۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

دسته ها: مطالب آموزشی

۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

برای شروع هر شغلی، کارمندان منابع انسانی و مدیران استخدامی رزومه‌هایی دریافت می‌­کنند. از آنجا که آنها برای مصاحبه با همه‌ی افراد وقت یا منابع کافی ندارند، همواره به دنبال روش‌هایی هستند که برای حذف داوطلبین تا حد امکان سریع باشد.

در حقیقت، برخی از آنها پیش از تصمیم‌­گیری در مورد اینکه رزومه را در گروه «بله» یا «خیر» قرار دهند، تنها نگاه کوتاهی به هر یک از آنها می‌­اندازند. بنابراین، لازم است که کاری کنید تا آن چند ثانیه کار خود را بکند.

در اینجا ۱۳ نکته طلایی تهیه‌ی یک رزومه‌ی متمایز را معرفی می‌کنیم.

۱. استفاده‌ی بجا از کلیدواژه‌ها و اصطلاحات رایج صنعت مورد نظر در رزومه‌تان
لیزا رانجل (Lisa Rangel)، مدیر شرکت کاریابی می‌گوید: از لغات و عباراتی مانند «به اتمام رساندن»، «توسعه دادن»، «کنترل یا اداره کردن»، و «کار گروهی» به اندازه‌ای طبیعی در رزومه‌تان استفاده کنید. «اگر رزومه‌ی شما از سیستم فیلترینگ که وجود داشتن یا نداشتن کلمات کلیدی را در رزومه چک می‌کند، به سلامت عبور کند، اما مخاطب بفهمد که صرفا به علت ‘چپاندن واژه‌های کلیدی’ از فیلترینگ شرکت‌شان عبور کرده‌اید،این­طور احساس خواهد کرد که سیستم‌شان را به بازی گرفته‌اید و رزومه‌ی شما را در گروه «خیر» قرار خواهد داد.

۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

ولی استیور رابینز (Stever Robbins)، یک مدیر اجرایی، می­‌گوید استفاده‌ی مناسب از اصطلاحات رایجِ درست هیچ چیز را برای شما تضمین نمی­‌کند. او می‌­گوید: «اگر موقع به‌کارگیری آن کلیدواژه‌ها به اندازه‌ی کافی تمایز نداشته باشید، ممکن است به نقطه‌ی تاریکی در رزومه‌تان برسید.»

به این دلیل است که رعایت ۱۲ مرحله‌ی بعدی مهم است.

۲. رزومه‌ی خود را با شغل مورد نظر هماهنگ کنید
لورا اِسمیت–پرولکس (Laura Smith-Proulx)، نویسنده‌ی رزومه‌ی اجراییِ معتبر و متخصص پروفایل در Linkedln می‌گوید: «رزومه‌تان را با شغل خاصی که برای آن درخواست می‌فرستید هماهنگ کنید. جزئیاتی را وارد کنید که اثبات می‌کنند شما برای این پست خاص خیلی مناسب هستید.» یک روش برای انجام این کار، این است که تمام مهارت‌ها و تجربه‌های خود که به شغل مورد تقاضای‌تان مربوط می‌شوند را در رزومه‌تان بگنجانید.

۳. از یک فرمت جدید و حرفه‌ای استفاده کنید
۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

فرمت رزومه‌ی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که زیبا و مطلوب به نظر برسد ولی بیشتر بر محتوا متمرکز باشد نه بر ظاهر.

۴. اطمینان حاصل کنید که بدون غلط املایی و خوانا باشد
گِرگ فاهرتی (Greg Faherty)، رزومه‌نویس حرفه‌ای مورد تأیید و صاحب شرکت مشاوره برای راهنمایی افراد در نگارش رزومه‌های حرفه‌ای می‌گوید: «نماینده‌های منابع انسانی، اشتباه‌های تایپی و خطاها را نشانه‌ی بارز تنبلی می‌دانند. مطمئن شوید که رزومه‌تان کاملا درست و بدون خطاست و فراموش نکنید که مهم­ترین اطلاعات را در صفحه‌ی اول بیان کنید.»

