۱۰ مورد از علائم سرطان که اکثر افراد به آنها بی توجه هستند

دسته ها: اخبار

متخصصین معتقدند اگر بیماری سرطان در مراحل اولیه مورد شناسایی قرار بگیرد، احتمال درمان آن افزایش می‌یابد. با این حال، بیشتر افراد یا از نشانه‌های سرطان اطلاع ندارند یا این نشانه‌ها را نادیده می‌گیرند.

قبل از این که سرفه مداوم خود را به بخشی از فصل آنفولانزا نسبت دهید، بهتر است از پزشک خود بخواهید شما را مجدداً معاینه کند. طبق یک تحقیق جدید که توسط Cancer Research U.K صورت گرفته، بیش از نیمی از افراد بالغ، علائم هشداری را داشته‌اند که ممکن است نشانه سرطان باشد. با این حال، تنها ۲ درصد این افراد فکر می‌کنند که این نشانه‌ها ممکن است در اثر سرطان به وجود آمده باشد.

محققان پرسشنامه‌هایی به حدود ۵۰۰۰ شهروند بریتانیایی فرستادند. این افراد زنان و مردانی بودند که به یک پزشک متخصص مراجعه کرده بودند. تنها ۱۸۰۰ نفر این پرسشنامه‌ها را پر کردند که ۵ پرسشنامه به دلیل این که فرد پاسخگو به سرطان مبتلا شده بود، حذف گردید.

محققان از این افراد سؤال کردند که آیا طی ۳ ماه اخیر، نشانه‌های مختلفی تجربه کرده‌اند، نشانه‌هایی از سرفه مداوم و کاهش وزن شدید گرفته تا کمبود انرژی. از افرادی که نشانه‌هایی را تجربه کرده بودند، خواسته شد تا نظر خود را در مورد علت آن نشانه بنویسند.

یکی از محققان می‌گوید: «علت را دقیقاً نمی‌دانسیم؛ اما به نظر می‌رسد تفاوت زیادی میان اطلاعات افراد و آنچه در مورد خودشان فکر می‌کنند، وجود دارد. در نتیجه اگرچه اطلاعات افراد در مورد بسیاری از این نشانه‌ها و علائم بسیار زیاد بود؛ اما افراد کمی علت علائم خود را به سرطان ربط دادند».

در ادامه به ۱۰ نشانه و علامتی می‌پردازیم که محققان به عنوان هشدارهای جدی در نظر می‌گیرند. اگرچه ممکن است این نشانه‌ها علت خاصی نداشته باشند؛ اما محققان معتقدند نکته مهم این است که بدانیم این نشانه‌ها ممکن است نشانه سرطان باشند و از پزشک خود بخواهیم تا نشانه‌ها را بررسی کند.

۱. سرفه مداوم یا گرفتگی صدا

اگرچه سرفه هر چند وقت یک‌بار مسئله مهمی نیست؛ اما صدای گوش‌خراش یا سرفه مداومی که به همراه خون دیده می‌شود، مطمئناً مسئله مهمی است. بیشتر سرفه‌ها نشانه سرطان نیستند؛ اما مطمئناً یک سرفه مداوم باید ارزیابی شود تا ببینید این سرفه در اثر سرطان ریه به وجود آمده یا خیر. احتمالاً پزشک شما یک عکس X-ray یا سی‌تی‌اسکن انجام خواهد داد تا از نظر سرطان مطمئن شود.

۲. تغییر دائمی در عادت‌های روده

زمانی که حرکات روده شما مانند قبل راحت نیستند یا مدفوع شما بزرگ‌تر از حد معمول یا نافرم است، ممکن است نشانه سرطان روده باشد. این تغییرات ممکن است نشانه این باشد که توده‌ای مانع حرکت مدفوع در روده است. افراد به هنگام مشاهده چنین علائمی باید به پزشک مراجعه کنند و یک کولونوسکوپی انجام دهند تا در صورت وجود توده، آن را شناسایی کنند.

۳. تغییر دائمی در عادت‌های مثانه

اگر در ادرار خون دیده شود، ممکن است نشانه سرطان مثانه یا سرطان کلیه باشد؛ اما بیشتر اوقات این موضوع نشانه یک عفونت دستگاه ادراری است. ابتدا وجود عفونت را بررسی کنید و بعد مشکلات دیگر را چک کنید.

۴. درد مداومی که دلیل ندارد

بیشتر دردها نشانه سرطان نیستند؛ اما دردهایی که همیشه وجود دارند، باید بررسی شوند. به عنوان مثال اگر همیشه سردرد دارید، احتمالاً سرطان مغز ندارید؛ اما به هر حال باید بررسی شود. دردهای مداوم در قفسه سینه ممکن است نشانه سرطان ریه باشد. درد در شکم نیز ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد.

۵. تغییر ظاهر خال گوشتی

اگرچه همه خال‌ها نشانه سرطان پوست نیستند؛ اما به وجود آمدن یک خال جدید یا خالی که تغییر کرده، نشانه‌هایی هستند که در صورت مشاهده باید به متخصص پوست مراجعه کنید و احتمال وجود سرطان را بررسی نمایید.

۶. زخمی که خوب نمی‌شود

اگر زخمی دارید که در طول ۳ هفته ترمیم نشده است؛ باید به پزشک مراجعه کنید. معمولاً انتظار داریم که بدن در عرض ۳ هفته زخم را ترمیم کند. اگر این اتفاق نیفتاده حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی شود. این زخم‌ها ممکن است نشانه غده سرطانی لایه بیرونی پوست بدن باشد.

۷. خونریزی غیرمنتظره

خونریزی واژینال به غیر از روزهای عادت ماهیانه زنان، ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد. همچنین خونریزی مقعد ممکن است نشانه سرطان روده باشد.

۸. کاهش وزن بدون علت

افراد بالغ معمولاً به شدت علاقه دارند وزن خود را کم کنند و برای دستیابی به این هدف، تلاش می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات بدون این که کاری انجام دهید، وزن شما کم می‌شود. این امر باعث نگرانی است و ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. یکی از این بیماری‌ها ممکن است وجود یک غده بدخیم یا یک تومور باشد.

۹. توده‌های بدون علت

هر بار توده‌ای در بدنتان به وجود می‌آید که جدید است یا در حال تغییر است، چیزی است که باید حتماً برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید. اگرچه ممکن است این توده یک کیست خوش‌خیم باشد؛ اما ممکن است نوعی سرطان باشد که در بافت زیرین مخفی شده است. وجود توده در بافت سینه، یکی از علائم رایج سرطان سینه است.

۱۰. وجود مشکل دائمی در قورت دادن

این مشکل ممکن است در اثر دو نوع سرطان به وجود آید؛ سرطان گردن و سرطان مری. افرادی که این نشانه‌ها را مشاهده می‌کنند، سعی می‌کنند رژیم غذایی خود را تغییر دهند و غذاهای نرم‌تری بخورند. اغلب این افراد به این موضوع فکر نمی‌کنند که ممکن است مسئله جدی‌تر از این حرف‌ها باشد.

در کل باید بدانید اگر نشانه یا علائمی داشتید که مداوم بودند، باید به پزشک خود مراجعه کرده و نشانه‌ها را بررسی کنید.

اخبار