۱۵ توصیه مهم برای اینکه زودتر استخدامتان کنند

دسته ها: مطالب آموزشی

استخدام شدن فرایندی پیچیده است. برای اینکه کارفرماها و کارشناسان منابع انسانی از بین صدها یا هزاران متقاضی جویای کار، ‌شما را انتخاب کنند باید به خیلی از نکته‌ها و ریزه‌کاری‌ها توجه کنید، از وضع سر و لباس گرفته تا رزومه کاری. اگر جزو کسانی هستید که برای پیدا کردن شغل مناسب تلاش می‌کنند اما هنوز موفق نشده‌‌‌اند، خواندن این ۱۵ نکته می‌تواند به شما کمک کند. برای تغییر این روند و پیدا کردن سریع‌تر شغل دلخواهتان تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خیلی از کسانی که مدتی است به دنبال یافتن شغل مناسب هستند، به در بسته می‌خورند، دچار ناامیدی و سرخوردگی می‌شوند. آنها به‌سراغ هر شغلی می‌روند و همه تلاش خود را می‌کنند تا نظر کارفرمایان را جلب کنند؛ اما هر بار به‌نحوی شکست می‌خورند. بهترین کار در چنین موقعیتی این است که به‌جای تلاش کورکورانه، وضعیت رزومه، سرووضع ظاهری، طرز صحبت کردن در مصاحبه شغلی و… را ارزیابی کنید و ببینید کجای کارتان اشتباه بوده است.

در ادامه ۱۵ نکته را مطرح می‌کنیم که در فهم بهتر این اشتباه‌ها و درنتیجه، در یافتن شغل مناسب مهم‌اند.

۱. از بخش جست‌وجوی پیشرفته سایت‌های کاریابی استفاده کنید
این روزها استفاده از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های کاریابی مجازی رونق زیادی پیدا کرده است. بسیاری از شرکت‌ها و کارفرمایان آگهی‌های شغلی خود را در این بخش‌ها منتشر می‌کنند. هرکدام از این وب‌سایت‌ها به موتورهای جست‌وجویی مجهزند تا هم کارفرمایان بتوانند رزومه افراد متقاضی را جست‌وجو کنند و هم متقاضیان بتوانند فرصت های شغلی موردنظرشان را بیابند.

اگر تاکنون از این ابزارها بهره نبرده‌اید یا فقط از بخش جست‌وجوی ساده آن استفاده‌ کرده‌اید، بهتر است سری به جست‌وجوی پیشرفته بزنید. این بخش با محدودکردن ملاک‌های جست‌وجو، باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند و در یافتن شغل مناسب کمک شایانی به شما می‌کنند.

۲. برای مشاغلی درخواست بفرستید که مناسب وضعیت شما باشند
فرستادن رزومه و پرکردن فرم درخواست برای هر شغلی که دم دستتان می‌رسد، ایده خوبی نیست. این کار باعث اتلاف وقت و انرژی شما می‌شود. به‌دنبال شغلی باشید که با وضعیت و توانایی‌های شما همخوانی داشته باشد؛ به‌این‌ترتیب شانس بیشتری خواهید داشت که برای مصاحبه دعوت شوید. پیش از شروع کاریابی، اول از خودتان بپرسید چه نوع مشاغلی مناسب شما است.

۳. منتظر پاسخ یک کارفرما نمانید
اگر برای شغلی درخواست فرستاده‌اید و هنوز خبری نشده است، نیازی نیست تا اعلام نتیجه صبر کنید؛ چون این کار باعث اتلاف وقت می‌شود و حتی ممکن است با رد درخواست قبلی، فرصت‌های جدیدی را از دست بدهید. به‌جای اینکه بی‌انگیزه شوید، به جست‌وجو، ارسال رزومه و شرکت در سایر مصاحبه‌ها ادامه دهید تا به نتیجه برسید. از قدیم گفته‌اند: «سنگ مفت و گنجشک مفت».