۵. از تیتر استفاده کنید
۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

همان ابتدای رزومه یک عبارت واضح و آشکار بگنجانید که به طور مناسبی بیان کند که چه کسی هستید، در حالی که پست شغلی خاص را هم در ذهن دارید. آن باهِر (Ann Baehr)، رزومه‌نویس حرفه‌ای و مؤسس شرکت Best Resumes of New York می‌گوید مثل یک بیلبورد با آن برخورد کنید. سرتیتر، عبارتی مربوط به بِرَند است و به صورت مرسوم همه‌ی حروف به کار رفته در آن حروف بزرگ هستند (اگر رزومه به زبان انگلیسی باشد) که بالای صفحه زیر نام و اطلاعات تماس فرد قرار می‌گیرد. برای مثال اگر رزومه خود را برای موقعیت شغلی سرپرست شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنید تیتر زیر را با اندازه فونت نسبتا بزرگ زیر اسم خود قرار دهید.

یاسمن کاظمی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نویسنده خلاق و متخصص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

۶. حرفه‌ای باشید
در مورد شغل­‌ها یا کارفرمایان قبلی خود اطلاعات منفی بیان نکنید. در مورد سرگرمی‌ها، خصلت‌های شخصی یا سیاست بیش از حد صحبت نکنید. خیلی راحت حقایق مربوط به کار خود را بیان کنید.

۷. استانداردها را در نظر بگیرید
۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

اسمیت-پرولکس می‌گوید برای نشان دادن اینکه شما چطور به نتیجه کار می‌افزایید یا چگونه هزینه‌ها را کاهش می‌دهید هیچ راهی بهتر از این نیست که یک‌سری دستاوردهای قابل اندازه‌گیری و قابل لمس خود را ارائه دهید. به علاوه، کارفرماها اغلب فرض می‌کنند که عملکرد گذشته نمایانگر نتایج آینده است.

فاهرتی با عقیده‌ی اسمیت–پرولکس موافق است. او می‌گوید بیشتر رزومه‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند چون همه‌ی چیزی که ارائه می‌دهند توضیحات شغلی است: «نماینده‌ی منابع انسانی، وظایف اصلی مربوط به شغل‌تان را می‌داند. چیزی که می‌خواهد ببیند این است که چطور در کنار کارفرمایان قبلی تفاوتی ایجاد کرده‌اید.»

مارک سندلا (Marc Cendella) در متنی که برای شرکت The Ladders – شرکت کاریابی آنلاین – نوشت می‌گوید شما همیشه باید تعداد جملاتی که در آن‌ها از عدد و رقم صحبت کرده‌اید را بشمارید و تعداد آن‌ها را دو برابر کنید. برای مثال از جملاتی مانند « من مسئول طراحی یک کمپین تبلیغاتی ۴۰۰ میلیون تومانی بوده‌ام » یا « کمپین تبلیغاتی که برای آن شرکت طراحی کردم ۳۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به میزان پیش‌بینی شده داشت »

۸. نیازهای خواننده یا احتیاجات صنعت مورد نظر را در اولویت و در مرکز توجه قرار دهید
باید از چیزی که آنها در مورد داوطلب شدن شما برای این شغل جستجو می‌کنند، مطلع شوید. باهِر توضیح می‌­دهد: «به جای اینکه بعد از تکمیل رزومه‌تان دنبال کار بگردید، عاقلانه است که یک‌سری اطلاعات در مورد نیازمندی‌هایی که موقعیت‌های شغلی متناسب با شما دارند به دست بیاورید، تا درکی از چگونگی به کارگیری اصطلاحاتی که برای بِرَند، تمرکز محتوای رزومه و کلیدواژگان مورد نیاز هستند، داشته باشید.»

