۱۰ شغل مناسب برای مضطرب‌ها

دسته ها: مطالب آموزشی

افرادی که قربانی اضطراب هستند در زندگی اجتماعی خود دچار اختلال می‌شوند و در استفاده از فرصت‌های تحصیلی و کاری با مشکل مواجه‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر: اختلال اضطراب، بیماری روانی شایعی است که منجر به احساس ترس و نگرانی شدید در فرد می‌شود.

افرادی که قربانی اضطراب هستند در زندگی اجتماعی خود دچار اختلال می‌شوند و در استفاده از فرصت‌های تحصیلی و کاری با مشکل مواجه‌اند. برخی محرک‌های خاص که کنترل آن‌ها دشوار است می‌توانند علائم اضطراب را تشدید کنند. به همین دلیل کار در برخی از محیط‌ها مانند محیط‌های پرجمعیت معمولاً برای افراد مبتلا به این اختلال دشوار است.

با این حال، برخی از مشاغل هم وجود دارند که نه تنها در جلوگیری از حملات اضطرابی به این افراد کمک می‌کنند بلکه می‌توانند عامل بهبود این اختلال نیز باشند. در ادامه تعدادی از این مشاغل را معرفی کرده‌ایم. شایان ذکر است برای موفقیت در بعضی از این شغل‌ها نیاز به تحصیل در رشته‌ای خاص یا داشتن استعداد، ضروری است.

گل‌فروشی
تحقیقات متعدد تأثیر گل‌ها بر سلامت روان را اثبات کرده‌اند. گفته می‌شود گل‌ها، اضطراب و افسردگی را به میزان قابل توجهی در افراد کاهش می‌دهند. ارتباط انسان‌ها با گل باعث کاهش نگرانی‌ها و استرس و آزاد شدن انرژی مثبت در محیط می‌شود و می‌تواند برای بیماران دچار اختلالات اضطراب مفید باشد. این را هم بدانید که انتخاب گل‌فروشی به عنوان یک شغل به کاهش حملات هراس که یکی از شایع‌ترین اختلالات از گروه اختلالات اضطرابی است، کمک زیادی می‌کند.

برنامه‌نویسی رایانه
به عنوان یک برنامه‌نویس رایانه، شما می‌توانید روی جزئیات متمرکز باشید و از حل مشکلات لذت ببرید. افرادی که به این شغل می‌پردازند بیشتر از مهارت در تعاملات اجتماعی به قدرت تجزیه و تحلیل نیاز دارند و همین باعث می‌شود آرامش بیشتری را در طول روز، تجربه کنند. صحبت کردن با همکاران و انجام پروژه‌هایی که نیاز به تعاملات بیشتری دارند، می‌تواند اضطراب اجتماعی این افراد را به چالش بکشد.

نقاشی
هنر نقاشی یکی از بهترین روش‌های درمانی برای بسیاری از مشکلات روانی شناخته می‌شود. آزاد کردن احساسات روی بوم نقاشی می‌تواند به شما در تخلیه افکارتان کمک کند. برای افرادی که از اضطراب رنج می‌برند، کار کردن به عنوان یک نقاش یا یک معلم نقاشی که به مراتب کمتر از سایر مشاغل، رقابتی و استرس‌زاست، شغل مناسبی است. بوم نقاشی برای این افراد به شنونده‌ای تبدیل می‌شود که آن‌ها افکار خود را به آن منتقل می‌کنند. احساسات عاطفی افراد مبتلا به اختلال اضطراب می‌تواند آن‌ها را به یک هنرمند عالی تبدیل کند.

نویسندگی
درست است که رسیدن به سطح بالایی از نویسندگی سال‌ها طول می‌کشد، اما نویسندگی فقط به نوشتن کتاب محدود نمی‌شود. تولید محتوا برای سایت‌ها و مقاله‌نویسی هم نوعی نویسندگی است. شما می‌توانید گزینه‌های زیادی از مشاغل آزاد را بیابید که مرتبط با این نوع از نویسندگی‌ها هستند. نوشتن می‌تواند در رها سازی احساسات به افرادی که از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند و نمی‌توانند در محیط‌های پرجمعیت و استرس‌زا کار کنند کمک کند و درعین حال برای آن‌ها نوعی کسب درآمد نیز باشد.

مربیگری بدن‌سازی
ورزش یکی از عمده‌ترین راه‌های رهایی از اضطراب و تنش درونی است، زیرا باعث آزاد شدن مواد شیمیایی بیولوژیکی مانند دوپامین در بدن می‌شود که مسئولیت خلق و خوی ما را بر عهده دارند. پرداختن به شغل مربیگری تناسب اندام یا ورزش‌هایی که نیاز به تمرکز بالایی دارد علاوه بر این‌که می‌تواند منبع خوبی برای کسب درآمد باشد، بر بهبود اضطراب شما تأثیرات فوق‌العاده‌ای دارد.

آشپزی
هنگامی که فردی اضطراب دارد، سعی می‌کند ذهن خود را با پرداختن به یک کار از موضوعات اضطراب‌آور منحرف کند. آشپزی یک گزینه عالی برای منحرف کردن ذهن است که می‌تواند درمانی برای حالت روحی شما باشد. تمام مراحل پخت و پز، فعالیت‌هایی روان‌پاک ساز هستند و مرحله نهایی که احساس موفقیت از ایجاد یک محصول است به ایجاد حال خوب در شما کمک می‌کند. حالا تصور کنید به عنوان یک حرفه دائمی در طول زندگی‌تان به این کار بپردازید و درآمد هم کسب کنید.

آرایشگری
آرایشگری نیز نوعی هنر محسوب می‌شود. یک آرایشگر خلاقیت درونی خود را به کار می‌گیرد و آن را در شکل‌های مختلف آزمایش می‌کند. افراد دچار اضطراب با پرداختن به این حرفه می‌توانند ضمن ارائه خدمات، احساسات خود را هم تخلیه کنند. صرف زمان برای یادگیری و تمرین این حرفه می‌تواند به کاهش حملات هراس کمک کند. از آن جایی که مواجهه با ترس‌ها یک راه مؤثر برای متعادل کردن افکار است، تعامل با مشتریان، اضطراب اجتماعی این افراد را نیز به چالش می‌کشد.

کتابداری
افرادی که از اضطراب رنج می‌برند، به صداهای بلند و محیط‌های پر سر و صدا حساس هستند. آن‌ها معمولاً از حضور در محله‌ای بزرگ و پر سر و صدا خودداری می‌کنند. کتابداری یک شغل تقریباً رویایی برای چنین افرادی است. بودن در محیطی پر از کتاب و سکوت به خودی خود آرامش‌بخش است و احتمال بروز حملات هراس را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. کتاب‌ها می‌توانند بهترین دوستان افراد مضطرب باشند.

عکاسی
عکاسی فقط یک شغل نیست بلکه یک سرگرمی و یک نوع هنر است. همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، پرداختن به رشته‌های هنری راهی عالی برای رهایی از اضطراب و ترس است.

مشاوره
شاید در نگاه اول مشاوره یا درمانگری، شغل خوبی برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی به نظر نرسد، اما قرار گرفتن در موقعیتی برای کمک به مشکلات روحی دیگران می‌تواند یک شغل ایده‌آل برای این افراد باشد. شما می‌توانید تجربیات مراجعان‌تان را درک کنید، شنونده خوبی برای آن‌ها باشید و از شیوه‌های ارتباطی که برای مبتلایان به اضطراب اجتماعی تهدیدآمیز نباشد، استفاده کنید.

مطالب آموزشی