۴. چکیده رزومه خود را بررسی کنید
اغلب کارفرمایان فقط چند ثانیه صرف نگاه‌کردن به چکیده رزومه شما می‌کنند. آنها می‌خواهند بدانند شما به درد کارکردن در شرکت ایشان می‌خورید یا خیر؛ پس نگارش چکیده‌ای جذاب، دقیق و مختصر که مناسب همان کار طراحی شده باشد، تأثیر قابل‌توجهی در برگزیده‌شدن شما برای سایر مراحل استخدام دارد.

۵. رزومه خود را بررسی و ویرایش کنید

نه‌تنها چکیده بلکه خود رزومه هم مهم است. رزومه شما باید مدام بازبینی و به‌روزرسانی شود. سعی کنید رزومه خود را طوری طراحی کنید که بیشترین همخوانی را با مشاغل موردنظرتان داشته باشد. اغلب شرکت‌های بزرگ از نرم‌افزارهای خاصی برای غربالگری رزومه‌ها استفاده می‌کنند؛ پس هرقدر رزومه‌تان همخوانی بیشتری با شغل مدنظرتان داشته باشد، احتمال انتخاب شما بیشتر می‌شود.

۶. نیازی نیست همه تجربه‌های شغلی خود را در رزومه وارد کنید!
برخی خیال می‌کنند هرچه رزومه مفصل‌تری داشته باشند، بهتر است؛ چون نشان‌‌دهنده تجربه و دانش فراوان آنها است. این تصور غلطی است. بسیاری از کارفرمایان به‌دنبال دانستن همه جزئیاتِ سال‌ها تجربه شما نیستند. آنها فقط می‌خواهند نیاز کاری خود را رفع کنند. از طرفی، برخی مشاغل تجربه چندانی لازم ندارند و اتفاقا تجربه زیاد که گاهی نشانه سن بیشتر متقاضی است، احتمال دارد به عاملی منفی در استخدام تبدیل شود. فقط اطلاعات لازم و مفید را وارد رزومه خود کنید.

۷. اطلاعات غیرشغلی را هم در رزومه بنویسید
برای داشتن رزومه‌ای مناسب، لازم نیست فقط به نوشتن سوابق کاری بسنده کنید. شاید مدتی بیکار شده و در این مدت، مهارت‌های گوناگونی آموخته باشید. می‌توانید مهارت‌‌ها، نگرش‌های حرفه‌ای، فعالیت‌های داوطلبانه و… را وارد رزومه‌تان کنید تا شخصیت غنی و چندوجهی خود را بهتر نمایش دهید.

۸. به لباس و سرووضع خود درهنگام مصاحبه شغلی توجه کنید

شاید بگویید ظاهر آدم‌ها نباید مهم باشد. قطعا همین‌طور است! اما این به‌معنی بی‌توجه شدن به لباس و ظاهرتان نیست. چند دقیقه نخست اولین دیدار همیشه مهم است و بیشترین تأثیر مثبت یا منفی را در نگرش افراد ایجاد می‌کند؛ پس لازم است لباس و ظاهر شما طوری باشد که بیشترین تأثیر مثبت را در مصاحبه‌کنندگان به وجود آورد. هر شغلی الزامات ظاهری خاصی دارد. متناسب با محیط کاری لباس بپوشید که قصد ورود به آن را دارید.

۹. در مصاحبه شغلی، خودتان باشید!
جواب‌های تمرین‌شده، لبخند‌های ساختگی و حرف‌هایی که فکر می‌کنید باعث جلب‌نظر کارفرما می‌شوند (به‌جای آنچه واقعا باور دارید)، کارفرما را گمراه می‌کنند. کارفرمایان می‌خواهند بدانند واقعا چه کسی را استخدام می‌کنند. پنهان‌کردن شخصیت نیز به‌مدت طولانی غیرممکن است. خودتان باشید و با صداقت به پرسش‌ها پاسخ دهید.