۹. رزومه‌تان را طوری تنظیم کنید که انگار دارید یک داستان تعریف می‌کنید
۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

رزومه‌تان باید تجربه‌های حرفه‌ای، دستاوردها، مهارت‌ها و دانش‌تان را در اختیار خواننده قرار دهد. باید نشان دهید که در طی سال‌های فعالیت حرفه‌ای‌تان چگونه پیشرفت کرده‌اید، و چه توانایی‌ها و قابلیت‌هایی می‌توانید با خود به مجموعه بیاورید.

اسمیت-پرولکس می‌گوید: «رزومه‌تان به قدر کافی برای گفتن داستان‌تان طولانی، ولی برای اینکه نگاهی اجمالی به آن انداخته شود به حد کافی کوتاه باشد. کلید اصلی برای این کار این است که رزومه‌تان قابل خواندن بوده و مرتبط با شغل مورد نظرتان باشد.»

۱۰. زیاد از فونت‌ها و رنگ‌های فانتزی استفاده نکنید
رانجل می‌گوید: «در عین اینکه قرار نیست زیاده‌روی کنید، خیلی محتاطانه برای اینکه رزومه‌تان از لحاظ ظاهری تفاوت‌هایی با دریایِ مدارک ارسالیِ سایر افراد داشته باشد، از رنگ استفاده کنید. به عنوان نمونه یک حاشیه‌ی آبیِ سیر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.»

او می‌گوید: «جلوه‌های بصری‌ می‌توانند چشم فرد استخدام‌کننده را به سمت مدرکی که شما ارسال کرده‌اید جلب کنند و آن را در مقابل بسیاری از مدارک سیاه و سفیدی که دریافت کرده‌اند، برجسته سازد. ولی بدانید که استفاده‌ی رنگ در رزومه‌تان در بعضی از فضاهای کاری قابل قبول است.»

۱۱. در صورت نیاز، بیشتر از یک صفحه رزومه بنویسید
۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

از میزان مناسب فضا برای تجربه‌تان استفاده کنید. رانجل می‌گوید: «اگر بیش از ۱۵ سال مشغول به کار بوده‌اید، فکر نکنید که مجبورید اطلاعات مربوط به دستاوردهای­‌تان را کوتاه کنید تا فضای رزومه‌ی یک صفحه‌ای را حفظ کنید. از چیزهایی که نیاز دارید استفاده کنید، ولی در صورت عدم نیاز رزومه را طولانی نکنید.»

۱۲. به رزومه‌تان یک نامه‌ی تکمیلی درخواست کار ضمیمه کنید
عده‌ای از کارشناسان منابع انسانی می‌گویند در صورتی که داوطلبی نامه‌ی معرفی یا همان نامه‌ی تکمیلی (cover letter) ارائه نداده باشد، حتی رزومه را نخواهند خواند. بنابراین، برخلاف اینکه کارفرما خیلی ضمنی می‌گوید که نیازی به نامه‌ی تکمیلی نیست، شما یک نامه بنویسید.

۱۳. رزومه‌ای متمایز بنویسید
در دنیای کاری امروز این امر، اصلی مهم به حساب می‌آید. اگر شبیه بیشتر مردم هستید احتمالا به شغل رویایی‌تان مشغول نیستید. برای اینکه رزومه‌ی شما توسط کارفرما خوانده شود، باید ۱۲ نکته‌ای را در بالا گرفته شد در نظر داشته باشید، حتی باید بدانید برای استخدام شدن به چیزی بیش از آن نیاز دارید.برای مثال اینکه چطور به سؤال‌های دشوار پاسخ بدهید و اینکه چگونه برای مصاحبه‌ی کاری لباس بپوشید.

