۱۵۰ هزار معلم در آموزش و پرورش کم داریم/مدارس دولتی به سمت خصوصی سازی هل داده می‌شوند

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

۱۵۰ هزار معلم در آموزش و پرورش کم داریم/مدارس دولتی به سمت خصوصی سازی هل داده می‌شوند

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۵۰ هزار معلم از اجرای سیاست های تامین نیروی انسانی جایگزین انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره بررسی تطبیق سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش با رهنمودهای مقام معظم رهبری با اشاره به موضوع نیروی انسانی اظهار کرد: سند تحول بنیادین سال 90 رونمایی شد که قلب آن دانشگاه فرهنگیان است و احیای هرچه بهتر این دانشگاه پیشروی در جهت اجرای سند تحول است و برعکس نادیده گرفتن آن احیای سند ۲۰۳۰ را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اساسنامه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: براساس قوانین بالادستی جذب معلم فقط باید از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باشد اما متاسفانه از ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان سوء استفاده شده است در حالی که قرار بود بر اساس این اساسنامه در رشته هایی خاص که این دو دانشگاه ندارند، دانش آموختگان را بنا بر شرایط اساسنامه جذب کنیم.

حاجی بابایی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: طبق فرمایشات ایشان ماده 28 فقط در موارد اضطرار استفاده شود و روال همیشگی نیست همچنین برمبنای برنامه ششم و سند تحول بنیادین برگزاری آزمون استخدامی و جذب از طریق ماده 28 در واقع هرگونه بکارگیری معلم جز از طریق دانشگاه فرهنگیان تخلف و ممنوع است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: از سال 92 جو عمومی مبنی بر وجود 150 هزار معلم مازاد در کشور ایجاد شد و ادعا می‌شد که استخدام بی رویه داشتیم و آشپز و راننده را معلم کرده اند اما حالا کمبود ۱۵۰ هزار معلم را داریم.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: در زمان وزارت بنده هرساله به طور میانگین ۳۰ هزار بازنشسته داشتیم که طی مدتی پنج ساله ۱۵۰ هزار خروجی را شاهد بودیم و با سیاست های جذب معلم نیروهایی را جایگزین کردیم اما در پنج سال اخیر جایگزین نیرو به درستی انجام نشد.

ضرورت جذب سالیانه ۵۰ هزار دانشجومعلم

رئیس فراکسیون فرهنگیان با اشاره به اینکه اولین سال راه اندازی دانشگاه فرهنگیان۲۳هزار و ۵۰۰ دانشجو جذب شد، بیان کرد: این تعداد جدی برای تامین حدود ۳۰ هزار نیروی خروجی بود و اکنون هم با توجه به اینکه مشکل فضای آموزشی و اعتباری ور آموزش و پرورش نداریم از جذب سالیانه ۵۰ هزار دانشجو حمایت می‌کنیم.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ هزار معلم با مدرک دکتری داریم گفت: می‌توان از این معلمان به عنوان اساتید حق التدریس استفاده کرد بنابراین مشکل استاد و بودجه را می‌توان برای دانشگاه فرهنگیان حل کرد.

وی تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش سالیانه جذب 50 هزار دانشجومعلم نداشته باشد اداره این وزارتخانه تا یکی دو سال آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

جذب ۱۹۰۰ معلم از طریق شرکت‌های خدماتی

وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره اجرای طرح مهرآفرین و به کارگیری نیروهای خدماتی برای حرفه معلمی گفت: طرح مهرآفرین نیروهایی که سال‌ها فعالیت داشتند به خدمت گرفت؛ قبل از ما، اجازه جذب معلم نبود به همین علت شرکت های خدماتی دایر کرده بودند و معلم‌ها از طریق شرکت های خدماتی وارد کلاس های درس می‌شدند.

وی ادامه داد: هزار و ۹۰۰ معلم لیسانس و فوق لیسانس از طریق شرکت‌های خدماتی به کلاس های درس راه یافتند و همین افراد را به عنوان معلم جذب کردیم اما گفتند که نیروهای خدماتی را معلم کردیم در حالی که آنها معلمی بودند.

تراکم کلاس‌های درس ۳۵نفره است

رئیس فراکسیون فرهنگیان درباره تراکم کلاس‌های درس گفت: تعداد دانش آموز به کلاس در سال 91 به 22.5 رسید اما اکنون تراکم به 35 نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس افزایش یافته که به دنبال آن کیفیت تدریس معلم نزول کرده است حتی در اکثر روستاها مدارسی که جمعیت کمتر از ۲۰ نفر داشته‌اند، تعطیل شدند و دانش آموزان باید به روستاهای مجاور بروند.

تقویت دانشگاه فرهنگیان مغایر خصوصی‌سازی است

حاجی بابایی اظهار کرد: اصرار بر خصوصی سازی در آموزش و پرورش از پنج سال گذشته آغاز شده است و مدارس دولتی به سمت خصوصی سازی هل داده می‌شوند حتی چندهزار کلاس را اجاره دادند که مجلس از اجرای آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی حرف اول آموزش و پرورش در پنج سال گذشته بوده است، گفت: تقویت دانشگاه فرهنگیان با خصوصی سازی مغایرت دارد و مقام معظم رهبری در سیاست های کلی به ارتقای آموزش و پرورش تاکید کردند و آن را امری حاکمیتی دانسته اند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره طرح تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در زمستان با اشاره به اینکه این موضوع چندین بار در زمان آقای نجفی هم مطرح شد، گفت: آن زمان هم مجلس به این طرح رای نداد در واقع تعطیلی زمستانه مدارس کارشناسی علمی نشده است.

اخبار آموزش و پرورش اخبار