید، تمام وجود و حتی ضمیر ناخودآگاه‌تان برای تکمیل‌کردن آن کار آماده می‌شود. به این ترتیب کارهایتان به سهولت انجام می‌شوند.

10 ـ حرکات کششی

این افراد اگر قرار است تمام روز را در مقابل یک رایانه بنشینند یا پشت میز کارشان باشند، می‌دانند بدون ورزش در درازمدت دچار مشکلات جسمی و به دنبال آن روحی می‌شوند؛ بنابراین برای مقابله با این وضع پیش از شروع کار ـ حتی در حد 15 دقیقه حرکات کششی سبک ـ حتما ورزش می‌کنند.

lifehack / مترجم: نادیا زکالوند

اخبار