احتمالا این جوک قدیمی را شندیده‌اید که می‌گوید دو مرد وسط یک جنگل دور آتش نشسته‌اند که ناگهان یک خرس بزرگ پیدایش می‌شود و یکی از آنها شروع می‌کند به پوشیدن کفش‌های ورزشی‌اش. دوستش نگاهی به او می‌کند و می‌گوید: «چرا اینکارو می‌کنی؟ نمی‌تونی از خرس جلو بزنی!» و پاسخ فرد دیگر این است که «کی گفته می‌خوام از خرس جلو بزنم؟»

جلو زدن از خرس
مشکل اینجاست که اکثر این توصیه‌ها به همین راحتی باعث ایجاد تفاوتی عمده نمی‌شوند. نه به این دلیل که نکته‌های نامناسب و نادرستی هستند، بلکه چون در دسترس همه هستند. در نتیجه، همه‌ی رزومه­‌هایی که برای شرکت‌ها، از جمله شرکت من ارسال می‌شود باید حرفه‌ای باشند وگرنه از موانعی که قبل از من وجود دارند عبور نمی‌کنند، خیلی از مصاحبه‌شونده‌ها هم کاملا آماده ظاهر می‌شوند. اینها دلایل خوبی است که تلاش کنید از خرس جلو بزنید. به عنوان نمونه، شرکت من یک‌بار به دنبال استخدام متخصص بازاریابیِ موتورهای جستجو بود. آن زمان رزومه­‌های واجد شرایط زیادی دریافت کردیم، از جمله رزومه‌ی فردی به نام آندرا.

آندرا می­‌دانست باید کاری بیش از یک مصاحبه­‌ی ساده انجام بدهد، بنابراین از نوعی تبلیغات هدفمند فیس‌بوک استفاده کرد و کل کارکنان شرکت ما را هدف گرفت. به عبارت دیگر، هر وقت کارکنان می‌رفتند سراغ فیس‌­بوک، تصویری از وی به همرا توضیح کوتاهی از او دریافت می‌کردند درباره‌ی اینکه چرا باید او را استخدام کنیم. او از ابزار تجاری‌اش برای نشان دادن خود و ایجاد ارتباط با ما استفاده می‌کرد. این بهترین رزومه­‌ای بود که می‌­توانست برای یک موقعیت شغلی در واحد بازاریابی دیجیتال بفرستد.

خارج شدن از مسیر قدیمی
خبر خوبی که می‌توانم به شما بدهم این است که لازم نیست به اندازه­‌ی آندرا باهوش باشید. باید فقط کاری کمی بیشتر از نفر بعدیِ خود انجام دهید. همچنین باور کنید قدم گذاشتن در مسیری خارج از روند معمول و عادی دشوار است.

۱۳ نکته طلایی برای تهیه‌ی یک رزومه‌ متمایز

برای مثال، هر وقت با جوان‌ها صحبت می­‌کنم نکته­‌ای که در ادامه می‌گویم را برای رسیدن به شغلی در شرکت خودم به آنها توصیه می‌کنم:

من تقریبا هر روز ۲۰۰ ایمیلِ کاری و ۱۰۰ ایمیل شخصی دریافت می‌­کنم. اما در طول هفته تنها سه ایمیل به صفحه‌ی لینکدین من ارسال می‌شود. به آنها می‌­گویم اگر کسی به من یا مدیر استعدادیابی شرکت ایمیلی از طریق لینکدین ارسال کند مطمئناً آن را می‌خوانیم. ولی با اینکه این موضوع را به صدها جوان گفته­‌ام، هرگز از این طریق رزومه‌­ای دریافت نکرده‌­ام.

این موضوع هیچ ربطی به هوش و ذکاوت آنها ندارد. تنها دلیلش این است که چنین کاری برای افراد عجیب به نظر می‌رسد. روان‌شناسان این امر را «دلیل‌تراشی» (rationalization) می­‌نامند که یک‌جور مکانیزم دفاعی است که تقریبا به­ طور ناخودآگاه رخ می‌­دهد، چون هیچ‌کدام از ما رد شدن یا شرمنده شدن را دوست نداریم.

به این ترتیب، در جهان اطلاعات‌محور امروز لازم است که گامی فراتر از سنت‌ها بردارید: ریسک کنید. اجازه ندهید که نتیجه‌ای نامطلوب متوقف‌تان کند، در این صورت است که احتمالا به آن جایی می‌رسید که می‌خواسته‌اید.

برگرفته از: businessinsider.com inc.com

مطالب آموزشی