۱۵ مورد که نباید در رزومه خود بیاورید!

دسته ها: مطالب آموزشی

۱۵ مورد که نباید در رزومه خود بیاورید!

مواردی هستند که اگر در نوشتن رزومه به آنها دقت نکنید، رزومه شما در ابتدا از سوی کارفرما رد خواهد شد.

شما با ارسال رزومه خود به دنبال این هستید که کارفرما را برای استخدام شما متقاعد کنید. در اطلاعاتی که در رزومه خود می آورید، دقت کنید که اطلاعات اشتباه و نادرست ندهید زیرا ممکن است باعث شود شما را فاقد توانمندی و صلاحیت لازم برای شغل مورد نظر تشخیص داده و رد کند.

برای اثرگذاری فقط ۳۰ ثانیه وقت دارید

استخدام کننده معمولا ظرف ۳۰ ثانیه رزومه شما را به صورت اولیه بررسی می کند. شما نباید اطلاعات غیرضروری در رزومه خود بیاورید چون باعث می شود کارفرما به راحتی نتواند توانمندی ها و تجارب اصلی و مرتبط شما را در رزومه پیدا کند.

فردی که رزومه را می خواند باید بتواند فورا مهارت ها و اطلاعات مرتبط با شغل مورد تقاضا را در آن پیدا کند. وقتی رزومه خود را می نویسید، در آن تاکید زیادی روی موارد مرتبط با شغل مورد نظرتان داشته باشید.

در اینجا مواردی آورده می شود که سعی کنید در هنگام نوشتن رزومه به آنها دقت کرده و رزومه خود را متمرکز بر مهارت ها و قابلیت هایی از خودتان کنید که با شغل مورد نظرتان مرتبط باشد:

پاراگراف های بلند بدون بولت – کارفرما ممکن است یک نگاه کلی و سطحی به رزومه شما بیاندازد و وجود اطلاعات فشرده در پاراگراف ها مانع یافتن مهارت ها و قابلیت های کلیدی و اصلی شما در رزومه شود.

عباراتی در اهداف یا خلاصه رزومه که به چیزهایی اشاره دارد که شما می خواهید با بدست آوردن شغل مورد نظر به آنها برسید. به جای این، تمرکز شما باید بر عباراتی باشد که نشانگر چیزهایی باشد که می توانید به کارفرما ارائه کنید.

توصیف کلی وظایف قبلی خود بدون اشاره به چگونگی ایجاد ارزش یا فایده ای برای سازمان در ازای آن – کارفرما به دنبال دیدن توصیف ها و وظایف شغلی شما نیست او می خواهد بفهمد شما چطور با کمک مهارت ها و توانایی های تان، توانسته اید به نتایج واقعی دست یابید.

عباراتی شامل وظایف و مسئولیت ها – در رزومه خود مواردی را که واقعا انجام داده اید بیاورید، نه چیزهایی را که در شغل قبلی تان جزء مسئولیت ها و وظایف آن شغل بوده است.

شروع عبارات با ضمیر مانند من – برای درگیر کردن خواننده رزومه، عبارات خود را با کلمات گویای مهارت و عملکرد خود مانند تجزیه و تحلیل کردن، ایجاد کردن، کاهش دادن و … شروع کنید نه با ضمیری مانند من.

تجربیات غیر مرتبط به خصوص از گذشته دور – هر عبارتی که در رزومه می آید باید کارفرما را به سمتی ببرد که متقاعد شود شما صلاحیت لازم برای این شغل را دارید. هدف شما باید این باشد که استخدام کننده وقت خود را روی مهمترین تجارت مرتبط شما بگذارد.

استفاده از کلمات غیر مرتبط و تشریفاتی – در رزومه باید روی واقعیت ها تمرکز کنید و به مهارت ها و عملکرد خوب قبلی خود بپردازید.

اشتباهات دستور زبانی و نوشتاری – رزومه شما نشان دهنده میزان مهارت نوشتاری و توجه و دقت شما به جزئیات می باشد.

اطلاعات شخصی غیر ضروری مانند قد، وزن، تاریخ دقیق تولد، علایق مذهبی و سیاسی و … – تصمیم گیری کارفرما بر مبنای این معیارها نمی باشد و شاید احساس کند شما با این موارد می خواهید روی تصمیم او اثر بگذارید. بنابراین سعی کنید روی واقعیت ها و موارد مرتبط تمرکز کنید.

بیان علایق و سرگرمی هایی که جزء مهارت های لازم محیط کار نبوده و هیچ ارتباطی به شغل مورد نظر ندارند – کارجویان به خصوص افراد با تجربه باید بتوانند در فضای محدود رزومه خود، اطلاعات قانع کننده بیشتری را ارائه کنند. در عوض این موارد روی مهارت هایی از خود که ارتباط زیادی با شغل مورد تقاضا دارد، تمرکز کنید.

ارائه آمار و اطلاعات ضعیف درباره وضعیت تحصیلی مانند معدل پایین یا عدم گذراندن موفق واحد درسی در یک ترم تحصیلی – در خصوص وضعیت تحصیلی و دانشگاهی خود نقاط قوت را ذکر کنید. اگر از این موارد موثر استفاده نکنید، نمی توانید روی کارفرما تاثیر بگذارید.

ارسال عکس ها به مواردی غیر از مشاغلی مانند مدل و بازیگری – معمولا کارفرما می خواهند انتخابی منصفانه داشته باشند بنابراین اغلب ترجیح می دهند ظاهر افراد را ملاک قرار ندهند (به جز مشاغلی که ظاهر فرد در آن بسیار مهم بوده و یکی از فاکتورهای اصلی آن شغل می باشد). اگر فکر می کنید در شغل مورد تقاضای شما، ظاهر بسیار مهم است می توانید با ایجاد یک صفحه در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، اطلاعات کامل شخصی خود از جمله عکس را روی آن قرار داده و لینک آن را در رزومه خود بگذارید.

دلایل ترک شغل های قبلی – نیازی به ذکر این توضیحات در رزومه وجود ندارد. این می تواند نشانه ای از این باشد که شما دارید بهانه می آورید.

آوردن اسامی و شماره تماس روسای قبلی خود – البته منظور اطلاعات تماس روسا و مدیران قبلی شماست نه شرکتی که در آن کار می کرده اید. نام شرکت در بخش سوابق شغلی آورده می شود. اطلاعات مربوط به مسئولان شرکت که ناظر بر کار شما بوده اند را نیازی نیست در رزومه بیاورید ولی سعی کنید این اطلاعات را داشته باشید که اگر کارفرمای جدید از شما خواست، به او بدهید.

اختصاص فضاهایی برای مواردی مانند منابع اطلاعات موجود در رزومه – فضاهای موجود در رزومه بسیار ارزشمندند. سعی کنید با اطلاعات غیرضروری آنها را پر نکنید. اطلاعات کامل و مشروح در مورد مقالات، پایان نامه و … خود را در رزومه نیاورید و نام و مشخصات کلی آنها را ذکر کنید. البته اطلاعات کامل را نزد خود داشته باشید تا در صورتی که کارفرما خواست در اختیار او قرار دهید.

مطالب آموزشی