۱۰. مهارت‌ها و تجربه‌های خود را در قالب خاطره و قصه به اشتراک بگذارید

یکی از روش‌‌های تحت‌تأثیر قراردادن مصاحبه‌کنندگان، ارائه تجربیات شغلی خود در قالب خاطره و قصه است. سعی کنید در پاسخ به پرسش‌های آنها، مهارت‌ها و توانایی‌‌های خود را در قالب وقایعی که در کار قبلی تجربه کردید، بازگو کنید؛ بدین ترتیب کارفرما هم متوجه تجربه عملی شما در رویارویی با مسائل کاری می‌شود و هم به شخصیت شما بهتر پی می‌برد.

۱۱. هرگز بدگویی نکنید!
یکی از اشتباه‌های بزرگ کارجویان، بدگویی از شغل قبلی و رئیس و همکاران پیشین است. با این کار، اولین سؤالی که در ذهن مصاحبه‌کننده نقش می‌بندد، این است که چنین فردی اگر از این شرکت برود، درباره ما چه خواهد گفت؟!

۱۲. همیشه بعد از هر مصاحبه شغلی پیام تشکر بفرستید
یکی از بهترین روش‌ها برای پیگیری مصاحبه شغلی، فرستادن پیام تشکر است. این پیام، ضمن نشان‌دادن قدردانی شما، فرصتی است برای نشان‌دادن علاقه شما و نیز اشاره به نکاتی که ممکن است حین مصاحبه فراموش کرده باشید.

۱۳. شبکه‌سازی کنید
یکی از ضروری‌ترین روش‌ها برای یافتن شغل مناسب، داشتن ارتباطات فراوان و حرفه‌ای با افراد گوناگون است. چه به‌صورت آنلاین، چه به‌صورت حضوری، سعی کنید ارتباطات حرفه‌ای خود را گسترش دهید. چه‌بسا همین تعامل با دیگران به کار شما بیاید.

در سال‌های اخیر، شبکه حرفه‌ای ـ اجتماعی لینکدین محبوبیت فراوانی در بین ایرانیان شاغل و شرکت‌ها پیدا کرده است. شما هم می‌توانید از ظرفیت این فضا، برای شبکه‌سازی استفاده کنید.

۱۴. توصیه‌نامه و معرفی‌نامه بگیرید
در هر شغلی که هستید، سعی کنید در رزومه خود توصیه‌نامه‌ها و معرفی‌نامه‌هایی از دیگران را بگنجانید. از مدیران و همکاران سابق، مشتریان، شریکان تجاری و… بخواهید برایتان توصیه‌نامه بنویسند. این توصیه‌ها نشان می‌دهند که شما فردی باتجربه و قابل‌اتکا هستید. برای پرهیز از دریافت توصیه‌نامه‌های ازپیش‌طراحی‌شده، از آنها بخواهید راجع به موضوعی خاص درباره شما بنویسند.

۱۵. برای یک شغل بیش از یک بار درخواست بفرستید!
گاهی اوقات درخواستی به‌همراه رزومه برای شرکتی می‌فرستید. مدتی می‌گذرد و خبری نمی‌شود. ناگهان دوباره می‌بینید که آن شرکت برای همان موقعیت اعلام نیاز کرده است. در این حالت، ارسال دوباره درخواست مانعی ندارد. فقط بهتر است این بار رزومه و چکیده‌اش را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که مطابق با نیازهای اعلام‌شده است. همچنین از قدرت شبکه ارتباطات خود به‌عنوان معرف استفاده کنید.

چند نکته جزئی دیگر
همیشه کفش‌های خود را قبل از شرکت در مصاحبه کاری برق بیندازید. مصاحبه‌کنندگان حتما به کفش‌هایتان هم نگاهی می‌اندازند. به جزئیات توجه کنید. کاریابی فرایندی پیچیده است که جزئیات فراوانی در آن نقش دارند.

قبل از ارسال هر درخواست کار آنلاین یا ایمیلی، یک بار دیگر آن را به‌دقت بخوانید؛ به‌خصوص مواظب باشید که نام شرکت و مدیر استخدامی آن را به‌درستی نوشته باشید.

شما چه نکته‌های دیگری سراغ دارید که ممکن است در یافتن شغل مناسب نقش داشته باشند؟ تجربه شما چیست؟ آنها را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

مطالب آموزشی