۱۰ چالش پیش رو دولت برای ایجاد ۱ میلیون شغل در سال ۹۸

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۱۰ چالش پیش رو دولت برای ایجاد ۱ میلیون شغل در سال ۹۸

ارزیابی روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی نشان دهنده مشکلاتی در این مسیر بوده است اما با توجه به اینکه اجرای تبصره ۱۸ و ایجاد یک میلیون و ۹۰هزار شغل برنامه اصلی دولت است،چالش هایی در این مسیر وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آیین‌نامه اجرایی تسهیلات 25هزار میلیارد تومانی اشتغال در سال 98 ابلاغ شد که براساس آن 16 وزارتخانه، دستگاه اجرایی و نهاد مکلف به اجرای برنامه های اشتغالی هستند.

دولت برای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال‌محور در سال جاری، 25هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک‌میلیون و 90 هزار فرصت شغلی در قالب بند الف تبصره 18 قانون بودجه 98 کل کشور پیش‌بینی کرده است. این رقم از محل قانون بودجه 98، تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانک‌ها تأمین خواهد شد.

اما بررسی بیانگر این است که دولت در اجرای برنامه اشتغال روستایی که برداشت 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بود موفق نبوده است و بررسی ها بیانگر این است که میزان اشتغال روستایی در بهار 98 نسبت به بهار 97 به میزان 98هزار نفر کاهش یافته است.

نتایج بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان میدهد با وجود تلاش هایی که در جهت اجرای تبصره «18» انجام شده، اجرای برنامه های تولید و اشتغال موضوع این بند با چالش ها و موانع فراوانی روبه رو بوده است. برخی از این موارد به شرح ذیل است:

عدم ثبات اقتصاد کلان و تحریم های آمریکا،

عدم انسجام مدیریت و وجود متولی مشخص،

گستردگی و پراکندگی برنامه ها،

تنگناهای بودجه ای دولت و عدم تأمین منابع،

عدم تمکین بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به مصوبات شورای پول و اعتبار در مورد حداکثر نرخ سود،

انحراف منابع و ضعف در نظام پایش و نظارت،

عدم توجه دستگاههای اجرایی به ضرورت توجیه پذیری طرح های اشتغالزایی،

تعارض بین کارکرد دستگاههای اجرایی ملی و استانی،

کندی و تأخیر در فرایند اجرای تبصره،

پیچیدگی ناشی از ترکیب سه منبع اعتباری (بودجه، صندوق توسعه ملی و بانک).

چالش های فوق باعث شده است تا کلیت اقدامات اجرایی انجام شده در این خصوص شامل چندین دستورالعمل و تفاهمنامه بین دستگاهی باشد که به عنوان اقدامات اولیه برای اجرای برنامه های اشتغالزایی به حساب می آید و تابع تزریق منابع، شرایط اقتصاد کلان و همکاری و هماهنگی سایر دستگاه هاست .

همچنین با توجه به در دست اجرا بودن قانون اشتغال روستایی ،کاهش 98 هزار نفر از تعداد شاغلان مناطق روستایی در بهار 1398، نیاز به بررسی و تحلیل دارد .

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار